پرواز مرغ ایرانی به آن‌سوی مرزها

امین محمودی
خبرنگار

تولید مرغ در کشورمان در فصل تابستان به مانند سال‌های گذشته به دلیل گرمی هوا و کاهش مصرف افت داشت به طوری که مرغداران در فروردین ماه سال‌جاری 86 میلیون، در اردیبهشت 96 میلیون، در خرداد ماه 100 میلیون، در تیرماه 73 میلیون، در مرداد ماه 67 میلیون و در شهریور ماه 87 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند.


این کاهش مصرف در پی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها صورت گرفت اما در کنار آن تولید و عرضه مرغ در بازار بشدت افزایش یافت.
از طرف دیگر طی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها دولت به دنبال راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان، استمرار تولید و افزایش نقدینگی و سرمایه تولید است تا به تولیدکنندگان ضربه‌ای وارد نشود که تاکنون نیز اقداماتی توسط بانک کشاورزی صورت گرفته است.
با این حال اما با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش مصرف مرغ میزان جوجه‌ریزی در مهر، آبان و آذر سال‌جاری به ترتیب به 112 ، 124 و 120 میلیون قطعه رسید، همین امر به معنای افزایش تولید مرغ در کشورمان است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت برای عدم زیان‌دهی واحدهای مرغداری طی یک ماه گذشته قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار را از 59 هزار و 800 به 63 هزار تومان رساند، میزان تولید مرغ و جوجه‌ریزی در کشورمان طی ماه‌های آینده نیز افزایشی باشد. با این حال اما قیمت مرغ در بازار طی دو هفته اخیر به دلیل افزایش تولید و جوجه‌ریزی و همچنین کاهش تقاضا با 13 هزار تومان کاهش به 50 هزار تومان رسیده بود. از این رو مرغداران با زیان شدیدی روبه‌رو شدند به همین دلیل اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم درخواست کرد برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در منازل ذخیره‌سازی کنند تا قیمت مرغ در ماه آینده گران نشود.
با این حال اما وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش نیافتن تولید مرغ در کشور و تنظیم بازار این کالای اساسی عوارض صادراتی مرغ را به صفر رساند تا مرغداران بتوانند مازاد تولید خود را به دیگر کشورها صادر کنند.
افزایش ۵ هزار تومانی قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار
محمدحسین اعرابی، معاون بازرگانی سازمان میادین میوه و تره‌بار در این باره گفت: قیمت عمده فروشی مرغ در میدان بهمن، از ۴۴ هزار تا ۴۵ هزار تومان شروع شد و به ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان نیز رسیده است که نسبت دو روز گذشته حدود ۵ هزار تومان افزایش داشتیم.
وی با بیان اینکه ورودی مرغ گرم در میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی به میزان روزهای گذشته است، گفت: قیمت مرغ روز گذشته ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و باتوجه به تغییراتی که در این ساعت انجام شده از بعدازظهر قیمت خرده فروشی را تغییر می‌دهیم. منتظریم شرایط بازار تثبیت بشود که قیمت صحیح را در سطح میادین میوه و تره بار بتوانیم اجرا کنیم.
معاون بازرگانی سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: قیمت خرده‌فروشی مرغ در میدان بهمن هم حدود ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان به‌صورت خرده فروشی است.
آزادسازی صادرات مرغ با عوارض صفر
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد و گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.
شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ذخیره‌سازی خانگی و وضعیت قیمت‌ مرغ در کشور گفت: توافق‌هایی را با مجموعه اتحادیه سراسری مرغداران داشتیم برای اینکه حوزه بازار را در برنامه مدون و با یک شیب کاملاً حساب ‌شده و منطقی به صاحبان اصلی صنعت که همان اتحادیه و انجمن‌های زنجیره‌ای هستند واگذار کنیم. وی افزود: بر اساس توافقی که شده است تمامی ظرفیت‌های مالی و امکانات وزارت جهاد کشاورزی در خدمت مجموعه صنعت دام و طیور قرار گرفته است برای اینکه بتوانیم با مشارکت خود این صنعت و صاحبان این صنعت که نمایندگان آنها ازجمله اتحادیه سراسری مرغداران هستند نسبت به جمع‌آوری و مدیریت مازاد تولید اقدام کنیم.
شیراوند درباره قیمت خرید مرغ توسط اتحادیه تصریح کرد: قیمتی که اتحادیه قرار است خریداری کند، بر اساس آنالیز قیمتی که سازمان حمایت برای نرخ مصوب طیور در نظر گرفته است قیمت مشخصی است که در اختیار اتحادیه است و مرغداران بر اساس همان قیمت این محصول خودشان را به فروش می‌ر​سانند، اما آن چیزی که مهم است بحث استمرار این تولید است، چون اگر این تولید دچار وقفه یا کاهش شود قطعاً در ماه‌های آتی دچار اختلاف و نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود.
وی درباره تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی برای جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداران جهت صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصول مرغ بسیار بسیار مصرّ است و با اقدامی که انجام شده است صادرات مرغ بدون هیچ محدودیتی با عوارض صفر برای تولیدکنندگان کاملاً میسر و قابل امکان است.
شیراوند درخصوص راهکار کنترل افزایش قیمت در بازار داخلی پس از صادرات افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که موظفیم به آن توجه داشته باشیم و آن را رصد کنیم بحث قیمت مصرف‌کننده است، حمایت از تولید و تولیدکننده، اینها اگر کنار هم قرار بگیرند قطعاً دارای ثبات و تعادل خواهد بود. وی ادامه داد: بر اساس مازاد تولید و برنامه تولیدی که وجود دارد و میزان جوجه‌ریزی‌ای که انجام شده است، برآورد ما و کارشناسان امر این است که ما تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف نخواهیم داشت.