بهار بورس

سوت پایان معاملات هفته اول دی ماه در حالی زده شد که شاخص کل بورس با یک جهش 70 هزار و 917 واحدی، بالاترین رکورد 26 ماه گذشته خود را شکست و با ثبت ارتفاع یک میلیون و 647 هزار و 314 واحد، بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته خود قرار گرفت.  
همچنین افزایش ارتفاع حدود 71 هزار واحدی در تاریخ 55 ساله بورس در ایران بی سابقه است و از این رو معاملات روز چهارشنبه از این نظر نیز رکورد دار به حساب می‌آید. در روز چهارشنبه، از 417 نمادی که در تالار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت، 370 نماد (89 درصد) به رنگ سبز درآمد تا شاخص کل (با معیار هم وزن) نیز 13 هزار و 626 واحد افزایش ارتفاع دهد و این شاخص نیز با ثبت بالاترین رکورد ثبت شده برای رشد روزانه طی 26 ماه گذشته، محدوده 480 هزار واحد را برای خود به ثبت رساند.
گروه قتصادی / سوت پایان معاملات هفته اول دی ماه در حالی زده شد که شاخص کل بورس با یک جهش 70 هزار و 917 واحدی، بالاترین رکورد 26 ماه گذشته خود را شکست و با ثبت ارتفاع یک میلیون و 647 هزار و 314 واحد، بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته خود قرار گرفت. 
همچنین افزایش ارتفاع حدود 71 هزار واحدی در تاریخ 55 ساله بورس در ایران بی سابقه است و از این رو معاملات روز چهارشنبه از این نظر نیز رکورد دار به حساب می‌آید. 


در روز چهارشنبه، از 417 نمادی که در تالار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت، 370 نماد (89 درصد) به رنگ سبز درآمد تا شاخص کل (با معیار هم وزن) نیز 13 هزار و 626 واحد افزایش ارتفاع دهد و این شاخص نیز با ثبت بالاترین رکورد ثبت شده برای رشد روزانه طی 26 ماه گذشته، محدوده 480 هزار واحد را برای خود به ثبت رساند.
در فرابورس نیز شاخص‌ها همانند شاخص‌های بورسی عمل کردند و شاخص آیفکس با توجه به سبزپوشی 244 نماد (80 درصد) از 306 نماد معامله شده، بیش از 588 واحد رشد کرد و کار خود را بالاتر از محدوده 20 هزار واحد به پایان رساند.
در جریان معاملات روز چهارشنبه، همچنین موج تقاضای حقیقی‌ها که از ابتدای معاملات دی ماه همواره در حال تقویت شدن بود، بشدت قدرت گرفت و باعث شد در مجموع بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان ورود پول به سهام ثبت شود که بالاترین رکورد ورود پول از ابتدای تابستان محسوب می‌شود. روند ورود پول به بازار سهام همچنین باعث شد ارزش معاملات خرد نیز بیش از 61 درصد نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش یابد و بالاترین رکورد خود را برای سال 1401 به ثبت رساند. مجموع رکوردشکنی‌های بازار سرمایه به اینجا ختم نشد و آمار ثبت شده در تمامی نمادها نشان داد، در مقابل 231 نمادی که معاملات چهارشنبه را در صف خرید به پایان رساندند، تنها 7 نماد در صف فروش قرار داشتند که نشان می‌دهد بیش از یک سوم کل بازار سهام در صف خرید قفل شده است. با این وجود روند خروج پول از معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت همچنان ادامه یافت و در پایان معاملات روز چهارشنبه یک هزار و 50 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد.
ترین‌های بازار
بررسی آمار معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد گروه‌های محصولات شیمیایی با 292 میلیارد، فلزات اساسی با 241 میلیارد، کانه‌های فلزی با 107 میلیارد و بانک با 58 میلیارد تومان بیشترین ورود پول و گروه‌های زراعت با 32 میلیارد، سیمان با 24 میلیارد، لاستیک با 7 میلیارد و دستگاه‌های برقی با 5 میلیارد تومان بیشترین خروج پول را به خود اختصاص دادند. 
بیشترین حجم معاملات دیروز در نمادهای شستا، دی، خودرو و خساپا اتفاق افتاد و نمادهای پالایش، شپنا، خودرو و فولاد بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.