بذرپاش عضو جدید کابینه دولت

گروه سیاسی/ مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی اعتماد کرد. نمایندگان پس از استماع گزارش کمیسیون‌های عمران و کشاورزی و نیز نظرات موافق و مخالف با ۱۸۷ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع و ۵ رأی باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در مجلس به مهرداد بذرپاش برای حضور در وزارت راه و شهرسازی رأی اعتماد دادند. به دلیل همزمانی این جلسه با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، حمید سجادی وزیر ورزش، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، بذرپاش را در جلسه رأی اعتماد همراهی کردند.
گزارش موافق کمیسیون‌ها و موضع‌گیری مخالفان و موافقان
در ابتدا عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران و سپس ذبیح‌الله اعظمی ساردویی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، گزارش کمیسیون‌های متبوع خود را درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و برنامه‌های او قرائت کردند. ایری در گزارش مورد قرائت خود با تصریح اینکه در استعلام از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصالت مدرک دکترای مهرداد بذرپاش از دانشگاه علامه طباطبایی تأیید شد، در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: برنامه‌های بذرپاش کاملاً همسو و مرتبط با توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه راه و شهرسازی است.
در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی مجلس، نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه خود پرداختند. مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حسین حاتمی عضو کمیسیون اجتماعی و کیومرث سرمدی‌واله نماینده مردم اسدآباد نمایندگانی بودند که به بیان دلایل موافقت خود با بذرپاش پرداختند. 


مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی، مهدی عسگری نماینده کرج و مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران نیز سه نماینده‌ای بودند که در مخالفت با بذرپاش نطق کردند. رضاخواه به عنوان موافق سخن می‌گفت، با پاسخ به موارد مطرح شده از سوی یکی از مخالفان ازجمله اینکه به نقل از رئیس سابق سازمان بازرسی کشور گفته شد رئیس دیوان محاسبات پرونده در حال رسیدگی دارد، گفت: عنوان اینکه پرونده کسی در حال بررسی است را نمی‌توان دارای اشکال دانست. اینکه امروز مردم معترض هستند به این دلیل است که ما از تریبون‌ها به‌راحتی به اشخاص اتهام وارد می‌کنیم و حرف‌های بی‌پایه و اساس براساس اغراض شخصی می‌زنیم در حالی که هیچ دلیل مستندی برای آنها نداریم. ذوالنوری هم در موافقت با بذرپاش، او را مدیر راهبردی و مشرف به مشکلات وزارت راه و شهرسازی دانست و ادامه داد: همان‌طور که ایشان به دیوان محاسبات رفت و تمجید رهبری را برای مجلس و خود خرید، این اتفاق برای وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد. ایشان افراد را به صورت اتوبوسی به دیوان اضافه نکرد، بلکه توانست با انگیزه دادن به افراد آن مجموعه، دیوان را از حالت رکود خارج کند و این اتفاق در وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد.
تشریح برنامه‌های بذرپاش برای وزارت راه و شهرسازی
مهرداد بذرپاش در جریان رسیدگی به صلاحیت خود به تشریح برنامه‌هایش برای وزارت راه و شهرسازی پرداخت و با تأکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می‌رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه 5 صنعت بزرگ ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص‌ها و گونه‌های تخصصی را شامل می‌شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت‌گونه نبود، همه اساتید می‌دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شده، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.
 وی با بیان اینکه بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است، افزود: به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلاً خوب نیست بنابراین باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.بذرپاش در اشاره به دو موضوع مهم حمل‌ونقل و ترانزیت با بیان اینکه اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریع‌تر به اتمام برسد، منابع مالی سرشاری از ترانزیت کالا نصیب‌مان می‌شود، تأکید کرد: برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند. 
وی وزارت راه و شهرسازی را نیازمند تغییر فناوری و تصمیمات بزرگ دانست و با اشاره به 2800 همت منابع مورد نیاز تولید 4 میلیون واحد مسکونی مورد وعده دولت، یکی از اقدامات ضروری را چاره‌اندیشی برای احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرها دانست و افزود: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف یا به صفر برساند و همچنین ارزش‌افزوده یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. 
قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه‌سازان که توان هزینه‌کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.بذرپاش تکمیل حدود 240 هزار واحد مسکن مهر را از موارد در دستور کار خود عنوان و تصریح کرد: 50 درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا می‌کند، تمام تیم تجهیز خواهد شد.