رو سفیدی

زهره افشار
خبرنگار

بعد از گذشت حدود 15 روز از آلودگی هوای کلانشهرها از جمله پایتخت بالاخره روز گذشته برف و باران آسمان 30 استان کشور را فرا گرفت. نخستین برف فراگیر زمستانی چهره بسیاری از شهر‌ها را سپیدپوش کرد تا چهره دود آلود کلانشهرها پاک و آلودگی زدوده شود.


«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: روز شنبه در همه استان‌های کشور بجز استان سیستان و بلوچستان شاهد بارش برف و باران بودیم که عمده بارش‌ها به شکل برف بود. بارش برف و باران در روز گذشته سبب کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها شد و شاخص آلایندگی به مقدار قابل قبول رسید. بیشترین بارش در 24 ساعت جمعه تا شنبه مربوط به «ایوان»در ایلام با 82 میلیمتر بوده است و پس از آن «لنده» کردستان و کوهرنگ در چهار محال و بختیاری با 68 میلیمتر بوده است. لالی خوزستان نیز در این بازه زمانی 68 میلیمتر بارش داشته است. وی افزود: امروز یکشنبه وسعت بارش ها کاهش می‌یابد اما کماکان در استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، تهران، البرز، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی شاهد برف و باران بودیم که بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود. دوشنبه نیز دامنه بارش‌ها در سواحل دریای خزر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد بود. ضیاییان تأکید کرد: در هفته جاری دمای هوا در همه استان‌های کشور در حد 2 تا 3 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید که بارش های خوبی را به همراه خواهد داشت روز چهار شنبه از جنوب غرب به کشور وارد می‌شود.
بارش نخستین برف زمستانی هر چند موجب خوشحالی مردم بویژه کشاورزان شد اما موجب کندی تردد در جاده‌های درون شهری و  برون‌شهری شد. «غلامعباس بهرامی‌نیا» مدیر کل دفتر مدیریت بحران سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: روز شنبه در گردنه‌های برفگیر 21 استان بارش برف و باران داشتیم که محور مواصلاتی خوانسار – گلپایگان روز گذشته به‌دلیل بارش برف سنگین و کولاک بسته شده بود، ضمن اینکه روز گذشته بیشترین میزان برف را در محورهای چالوس، هراز، فیروز کوه، آزادراه تهران - شمال و محور قزوین – رشت داشتیم که موجب کندی تردد در این محورها شده بود. روز گذشته همچنین شدت بارش در 3 استان ایلام، خوزستان و گیلان به حدی بود که موجب کندی حرکت در این محورها شده بود و سبب ترافیک در جاده‌های برون‌شهری شده بود. بهرامی نیا افزود: بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی این سامانه بارشی امروز از کشور خارج می‌شود و ضروری است رانندگان امروز از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و سفر خود را به فردا موکول کنند. وی همچنین از رانندگان خواست قبل از سفر از چگونگی وضعیت مسیر تردد خود از طریق تلفن گویای 141 مطلع شوند و حتماً در سفرها تجهیزات ایمنی بویژه زنجیر چرخ همراه داشته باشند.
​​​​​​​