قدرت در ایران نباید راه رسیدن به ثروت باشد

آرمان امروز: در بيشتر کشورهاي دنيا ثروتمندان با استفاده از ثروت خود به قدرت مي رسند. اما در ايران اين معکوس است که اين مسئولان رده هاي مختلف هستند که مسئوليت را مجالي براي مال اندوزي مي دانند که بايد گفت، عمدتا در اين هدف نامشروع به توفيق مي رسند! تا اين سئوال مطرح شود که چه عامل يا عامل هايي فرصت را براي سوءاستفاده سوءاستفاده گران فراهم مي کند؟
بهمن آرمان در گفت و گو با آرمان امروز در اين باره اظهار داشت: اينکه در کشوري مثل ايران آنهايي که به قدرت مي رسند، به ثروت برسند، امري طبيعي است. در واقع اقتصادهاي دولتي يا شبه دولتي به مسئولان فرصت سوءاستفاده مي دهد. يعني ساز و کار مديريت در کشور ما به گونه اي است که افراد مي توانند به راحتي اهداف سوء اقتصادي شان را به پيش ببرند. به ويژه در کشور ما که غالب مقاماتي که در مراکز بزرگ به مسئوليت مي رسند، افرادي هستند که با تجربه جهان ديده نيستند و به آن چيزهايي که در جهان حاکم است، بي اطلاع هستند. به همين دليل به راحتي فريب مي‌خورند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: اساسا اصرار عده اي بر دولتي ماندن اقتصاد و  همچنين مخالفت سرسخت شان براي پذيرش معاهده هاي بين المللي اي مثل «اف‌اي‌تي‌اف» و ... به اين دليل است که منفذهاي فساد بسته نشود تا همچنان بتوانند از بيت المال ثروت اندوزي کنند. چون در اين حالت فضا براي قاچاق و رانت به وجود مي آيد و همچنين سرمايه گذاري به حاشيه مي رود و در نتيجه فقر در جامعه پررنگ و مردم فقيرتر مي شوند. اما براي سوءاستفاده کنندگان چيزي مهتر از اين نيست که راه هاي قاچاق و رانت براي شان همچنان باز باشد تا بتوانند به اغراض اقتصادي شان برسند.
او افزود: همه مي دانند، فقط اصلي ترين مساله جامعه است  و با وجود اينکه کشور ما پتانسيل بالاي اقتصادي دارد، فقر مردم نه تنها برطرف نمي شود، بلکه روز به روز آمار فقرا بيشتر مي شوند که بايد گفت، اصلي ترين دليل ماندگاري فقط اين است که عده اي صاحب منسب و پر نفوذ از موقعيت شان بهره برداري سوء مي کنند و به طريق هاي مختلفي حساب هاي بانکي شان را شارژ مي کنند.


تحليلگر مسايل اقتصادي ادامه داد: بنابراين آنچه در ايران اتفاق مي افتد و مردم به اخبار اختلاس عادت کرده اند، گسترش فساد را نشان مي دهد. فساد به قدري پيچيده است که با وجود گذشت 8 سال از پايان دولت احمدي نژاد کسي نمي داند 700 ميليارد درآمد ناشي از فروش بشکه 140 دلاري در کجا هزينه شد و چطور هزينه شد و کجار رفت؟ يا اينکه نمي دانيم چرا حساب ذخيره که به صندوق توسعه ملي چقدر بودجه دارد و کجاها هزينه مي شود و اينکه چرا اين صندوق در حالي تحويل دولت روحاني شد که خالي بود؟
بهمن آرمان در پايان گفت: شرح اين شرايط نشان مي دهد، مال اندوزي صاحبان قدرت در ايران چند دليل دارد که اگر اراده اي جدي براي مقابله با فساد وجود داشته باشد، مي توان به راحتي از سوءاستفاده کنندگان ممانعت به عمل آورد. اما سياسي کاري و باندبازي مانع از کمرنگ شدن فساد در سيستم اداره‌کشورمي‌شود.