اخبار کوتاه


ادعای افزایش تولید خودرو غلط است
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: وارد کردن خودرو از کف پارکینگ به بازار به معنای افزایش تولید نیست بلکه تمرکز وزارت صمت باید بر تنظیم بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو با افزایش تولید و شیوه درست واردات باشد. لطف الله سیاهکلی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار، بیان کرد: قانون ساماندهی بازار خودرو به معنای واقعی اجرایی نمی شود. دستورالعمل واردات خودرو نیز که از سوی دولت تهیه شده است اصلا قانون را به درستی پوشش نمی دهد. آئین نامه واردات خودرو اهداف قانون را محقق نمی کند، بنا به قول وزیر صمت باید امسال تولید داخل کشور تعادل را بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو برقرار می کرد و قیمت خودرو باید ۱۵ درصد کاهش پیدا می کرد. وی در ادامه اظهار کرد: اما متاسفانه این روزها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و از کاهش قیمت ها نیز خبری نیست. فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز همچنان زیاد است. این ادعا که مطرح می شود میزان تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، غلط است. خودروهایی که در کف پارکینگ ها بود را وارد بازار کردند، این به معنای افزایش تولید نیست. این نامردمی بودن خودروسازان را می رساند که خودروها را در پارکینگ نگه داشته تا بعد از افزایش قیمت وارد بازار کنند. حال که قیمت ها بالا رفته خودروها را وارد بازار کردند. اتفاق خاصی رخ نداده است. قیمت خودرو بالا رفته و خودروسازان نیز خودرو را از پارکینگ ها وارد بازار کردند.

تعداد شاغلان بخش
صنعت از ۸ میلیون نفر عبور کرد
براساس گزارش مرکز آمار، در تابستان ۱۴۰۱ تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور به بیش از هشت میلیون نفر رسید که در یک دهه اخیر بی‌سابقه است. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تابستان امسال هشت میلیون و ۲۹ هزار نفر در بخش صنعت کشور شاغل بوده‌اند. این در حالی است که در تابستان سال گذشته هفت میلیون و ۹۰۷ هزار نفر در بخش صنعت کشور مشغول به کار بودند. بر این اساس در یک سال اخیر نزدیک به ۱۲۲ هزار نفر به تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور افزوده شده است. در یک دهه اخیر تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور در فصول تابستان بین ۶.۸ تا ۷.۹ میلیون نفر در نوسان بوده و این نخستین بار است که رکورد بالای هشت میلیون نفر شاغل در بخش صنعت کشور تحقق یافته است. سیاست‌های وزارت صمت دولت سیزدهم در احیای واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل، تامین مالی زنجیره‌ای صنایع و تولیدکنندگان تاثیر قابل توجهی در بهبود اشتغال در بخش صنعت کشور داشته است. از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار واحد راکد و نیمه‌تعطیل احیا شده است. براساس گزارش مرکز آمار، در بهار امسال رشد ارزش افزوده بخش صنعت ۵.۱ درصد بود که از ابتدای ۱۳۹۷ بالاترین رقم محسوب می‌شود.

اعلام شیوه نامه و زمان‌بندی



مزایده عمومی معادن کشور
شیوه نامه و زمان‌بندی مزایده عمومی معادن کشور در قالب بسته سرمایه گذاری اعلام شد. به گزارش مهر، شیوه نامه و زمانبندی مزایده عمومی در قالب بسته سرمایه گذاری در ۲۲ استان در قالب ۴۶ بسته سرمایه گذاری اعلام شد. بر این اساس در راستای فعال سازی و آزاد سازی محدوده‌ها و مجوزهای معدنی بلاتکلیف و غیرفعال از طریق مزایده عمومی لیست بسته‌های سرمایه گذاری استان‌ها منضم به شیوه نامه مزایده عمومی در قالب بسته‌های سرمایه گذاری معادن کشور به همراه برنامه زمان‌بندی مزایده عمومی جهت اقدامات مشروحه اعلام شد. ۱- بارگذاری مشخصات بسته سرمایه گذاری هر استان که با هماهنگی اعلام گردیده است در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و اخذ کد مزایده از سامانه مذکور. ۲- قراردادان محدوده‌ها و مجوزهای معدنی بسته‌های سرمایه گذاری در لایه مزایده با رنگ مشخصه تعریف شده در سامانه کاداستر معدن برای دید عموم در سامانه با در نظر گرفتن برنامه زمان‌بندی. ۳- اطلاعات و مشخصات محدوده‌ها و مجوزهای معدنی بسته‌های سرمایه گذاری، شرایط واگذاری بسته‌های سرمایه گذاری در مزایده عمومی توسط سازمان استان در لیست مزایده با ذکر توضیحات کامل اطلاع رسانی گردد. ۴- اطلاع رسانی برگزاری مزایده و شیوه نامه ارسالی از طریق سایت، پرتال سازمان جراید محلی، سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن صورت خواهد گرفت.

عرضه ۲ هزار دستگاه
شاهین چهارشنبه در بورس
تعداد ۲۰۰۰ دستگاه خودرو شاهین، چهارشنبه این هفته در بورس کالا عرضه می‌شود. به گزارش تسنیم، بورس کالای ایران چهارشنبه این هفته(30 آذر) میزبان عرضه 2000 دستگاه خودرو شاهین متعلق به شرکت سایپا برای دومین بار خواهد بود. قیمت پایه این خودروها در حالی 304 میلیون تومان و درصد پیش پرداخت سفارش خرید 50 درصد در نظر گرفته شده است که شاهین‌ها 25 اسفندماه امسال به مشتریان تحویل می شود. در اطلاعیه عرضه شاهین آمده است: محل تحویل خودرو نمایندگی های فروش شرکت سایپا به انتخاب مشتری است. بر این اساس خریداران ملزم به واریز 12 درصد مالیات و عوارض قانونی (برمبنای قیمت معامله) و همچنین مبلغ 43 میلیون و 713 هزار و 65 ریال شامل: 38 میلیون و 137 هزار و 465 ریال بابت بیمه شخص ثالث و 5 میلیون و 575 هزار و 600 ریال برای خدمات مرتبط با خدمات شماره گذاری و پلاک بوده و دعوتنامه تکمیل وجه جهت مبالغ مذکور برای مشتری صادر می شود. در صورت عدم واریز هزینه های فوق حداکثر تا 5 روز پس از ارسال پیامک تکمیل وجه متعلقات قانونی به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.