بازتاب‌های یک حکم

 حکم اعدام «محسن شکاری» پس از تایید در دیوان‌عالی کشور به اجرا درآمد
 بازتاب‌های یک حکم
 اعدام «محسن شکاری» به جرم محاربه با نظام بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت
 آرمان ملی: صبح روز  ۱۷ آذر ۱۴۰۱ خبر رسید که محسن شکاری جوانی که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ بازداشت و محاکمه شده بود، اعدام شده است. محسن شکاری روز ۳ مهرماه در تهران دستگیر و به اتهام بستن خیابان ستارخان و مجروح‌کردن یک بسیجی به محاربه محکوم شد. حکم محاربه اعدام است. جلسه دادگاه شکاری در ۱۰ آبان برگزار و حکم اعدام او در این جلسه رسیدگی صادر شد و سپس به دیوان عالی کشور رفت و در آنجا نیز اقدام او مصداق «هراس انداختن در میان مردم» یا  «اخافه ناس» تشخیص داده شد و با همین محکومیت در سحرگاه  ۱۷ آذر به دار آویخته شد. 


 تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران
 دولت کانادا به تازگی‌ به اتهام نقض حقوق بشر توسط ایران، روسیه و میانمار، تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای این کشورها اعمال کرد. تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه‌قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود. 
 واکنش‌های مداخله‌جویانه کشورهای غربی 
 در پی اجرای حکم محسن شکاری، یکی از افراد بازداشت شده در جریان ناآرامی‌های اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیترش در این باره نوشت: اعدام محسن شکاری برای ما تکان‌دهنده بود. علاوه بر این، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توئیتری مدعی شد: ما به همکاری و هماهنگی با متحدان شرکایمان برای مقابله با ایران ادامه خواهیم داد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره در صفحه توئیترش نوشت: از اعدام محسن شکاری در شوک هستیم که اولین مورد مرتبط با اعتراضات در ایران بود. ما با وزرای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی در این باره بحث خواهیم کرد. بورل افزود: اتحادیه اروپا با اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه در توئیتی با بیان اینکه از خبر اولین اعدام یکی از معترضان در ایران خشمگین هستم، انگلیس با هرگونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز در این باره در صفحه توئیترش نوشت: استرالیا عمیقا از گزارش‌ها درباره اعدام یکی از معترضان برآشفته است. وزیر خارجه لوکزامبورگ در اقدامی مداخله‌جویانه و در توئیتی به اجرای حکم اعدام محسن شکاری اعتراض کرد. اظهارات مقامات غربی در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری «میزان»، روزگذشته از اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در خیابان ستارخان تهران خبر داد و اعلام کرد: پس از برگزاری جلسات دادگاه این متهم، ۲۹ آبان‌ماه و براساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه، حکم بدوی این پرونده صادر شد که براساس آن محسن شکاری به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم می‌شود.
 سفیر ایران در آلمان احضار شد
 وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران را در این کشور فراخواند. یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که وزارت امور خارجه آلمان در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در جریان ناآرامی‌ها، سفیر ایران در آلمان را فراخوانده است. آنالنا بربوک،‌ وزیر امور خارجه آلمان در پی اجرای این حکم، در صفحه توئیترش مدعی شد: محسن شکاری به‌دلیل مخالفت با دولت محکوم و اعدام شد.
 پاسخ ایران به کشورهای غربی
 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به اظهارات مداخله‌جویانه کشورها و مقامات اروپایی به‌دنبال اجرای حکم اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد . در صفحه توئیتر وزارت امور خارجه در این باره آمده است: ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضائی نیز صادق است. وزارت امور خارجه افزود: اما امنیت عمومی، خط قرمز است. حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست، حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصتی یافته‌اند تا ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند. غرب باید به‌جای نمایان‌کردن عدم صداقت خود، از میزبانی، پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد.