رئیس‌جمهوری: حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا ندارد

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت حاضر شد و محور سخنان خود را بر آزادسازی موصل، ضرورت وحدت در جامعه، رابطه مسالمت‌آمیز با جهان و کار برای جوانان متمرکز کرد.
روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به آزادی موصل از دست تروریست‌ها گفت: هیچ‌کس آن روزی را که تروریست‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهای دیگر عراق از جمله اربیل و حتی بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولین کشوری که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل تروریست‌ها در کنار دولت عراق قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران بود و این در تاریخ ثبت شده و برای مردم منطقه تا همیشه باقی خواهد ماند. روحانی اظهار کرد: آن کشورهای بزرگی که در حدود 16 سال اخیر، منطقه را با مداخله نظامی و با اشغال افغانستان و عراق به ناامنی کشیدند، به رغم درست کردن پایگاه‌های نظامی و استقرار ناوها و هواپیماهایشان در منطقه، نه تنها اقدامی در برابر تروریست‌ها درعراق انجام ندادند بلکه شاید از اینکه منطقه دچار مشکلات جدید شده، خوشحال هم بودند چرا که این موضوع به فعالتر شدن کارخانجات اسلحه‌سازی آنها و ایجاد بهانه‌ برای مداخله بیشتر درمنطقه کمک می‌کرد.
ایران به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مسایل پیچیده بین‌المللی است
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که یک سیاست عاقلانه، توام با حکمت برای منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌ای، ایران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مسایل پیچیده بین‌المللی است. ما مساله را نه تنها با 6 قدرت حل کردیم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل و فصل کردیم. این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می‌کند. روحانی اضافه کرد: امروز مردم ما هم باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه بتوانند استفاده کنند و هم بتوانند از اجرای برجام به خوبی استفاده کنند. یک فرصتی را همه با کمک هم ایجاد کردیم؛ این مساله جناح و حزب نیست، این مساله حتی مختص یک قوه نیست، همه مردم ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک معضل را حل، خطری را رفع و گره‌ای را باز کرده و یک فضای جدیدی بوجود آوردند.


امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مساله هسته‌ای ایران است
رئیس‌جمهوری با اشاره به مخالفت‌ها و بدبینی‌هایی که نسبت به برجام وجود دارد، اظهار کرد: در این فضای جدید، اول گفتند که برجام اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و گفتند آمریکایی‌ها نمی‌گذارند. دیدیم که قدم به قدم توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. به اعتقاد من همین امروز که ما نسبت به تعهد آمریکا اعتماد کافی نداریم و آمریکایی‌ها معمولاً در تعهدات خودشان بدعهدی می‌کنند، اما همین امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مساله هسته‌ای ایران است. روحانی افزود: هیچ زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است. آمریکایی‌ها وقتی تصمیم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، این کار را کردند، وقتی خواستند پرونده را به شورای امنیت ببرند، بردند، وقتی خواستند قطعنامه علیه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتی خواستند ما را تحریم کنند، تحریم کردند و وقتی خواستند قانون شان را فرامرزی کنند، فرامرزی کردند اما امروز سخت‌ترین روز را دارند و مرتب تکرار می‌کنند که این برجام توافق خوبی برای آمریکا نبوده است. برخی از مسئولین آمریکایی می‌گویند سر آمریکا کلاه رفته، اما در عین حال دست و پایشان بسته است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راهی را انتخاب کرد که برای بدخواهان هم تخلف از این قرارداد کار ساده‌ و آسانی نیست و بسیار پرهزینه‌ است. این افتخار سیاست جمهوری اسلامی ایران و افتخار دیپلمات‌های ما است. امروز باید از این فضا به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.
موفقیت دولت موفقیت همه ملت است
روحانی خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلاً چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه تا می‌بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است. روحانی گفت: به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه 4 ساله خودش را به مردم ارائه می‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اینکه به فرد رای می‌دهند، به برنامه و راهکارها و رویکردها رای می‌دهند. به همین دلیل کاندیداها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند. دیدارهای مختلف چهره به چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می‌دهند که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. روحانی با تاکید براینکه همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهارداشت: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. داعش گروهی بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش یک تفسیر من در آوردی کرده بود و بعد هم به آن عمل می‌کرد. ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصین، اندیشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند. تحجر و جمود فکری دارند.
فکرمان را باید برای رونق تولید در بخش‌های مختلف متمرکز کنیم
رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت وحدت در جامعه گفت: امروز، روزی است که مردم ما باید بیش از هر زمان دیگر در پی انسجام و وحدت و اهداف بلند ملی‌شان باشند. یادمان نرود که امسال، سال تولید و اشتغال است. همه فکرمان را باید برای اشتغال جوان‌ها و رونق تولید در بخش‌های مختلف متمرکز کنیم. امیدواریم دولت دوازدهم با ابتکار و کارآمدی و خدمت بیشتر بتواند به عهدی که با مردم در انتخابات دوازدهم بسته عمل کند. دولت یازدهم نیز باید تا ساعت آخر، همه مسئولین و کارگزاران این دولت تا هفته‌ها و روزها و ساعات آخر مثل ساعات اول و روزهای اولیه کار کنند. همه یک مجموعه هستیم و برای اهداف ملی‌مان در کنار هم خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری: حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا ندارد طرح سه فوریتی دلواپسان برای لغو قرارداد نفتی با پس گرفتن چند امضا ناکام ماند عبور سلامت توتال از بهارستان وزیر اطلاعات: با احضار،‌ بازداشت و زندانی کردن فعالان مدنی مخالفم رضا دهکی قربانیان حرص و آز قطر، اسنادی در مورد حمایت عربستان و امارات از القاعده و داعش منتشر کرد توپ «حمایت از تروریسم » در زمین عربستان شهرداری میراث کرمان را به طمع ساخت هتل و تله‌کابین تخریب می‌کند دفن تاریخ زیر «بام کرمان» کارشناسان در پاسخ به «ابتکار» از مشکلات پیش فروش خودرو می‌گویند شورای «کم اثرِ» رقابت خلاقیت و مفهومی بودن در آثار هنری فضای شهری بررسی شد گم شدن نوآوری در شلوغی شهر خبر بیماری نابغه ایرانی ریاضی جهان تایید شد هم‌پایی ایران با مریم میرزاخانی مردم پارس آباد با حضور گسترده در مراسم تشییع دختر مغانی خواستار مجازات قاتل او شدند خبر بیماری نابغه ایرانی ریاضی جهان تایید شد هم‌پایی ایران با مریم میرزاخانی اسحاق جهانگیری:‌ عده‌ای به جای خوشحال شدن از قرارداد توتال به هم می‌ریزند رهایی مطبوعات، مطبوعات رهایی