تعرفه صفر برای کالای صادراتی ایران به اوراسیا

 آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: خبر صفر شدن تعرفه گمرکی میان ایران و پنج کشور اوراسیا تا پایان سال جاری، دریچه روشنی برای افزایش حجم مبادلات کشور به ویژه در صنعت آب و برق با توجه به سابقه خوب بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا باز کرده است. استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه کالاهای آب و برق در کشورهای اوراسیا با توجه به صفر شدن تعرفه واردات و صادرات رویکرد مطلوبی جهت توسعه منابع ارزی کشور محسوب می‌شود که به گفته کارشناسان در صورت استفاده بهینه از آن می‌توان بخش عظیمی از تحریم‌های کشور را جبران کرد. کارشناسان معتقدند حدود 98 درصد از صادرات خدمات فنی – مهندسی کشور در سالیان گذشته در حوزه صنایع آب و برق بوده است و با توجه به ظرفیت‌های خوب ایران در تولید کالاهای آب و برق می‌توانیم درآمد ارزی خوبی از این محل با توجه به بهبود شرایط توسعه همکاری‌های فی‌مابین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که ایران نیز عضو آن هست به دست آورد. 
 بازار خوب کالاهای آب و برق ایران در اوراسیا
سپهر برزی مهر، دبیر سابق سندیکای برق در این باره به «آرمان ملی» گفت: ظرفیت کشورهای همسایه به ویژه در منطقه اوراسیا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف آب و برق بسیار خوب است و بازار صادراتی مطلوبی برای ایران به ویژه در صنعت آب و برق محسوب می‌شود و ایران حساب ویژه‌ای در این منطقه و کشورهای عضو این اتحادیه باز کرده است. او افزود: صادرات ما به کشورهای این منطقه در زمینه انرژی و صنایع مرتبط از وضعیت خوبی برخوردار است و مردم این منطقه اطمینان خوبی نسبت به کالاهای ایرانی دارند علاوه بر این شرکت‌های بخش خصوصی و دانش بنیان‌ها نیز تاکنون حضور خوبی در عرصه تولید و عرضه کالاهای آب و برق به این کشورها داشته‌اند. برزی مهر با اشاره به مزیت برق در مقایسه با دیگر قالب‌های انرژی گفت: توسعه کاربردهای برق در سراسر جهان هر روز در حال گسترش است که از جمله آن می‌توان به توسعه حمل و نقل و خودروهای برقی اشاره کرد، به طوری که حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان به‌طور موثر در صنعت برق فعالیت می‌کنند که نقش موثری نیز در بازار دارا هستند و با توجه به کارکرد اقتصادی شرکت‌های فعال در این بخش علاوه بر درآمدزایی بیشتر در کشور، موجبات رفع فرسودگی شبکه آب و برق و همچنین ممانعت از هدررفت انرژی را فراهم می‌کند. 
 صفر شدن تعرفه اقلام صادراتی کشورهای عضو اوراسیا


این کارشناس افزود: صفر شدن تعرفه اقلام صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رخدادی مطلوب است و در صورت استفاده بهینه از این اتفاق می‌توان بخش بزرگی از تحریم‌ها را خنثی کرد و درآمدهای ارزی خوبی به دست آورد و علاوه بر آن سطح اشتغالزایی کشور را نیز افزایش داد. برزی مهر حضور بخش خصوصی در حوزه خدمات فنی و مهندسی را مطلوب ارزیابی و تاکید کرد : بر اساس آمار ارائه شده در دو سال گذشته، حدود 98 درصد از صادرات خدمات فنی مهندسی مربوط به حوزه آب و برق بوده که رکورد بسیار خوبی برای کشور محسوب می‌شود و اعتبار خوبی را نیز در این زمینه برایمان به ارمغان آورده است. او توضیح داد: کاهش درآمد ارزی و کاهش شدید اشتغال که ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه، سقوط ارزش نفت و وقوع پدیده کرونا بوده باعث شده تا آسیب‌های جدی به اقتصاد و معیشت مردم وارد کند که در صورت تدوین فرآیند صادرات با مشارکت فعالان بخش خصوصی می‌توان تهدیدهای عنوان شده را به فرصت‌ها تبدیل کرده و از این فرصت‌ها برای جهش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی کشور، هوشمندانه استفاده کرد. 
 امکان ثبت سفارش کالاهای ممنوعه تولید اتحادیه اوراسیا
رحمت‌ا... خُرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص معتقد است: در خصوص فراهم شدن امکان ثبت سفارش واردات کالاهای ممنوعه از مبدا کشورهای اوراسیا باید گفت که واردات برخی از اقلام که به‌سبب حمایت از تولید داخلی به کشور ممنوع بوده است، پیرو مصوباتی که از نهادهای بالادستی اخذ شده است، امکان ثبت سفارش کالا واردات این دست از کالاها از کشورهای اوراسیا فراهم شده است. او بیان کرد: کالاهایی امکان واردات به کشور را دارند که حتماً در همان پنج کشور اتحادیه اوراسیا تولید شده باشند، به‌عبارت دیگر در گواهی مبدأ این کالاها باید حتماً ساخت یکی از پنج کشور اتحادیه اوراسیا ذکر شده باشد. پیش‌بینی صادرات ۱. ۳میلیارددلاری به اتحادیه اوراسیا تا پایان سال ۱۴۰۱مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص شرایط تجارت با اتحادیه اوراسیا پس از امضای قرارداد تجارت ترجیحی با این اتحادیه گفت: براساس امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی که از سال ۱۳۹۸ با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شده است، در حوزه روسیه شاهد صادرات قطعی ۳۴۰ میلیون دلاری در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هستیم که رشد ۲۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد و صادرات به ارمنستان نیز حدود ۱۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، صادرات به قزاقستان و قرقیزستان به‌ترتیب ۷۵ میلیون دلار و ۲۵ میلیون دلار و بلاروس نیز حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است. مجموع صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۶۲۰ میلیون دلار در ۶ماهه ابتدایی سال بوده است. خرمالی ادامه داد: در این مدت شاهد رشد ۱۵درصدی میانگین صادرات به کشورها این حوزه بودیم. واردات ایران از این کشورها حدود یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار با رشد بیش از ۴۰ درصد در مدت مشابه بوده است. با کمیسیون مشترکی که با کشورهای روسیه، بلاروس و ارمنستان برگزار شد، روند تجارت با اتحادیه اوراسیا رو به رشد است. پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای ایرانی به محدوده اوراسیا تا پایان سال رخ دهد. 
 رشد ۵۰درصدی تجارت ایران با اوراسیا طی3 سال
خرمالی اضافه کرد: در مورد اثرات اجرای توافق موقت با اتحادیه اوراسیا که از مهر ماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شد نیز می‌توان گفت در آن سال صادرات ما به این پنج کشور حدود ۸۴۰ میلیون دلار بوده است، اما در مدت مشابه سال جاری، بیش از ۵۰ درصد رشد صادرات را شاهد هستیم. اثر این موافقت‌نامه را می‌توان در حجم تجارت خارجی دید. او ادامه داد: کشورهای همسایه بازارهای پرظرفیتی هستند که طی سال‌های اخیر توجه چندانی به آنها نشده است، درعین‌حال حجم واردات این همسایگان از ایران بسیار قابل توجه است. طی یک سال گذشته تمرکز ویژه‌ای روی این بازارها شکل گرفته است و شاهد حضور هیات‌های تجاری متعددی از ایران در کشورهای همسایه بودیم، ضمن اینکه نشست‌های مشترک تجاری متعددی نیز با هیات‌های خارجی در ایران برگزار شد که این موارد می‌تواند به رشد تجارت ایران و رشد سهم کشور در بازارهای کشورهای همسایه کمک کند. این مقام مسئول توضیح داد: رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با کشورهای همسایه مبتنی بر توسعه روابط و پیوند اقتصادی است و بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای محیط کسب و کار در جهت توسعه روابط اقتصادی کشورها تاکید می‌کند به ویژه اینکه مردم دو کشور از روابط دیرینه مشترک برخوردار هستند و در حال حاضر روابط خوبی دارند که بر همین اساس اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته و به همین دلیل روسیه از جایگاه مهمی برای ایران برخوردار شده است. او بیان کرد: ایران با در اختیار داشتن کریدور شرق به غرب و بندر چابهار می‌تواند زمینه‌ساز همکاری بیشتر این اتحادیه با کشورهایی مانند هند باشد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای صدور و رفع موانع روادید، توسعه روابط بانکی بر اساس ارزهای محلی و توافق سبز گمرکی در راستای توسعه روابط انجام شده است که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند کشتی‌های رورو، توسعه بانکی و فعالیت در کریدورها با جدیت بیشتری پیگیری شود.