یک سفر و چند هدف

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که شامگاه سه‌شنبه وارد عمان شد، روز گذشته با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به عمان با بیان اینکه حامل پیامی از سوی آیت‌الله رئیسی برای سلطان این کشور است، اظهار داشت: تهران و مسقط همواره رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی درخصوص موضوعات مورد علاقه داشته‌اند. به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: عمان مرکز گفت‌وگوی منطقه‌ای در مسائل متنوعی است؛ چه در ارتباط با ایران و چه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای همواره نقشی خیرخواهانه از سوی مقامات عالی عمان انجام شده است. وزیر امور خارجه ادامه داد: این سفر فرصتی است تا ضمن مرور مسائل دوجانبه دو کشور، مسائلی را دنبال کنیم که باید شتاب بیشتری به آن داده شود. امیرعبداللهیان گفت که بحران در یمن، افغانستان و اوکراین نیز در این گفت‌وگوها مورد توجه است. وی ضمن بیان این نکته که من حامل پیام آقای رئیسی برای جناب هیثم بن طارق، سلطان عمان هستم، گفت: همواره مقامات عمان در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین و رسیدن به گام‌های نهایی توافق نقش مثبت و سازنده‌ای را ایفا کرده‌اند.
پیام به سلطان هیثم
در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز گذشته با سلطان هیثم بن طارق، پادشاه این کشور در کاخ البرکه دیدار و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این دیدار ضمن تقدیم پیام کتبی دکتر رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، پیرامون موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور کشورمان در این پیام علاوه بر دعوت از سلطان عمان برای بازدید از جمهوری اسلامی ایران، اهمیت مناسبات دوجانبه و انجام رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه با یادآوری دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عمان، بر اهمیت اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان سفر مذکور تأکید کرد. امیرعبداللهیان توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های میان دو کشور را در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، گردشگری و حمل و نقل و سایر زمینه‌ها مورد تأکید قرار داد. در این ملاقات سلطان عمان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به ایران سفر کند و با این دیدار، موضوعات در دستور کار مناسبات دو کشور توسعه بیش از پیش یابد. امیرعبداللهیان همچنین در دیدارهای جداگانه با سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان و بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان درخصوص روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. در این دیدارها طرفین بر تلاش مشترک برای ارتقای سطح روابط دو کشور در  زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه اقتصادی تأکید کردند.
لزوم تغییر رفتارهای ریاکارانه غرب


پس از این دیدارها حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا سفر به عمان تأثیری در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها دارد گفت: سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه به عنوان اصلی‌ترین هدف انجام شد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در دیدار با جناب سلطان تأکید کردم که ما نه برای «مذاکره برای مذاکره» بلکه برای رسیدن به نتیجه ماهها مذاکره کردیم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: پنجره رسیدن به توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است اما اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه امریکایی‌ها بخواهند دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا باز بماند. وزیر امور خارجه گفت: امیدوار هستیم که رفتار و رویکرد طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرد و مذاکراتی که ماه ها به طول انجامیده بتواند به نتیجه‌ای برسد که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: دست بسته نیستیم در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله‌جویانه‌شان را ادامه دهند ما در مسیر (پلن) دیگری حرکت خواهیم کرد.
رشد 73 درصدی مبادلات تجاری در هشت ماه
درحالی ایران و عمان تأکید ویژه‌ای بر توسعه همکاری‌های اقتصادی داشته‌اند که سفیر ایران در عمان نیز از رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در هشت ماه گذشته خبر داده است. علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: خوشبختانه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان هم همپای مناسبات سیاسی روند رو به رشدی را طی می‌کند. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه‌های مختلف روابط ممتاز و برجسته‌ای دارند. عمان همواره نقش متوازن و خردمندانه‌ای را در بسیاری از مسائل مرتبط با سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. وی ادامه داد: در چهار حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت و همکاری‌های بانکی به صورت فعالانه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در دستور کار است و سفرهای مهمی نیز در آینده نزدیک پیش رو داریم.
«نه» بزرگ به صهیونیست‌ها
توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تهران و مسقط در حالی است که در روزهای اخیر مجلس شورای عمان در اقدامی تحسین‌برانگیز رابطه با رژیم صهیونیستی را جرم‌انگاری کرده و لایحه اصلاح ماده ۱ قانون تحریم رژیم صهیونیستی را برای تکمیل مراحل اجرایی، به کمیته قانونگذاری و حقوقی این مجلس ارجاع داده است. 
بر اساس این قانون هرگونه تعامل با رژیم صهیونیستی چه از سوی افراد و چه از سوی اشخاص حقوقی جرم‌انگاری شده است. پیش از این نیز سلطان هیثم پادشاه عمان با عدم صدور اجازه پرواز هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای عمان منجر به عصبانیت آنها شده بود؛ چرا که سه سال قبل سلطان قابوس پادشاه فقید عمان اجازه عبور پروازهای این رژیم را صادر کرده بود و اکنون پادشاه جدید عمان با آن مخالفت کرده است. در پی این اتفاق ده‌ها پرواز رژیم صهیونیستی به هند به دلیل عدم اجازه استفاده از فضای عمان لغو پرواز شدند. این سیاست از سوی عمان نشان می‌دهد مقامات این کشور تلاش دارند تا نقش سنتی خود در منطقه را بخوبی ایفا کنند و همچون عدم شرکت عمان در همراهی با ائتلاف سعودی برای تجاوز به یمن، مسقط سیاست بی‌طرفی خود را حفظ کرده است.
عمان؛ میانجی قابل اعتماد
همین مواضع باعث شده است که عمان بتواند نقشی قابل اعتماد در میانجیگری‌های سیاسی در پرونده‌های مختلف مانند تبادل زندانیان یا پرونده رفع تحریم‌ها داشته باشد. در حالی که به تازگی در نشست بغداد2 جوزپ بورل هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین با ناامیدی از پلB و اغتشاشات در ایران، پیام ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم را آورده بود و روز گذشته نیز بلینکن از تلاش دولت امریکا برای آزادی زندانیان مجرم این کشور خبر داده، سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به عمان انجام شده است. با آنکه روز سه‌شنبه رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد امریکا با دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد ده‌ها ایرانی به دلیل شرکت در اعتراضات در خطر اعدام قرار دارند اما به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با پیش گرفتن سیاست دوگانه خود از تکرار ادعای از اولویت خارج شدن مسأله مذاکرات فاصله گرفته‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد در جریان سفر عمان مسأله مذاکرات که امریکایی‌ها برای آن پیغام می‌دهند نیز مورد بررسی قرار گرفته است.


بــــرش
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
سفر مقامات آژانس به ایران بعد از تعطیلات ژانویه
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که با توجه به تمایل نشان داده شدن از سوی آژانس هماهنگی‌ها برای سفر به ایران بعد از تعطیلات ژانویه انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سالانه یک میلیون بیمار از ظرفیت رادیودارو در کشور استفاده می‌کنند، پیام مهمش این است اگر ما چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم فرآوری انجام دهیم و حتماً قادر نبودیم رادیودارو در کشور تولید کنیم.
وی تصریح کرد: همین تنها شرکتی که داریم سال‌هاست توسط امریکایی‌ها تحریم است، یعنی بحث سلامت و جان مردم برایشان فاقد ارزش و اهمیت است و به همین دلیل بی‌رویه همه را تحریم می‌کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه این ظرفیت در کشور وجود دارد، برنامه توسعه ما کاملاً فعال است یکی در زمینه تولید محصولاتی است که در بخش درمانی استفاده شود، زیرا رادیوداروها دو کارکرد دارند؛ تشخیصی و درمانی. در بخش تشخیصی نمونه‌ای را اخیراً در هفته پژوهش رونمایی کردیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهمتر درمانی است که بتوانیم سلول درمانی را به‌صورت مستقیم مورد اصابت قرار دهد و آن را از بین ببرد بدون اینکه آسیب جانی داشته باشد، زیرا بیماران سرطانی از شرایط شیمی درمانی و داروهای شیمیایی واقعاً آسیب‌های زیادی طی این سال‌ها دیده‌اند.
وی تأکید کرد: گام تکمیلی ما این است که برپایه مشتقات آب سنگین داروهای جدید که تولید آن را در دستور کار قرار دادیم، بتوانیم در آینده جایگزین کنیم و یک روند تحولی داشته‌ باشیم. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره سفر گروسی و سایر مسئولان آژانس به ایران و روند گفت‌و‌گوها و مذاکرات گفت: تمایلی نشان داده شده، قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.