جهش 41 هزار واحدی بورس در یک روز

سعید رشیدی نوبندگانی 
خبرنگار

​​​​​​​اولین روز معاملاتی زمستان برای سهامداران خوش‌یمن بود و از مجموع 702 نمادی که در کل بازار مورد معامله قرار گرفت، 590 نماد (84 درصد) با افزایش قیمت روبه‌رو شد و تنها 112 نماد (16 درصد) کاهش قیمت دادند.


براین اساس، روز شنبه، 3 دی‌ماه 1401، شاخص کل بورس به رهبری سهام پالایشی و فلزاتی، بیش از 41 هزار و 800 واحد افزایش ارتفاع داد و ضمن شکستن محدوده مقاومت روانی مهم خود، تا ارتفاع یک میلیون و 538 هزار واحد قد کشید.
همچنین با توجه به سبز پوشی 359 نماد (90 درصد) از 400 نماد معامله شده در بورس، شاخص کل (هم‌وزن) نیز 10 هزار و 550 واحد بالا رفت و با ثبت بازدهی 2.37 درصدی، در محدوده 456 هزار واحد ایستاد.
این روند در فرابورس نیز مشاهده شد و سبز پوشی 229 نماد (75 درصد) در این بازار باعث شد شاخص کل فرابورس نیز بیش از 365 واحد رشد کند و در ارتفاع 19 هزار و 538 واحد معاملات را به پایان برساند.
در این روز افزایش قدرت تقاضا در معاملات سهام به طور محسوس قابل مشاهده بود، به صورتی که در مقابل 210 نمادی که در صف خرید به کار خود پایان دادند، تنها 8 نماد در صف فروش قرار داشت که نشان می‌دهد یک سوم بازار سهام در صف خرید قفل شده و سهامداران با ولع بسیار زیادی برای خرید بیشتر سهام اقدام کرده‌اند.

شروع معاملات زمستان به همراه بازگشت حقیقی‌ها
هرچند که در روزهای پایانی آذرماه، جنب و جوش سهامداران حقیقی در بازار سهام بیشتر شده بود و شاخص ورود و خروج پول حقیقی روزهای بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته با تراز مثبت روبه‌رو شد، اما در این ماه بیش از یک هزار میلیارد تومان توسط این طیف از فعالین، از بازار خارج شد؛ رقمی که بیش از 80 درصد نسبت به آبان ماه کاهش یافته بود و از این رو پیش‌بینی می‌شد حقیقی‌ها بتدریج درخصوص خروج سرمایه  از معاملات سهام تجدید نظر خواهند کرد.
این پیش‌بینی  در اولین روز معاملاتی دی ماه حقیقت یافت و در این روز، حقیقی‌ها بیش از 550 میلیارد تومان را به معاملات سهام وارد کردند تا یک بازگشت شکوهمند را به ثبت رسانند.
از نظر کارشناسان، ورود حقیقی‌ها به بازار سهام می‌تواند نشان دهنده تغییر انتظارات معامله‌گران درخصوص بازدهی کوتاه مدت بازار سهام باشد.
در واقع، کارشناسان بر این باورند که سهامداران حقیقی همواره با انگیزه‌های کوتاه‌مدت به معاملات سهام می‌پردازند و ورود حقیقی‌ها نه تنها می‌تواند عامل تأثیرگذار بر افزایش سریع‌تر قیمت‌ها در بازار باشد، بلکه می‌تواند تغییر مثبت انتظارات درخصوص بازدهی بیشتر شرکت‌ها، و خوشبینی درخصوص عملکرد بهتر آنها را نیز نشان دهد، هرچند که کارشناسان طی روزهای گذشته، عوامل مختلفی برای تغییر انتظارات سهامداران درخصوص بازار سهام را برشمرده‌اند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که تغییرات نرخ ارز که بر درآمدهای شرکت‌های صادرات محور، فلزاتی‌ها، پتروشیمی‌ها، برخی بانک‌ها، برخی صنایع معدنی و برخی از شرکت هی خدماتی تأثیرگذار است به عنوان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر رفتار سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه عمل کرده است.
همچنین کارشناسان به موارد دیگری چون افزایش تولید و فروش شرکت‌ها، افزایش نسبی قیمت جهانی کامودیتی‌ها، توقف روند نزولی قیمت نفت و افزایش و تداوم فروش خودرو در بورس کالا اشاره کرده‌اند و براین باورند این عناوین نیز خوشبینی سهامداران را به دنبال داشته است.
از طرفی، خبرهای منتشر شده درخصوص قطعی گاز و سایر حامل‌های انرژی در کنار کاهش تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها، بیشترین نگرانی را در بازار در پی داشته و در صورت تداوم قطعی‌ها و کاهش معنادار تولید صنایع می‌توان انتظار داشت، سهامداران باردیگر در انتظارات خود تجدید نظر کنند.
در کنار این موارد، سیاست‌های آتی دولت  می‌تواند اثرات زیادی بر بازار داشته باشد، به عنوان مثال، تغییر نرخ خوراک  یا تغییر قیمت حامل‌های انرژی، سیاست‌های جدید تعرفه‌ای در بحث صادرات و واردات، بازارگشایی یا از دست دادن بازارها در پی تنش‌های سیاسی، افزایش یا کاهش سرمایه‌گذاری‌های دولتی در زیرساخت‌ها و هرگونه سیاست دیگری که برای سودسازی شرکت‌ها چالش ایجاد کند، می‌تواند اثرات شدیدی  در کوتاه مدت بر بازار داشته باشد. 

خروج حقیقی‌ها از درآمد ثابت‌ها
هرچند که طی روزهای گذشته، شاهد استقبال سرمایه‌ها از معاملات سهام بوده‌ایم، اما به همان نسبت، سهامداران حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت رویگردان شده‌اند.
آمار نشان می‌دهد، خروج پول حقیقی از درآمد ثابت‌ها با شروع سیاست‌های سازمان بورس برای تضمین اصل و سود 20درصدی سهام بورسی شدت گرفت و در آبان و آذر به ترتیب 3 هزار و 500 و 3 هزار و 800 میلیارد تومان از صندوق‌ها خروج پول به ثبت رسید.
این روند در روز ابتدایی معاملات دی‌ماه  با شدت بیشتری پیگیری شد و بیش از 990 میلیارد تومان خروج پول از طرف حقیقی‌ها به ثبت رسید.
این خروج پول از طرفی می‌تواند چالش‌ صندوق‌های با درآمد ثابت را افزایش دهد و از طرفی دیگر نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از پول‌های حقیقی درحال آزاد شدن است که بازار سهام یکی از مقاصد پول‌های آزاد شده خواهد بود. 

رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد
استقبال سهامداران از بازار دیروزباعث شد حجم و ارزش معاملات  بشدت افزایش یابد و ارزش معاملات خرد  با رشد 65 درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی، از حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان به 7 هزار و 500 میلیارد تومان برسد. بررسی آمار تاریخی معاملات نشان می‌دهد، این رقم طی 6 ماه گذشته بی سابقه بوده و به این ترتیب بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد طی شش ماه گذشته به معاملات روز شنبه تعلق می‌گیرد.
افزایش حجم و ارزش معاملات به عنوان شاخصی شناخته می‌شود که کارشناسان با استناد به آن خبر از خروج بازار از وضعیت رکود می‌دهند.
میانگین ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد این شاخص در آبان‌ماه  حدود 3 هزار و 600 میلیارد و در آذرماه  حدود 4 هزار و 100میلیارد تومان بوده است.