شادی شگفتی‌سازان با پرچم فلسطین

گروه ورزشی/ جام جهانی به مراحل حساس خود رسیده و از فردا شب با شروع رقابت‌های مرحله یک‌چهارم نهایی تکلیف مدعیان اصلی جام و 4 تیم پایانی تورنمنت قطر 2022 مشخص می‌شود. در اولین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جمعه ساعت 18:30 برزیل رودرروی کرواسی قرار می‌گیرد. 4 سال پیش در همین مرحله از رقابت‌ها بود که سلسائو با قبول شکست برابر بلژیک از صعود به نیمه‌نهایی بازماند اما امسال همه‌چیز طوری پیش رفته و نمایش‌های برزیل جوری بوده که احتمال تکرار یک ناکامی دیگر برای نماینده امریکای جنوبی ضعیف به‌نظر می‌رسد به‌خصوص که حریف اروپایی در مرحله یک‌هشتم نهایی به زحمت از پس تیمی مانند ژاپن برآمد و تنها در ضربات پنالتی جواز صعود گرفت. این در حالی بود که برزیلی‌‌ها با اقتدار تمام و با تحمیل شکست 4-1 به کره جنوبی در جمع 8 تیم برتر قرار گرفتند. سلسائو 3 بازی از 4 دیدار قبلی‌اش در مراحل یک‌چهارم نهایی جام جهانی را برده و تنها مورد استثنا مقابل کلمبیا در جام جهانی 2014 بود که خودش میزبان مسابقات بود. در سوی دیگر میدان کرواسی نایب‌قهرمان دوره قبلی مسابقات در 4 بازی اخیرش تنها یک برد در 90 دقیقه معمول کسب کرده است. با این حال لوکا مودریچ و یارانش از ابتدای سال 2018 تا به امروز ثابت کرده‌اند که دست‌کم گرفتن آنها اشتباهی بزرگ است.
در دومین بازی جذاب یک‌چهارم نهایی، جمعه‌شب از ساعت 22:30 تیم‌های ملی هلند و آرژانتین در ورزشگاه لوسیل به مصاف هم خواهند رفت. یک نبرد کلاسیک که نه‌تنها یکی از بازی‌های پرتکرار جام جهانی است بلکه تقریباً همه تقابل‌های این دو تیم نیز تبدیل به بازی‌های ماندگار تاریخ جام جهانی شده‌اند. راندمان کاری هلندی‌ها در جام‌های جهانی نشان می‌دهد همیشه تیم خطرناکی هستند، حتی اگر بعد از دوران بحرانی و غیبت یک دوره‌ای به مسابقات برگشته باشند. هلندی‌ها در نیمی از حضورهای‌شان به نیمه‌نهایی رسیده‌اند و 2 برد خاطره‌انگیز هم در سال‌های 1974 و 1998 مقابل آرژانتین داشته‌اند. نارنجی‌ها این دوره مرموزانه پیش رفته‌اند و بموقع به رقبا ضربه زده‌اند، اما چیزی که هواداران‌شان را نگران می‌کند این است که در مسیر دشواری تا دیدار با آرژانتین قرار نگرفته‌اند. در طرف مقابل شکست مقابل عربستان شوک مناسبی برای آرژانتین بود و باعث شد آنها دیگر غافلگیر نشوند. در سمت مقابل یاران لیونل مسی جان گرفته‌اند و می‌توان گفت برای رسیدن به رؤیای قهرمانی در بهترین شرایط قرار دارند. در کوپاامریکا هم وقتی که کسی تصورش را نمی‌کرد به بهترین نتایج رسیدند و حالا حتی در صورت رودررو شدن با برزیل در مرحله بعدی هم از دشمن دیرینه نمی‌ترسند. اما آرژانتین خاطره بدی از هلند در این مرحله در سال 1998 دارد، با این حال آخرین فینالی که تجربه کردند سال 2014 بود که هلند را کنار زدند. شاید مسیر دشوارتری که آرژانتین تا اینجا آمده در دیدار با هلند به کارشان بیاید. در هر صورت برای هردو تیم بازی بسیار سخت و طاقت‌فرسایی خواهد بود.
پایان یک هشتم با شاهکار مراکش و آتش‌بازی پرتغال
در بازی‌های پایانی مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022 قطر، نتایج غیرمنتظره‌ای رقم خورد. در ورزشگاه «اجوکیشن سیتی»، مراکش به مصاف اسپانیا رفت و با تساوی بدون گل در 120 دقیقه، در ضربات پنالتی به برتری 3 بر صفر رسید و راهی جمع 8 تیم پایانی شد. برای مراکش در ضربات پنالتی شدری، حکیم زیاش و اشرف حکیمی گلزنی کردند و بنون پنالتی خود را از دست داد. اما برای اسپانیا هیچ بازیکنی نتوانست گلزنی کند و پابلو سارابیا، کارلس سولر و بوسکتس پنالتی‌های خود را از دست دادند و یاسین بونو دروازه‌بان مراکش با مهار 3 پنالتی، چهره درخشان این بازی لقب گرفت. به این ترتیب، اسپانیا مثل ژاپن در ضربات پنالتی با جام وداع کرد تا گروه مرگ هیچ نماینده‌ای در جمع 8 تیم برتر نداشته باشد. مراکش با این نتیجه، برای اولین بار در تاریخ خود توانست به جمع 8 تیم پایانی جام جهانی راه یابد. این تیم همچنین به چهارمین تیم آفریقا بدل شد که توانسته به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی راه پیدا کند. پیش از این کامرون در سال 1990، سنگال 2002 و غنا در 2010 به این مرحله راه پیدا کرده بود. همچنین ولید الرکراکی به اولین مربی آفریقایی تاریخ بدل شد که توانسته به جمع 8 تیم پایانی راه پیدا کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه مراکش این است که آنها در این 4 بازی تنها یک گل خورده‌اند که رکوردی عالی محسوب می‌شود. در دیگر دیدار این مرحله، پرتغال در ورزشگاه «لوسیل»، به مصاف سوئیس رفت و به برد پرگل و درخشان 6 بر یک رسید. مهم‌ترین اتفاق پیش از این مسابقه، نیمکت‌نشینی کریستیانو رونالدو و حضور مهاجم 21 ساله باشگاه بنفیکا به نام گونزالو راموس بود که 3 گل زد و اولین هت‌تریک جام جهانی را به نام خود زد. او جوان‌ترین بازیکن گلزن پرتغال در جام جهانی پس از رونالدو نام گرفت و پس از پله، جوان‌ترین بازیکنی شد که در جام جهانی هت‌تریک می‌کند. دیگر گل‌های پرتغال را په په، رافائل گوریرو و رافائل لیائو زدند و تک گل سوئیس را مانوئل آکانجی به ثبت رساند. په په 39 ساله حالا به مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام جهانی تبدیل شده که در مرحله حذف گلزنی می‌کند. په په همچنین بعد از روژه میلای کامرونی که در ۴۲ سالگی در جام جهانی گلزنی کرد، از این حیث بعد از او قرار گرفت.




شادی شگفتی‌سازان جام جهانی با پرچم فلسطین
​​​​​​​مراکشی‌ها که همواره حامی فلسطین در مسابقات فوتبال بودند، به مانند دیگر مسابقات در این جام جهانی، پس از صعود، پرچم کشور فلسطین را به اهتزاز درآوردند و با آن خوشحالی خود را به نمایش گذاشتند. این اتفاق در پیروزی‌های قبلی مراکش نیز دیده شده بود.