آزادی حضور زنان در دربی آزادی؟

 آرمان ملی – مطهره شفیعی:  دیدار تیم‏‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال قرار بود از ساعت 17و30 روز سه‌شنبه هفته جاری (29 آذرماه) در ورزشگاه آزادی برگزار شود. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال گفت: دربی پیشانی لیگ است و با تماشاگر برگزار خواهد شد. به‌هرحال دربی در تاریخ دیگر برگزار می‏‌شود و این سوال باقی است که آیا زنان و دختران می‏‌توانند با حضور در ورزشگاه آزادی به تشویق تیم‌های موردنظرشان بپردازند؟
 آخرین حضور زنان در ورزشگاه 
 آخرین دیداری که یکی از دو تیم سرخابی تهرانی با حضور بانوان در استادیوم آزادی به زمین رفتند مصاف تیم‏‌های استقلال و نساجی در هفته ششم لیگ بود که بانوان استقلالی و مازندرانی در روز نوزدهم شهریور شاهد برد 3 بر یک شاگردان ساپینتو بودند. پیش از آن هم بانوان پرسپولیسی در حاشیه دیدار پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در تاریخ نهم شهریور به آزادی رفته بودند.
 تماشاگران زن در دربی نوجوانان 


 21  شهریور نوجوانان پرسپولیس و استقلال در حضور طرفداران، رودرروی هم قرار گرفتند. نکته جالب اینکه این بازی با حضور زنان برگزار شد و خانواده‏‌های فوتبالیست‏‌های نوجوان فرصت این را پیدا کردند تا نمایش فرزندان خود را از نزدیک تماشا کنند. باتوجه به حضور پرشور خانواده‏‌ها و طرفداران، بازی با هیجان بیشتری دنبال شد و البته در نهایت برنده نداشت‏‌.
 دربی‏‌هایی بدون حضور تماشاگر زن 
 دربی قبلی 2 تیم در اسفند سال گذشته برگزار شد که تقاضاها برای ورود زنان به ورزشگاه زیاد بود، اما مسئول برگزاری سازمان لیگ گفت: «تماشاگران خانوم نمی‏‌توانند در این بازی حضور داشته باشند. ما هنوز زیرساخت‏‌های لازم برای حضور خانوم‏‌ها را در فوتبال‌مان نداریم.» در دربی 98 هم زنان از ورود به ورزشگاه منع شدند. سید مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در آن سال درباره اینکه آیا بانوان می‏‌توانند در دربی در استادیوم حضور پیدا کنند، افزود: «در رابطه با لیگ داخلی همچنان شاهد حضور آقایان هستیم، چون بحث مهمان‌پذیری، محل استقرار و پذیرایی و این موارد در کل ورزشگاه‏‌های کشور هنوز فراهم نشده است. فقط استادیوم آزادی بنا بر بازی‏‌های ملی این شرایط را برای حضور خانم‏‌ها دارد، اما در بقیه ورزشگاه‏‌ها در این زمینه مشکل داریم.» در همان دوره سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص حضور زنان در ورزشگاه اعلام کرد: «فدراسیون برنامه‏‌ای برای ورود خانم‏‌ها نداشته و بدین منظور پیش‌بینی‏‌های لازم برای حضور خانم‏‌ها نشده است؛ بنابراین زنان بدین منظور در ورودی ورزشگاه حضور نیابند.»
 تاریخچه حضور زنان در ورزشگاه 
 در سال‏‌های دهه‏‌های هفتاد ‌و هشتاد حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال جدی‏‌ شد و فشار کنفدراسیون‏‌های ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه‏‌تری به این موضوع داد، اما اجازه این حضور داده نشد و دخترانی بودند که با پوشش پسرانه قصد ورود به ورزشگاه داشتند اما دستگیر شدند. سال 98 اتفاق تلخی رخ داد و «سحر خدایاری، یکی از دخترانی بود که به‏‌خاطر ورود به ورزشگاه آزادی و برای تماشای فوتبال دستگیر شد.» همشهری نوشت: «سحر خدایاری پس از اینکه می‏‌شنود که چه حکمی گرفته، به نشانه اعتراض خودش را مقابل دادگاه انقلاب تهران و در پیاده‏‌روی خیابان معلم با آتش می‏‌سوزاند. بعد از یک روز خبر می‏‌رسد که سحر خدایاری از شدت جراحات جانش را از دست داده است. فضای مجازی نام «دخترآبی» را روی سحر می‏‌گذارد.» در روز پنج‏‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ عده‏‌ای از بانوان ایرانی برای اولین‌بار، رسما به‌عنوان تماشاگر زن فوتبال به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. این اولین مرتبه بود که زن‏‌های ایرانی نه با دعوت‏نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به‌عنوان زن فوتبالدوست بلیت خریدند و به تماشای بازی فوتبال رفتند. پس از آن هم زنان در لیگ‌برتر در بازی استقلال و مس کرمان در ۳ شهریور ۱۴۰۱ به ورزشگاه رفتند و سپس زنان تماشاگر بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ۹ شهریور ۱۴۰۱ بودند. حالا هم انتظار دارند تا تماشاگر بازی دربی از ورزشگاه باشند.
 آلودگی‌ هوا مانع حضور زنان 
 از سوی دیگر آلودگی‌ هوای تهران بلای جان سرخابی‏‌ها و تفکرات 2 مربی شده است. در حالی‌که یحیی گل‏‌محمدی و ساپینتو در هفته‏‌های اخیر و پس از بازگشت ملی‏‌پوشان به تمرینات، برنامه‏‌های تاکتیکی خود برای دربی را تمرین و اجرا کردند، حالا خبر می‏‌رسد که احتمال لغو این دیدار به‌دلیل افزایش آلودگی‌ هوا در هفته پیش‌رو، بیشتر شده است. فریبا گودرزی، کارشناس ارشد سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوای تهران در روز دربی و اهمیت آن برای طرفداران استقلال و پرسپولیس هم گفت: «از روز دوشنبه تا سه‏‌شنبه هفته جاری به‌دلیل این‏‌که انباشت آلاینده‏‌ها ادامه خواهد داشت، پیش‏‌بینی می‏‌شود آلودگی‌ هوا افزایش پیدا کند و برای همه گروه‏‌ها سنی مضر باشد. درباره لغو یا برگزاری بازی تصمیم نهایی را کمیته اضطرار آلودگی‌ هوا خواهد گرفت. با شاخص بالای ۱۵۰ فعالیت‏‌های فیزیکی در هوای باز به هیچ وجه توصیه نمی‏‌شود، مخصوصا این‏‌که سه‏‌شنبه روز پیک آلودگی‌ هواست و شاخص حتی به ۱۷۰ خواهد رسید.»