حمله آبی‌ها به صدر

حامد جیرودی/ هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال، فردا با برگزاری 4 مسابقه آغاز می‌شود که طی آن و از ساعت ۱۴ جمعه ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر اصفهان میزبان صنعت نفت است. گاندوها در شرایطی در این مسابقه به میدان می‌روند که پس از 2 برد پیاپی، در بازی قبل برابر فولاد به تساوی رسیدند تا با 17 امتیاز در رده هفتم جدول قرار داشته باشند. در سمت مقابل هم بزریلی‌های آبادان در خانه برابر استقلال بازنده شدند تا با 15 امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار بگیرند و حالا امیدوارند با هدایت ادسون تاوارس برزیلی از انتهای جدول فرار کنند. از ساعت ۱۵ نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه شهید بهنام محمدی این شهر پذیرای آلومینیوم است. تیم شهر اولین‌ها، در اولین بازی‌اش با مربیگری ابراهیم اشکش مقابل سپاهان شکست سختی خورد تا برای هشتمین هفته پیاپی بدون برد باقی بماند و با 9 امتیاز تیم آخر جدول باشد، اما ایرالکو در حالی به میدان می‌رود که بازی هفته قبلش برابر گل‌گهر به دلیل بارش سنگین برف اراک برگزار نشد و به تعویق افتاد. در این شرایط آلومینیوم با 16 امتیاز در رده نهم قرار دارد. از ساعت ۱۷ هم فولاد در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز به مصاف هوادار می‌رود. سرخپوشان اهوازی که بعد از یک برد در بازی قبل‌شان دوباره متوقف شدند، با 16 امتیاز در رده دهم هستند. این در حالی است که شاگردان ساکت الهامی که 4 بازی بدون برد را پشت‌‌سر گذاشته‌اند، از نساجی یک امتیاز گرفتند تا با 13 امتیاز در رده یازدهم باشند.
جنگ گلرها در آزادی
در یکی دیگر از بازی‌های ساعت ۱۵ جمعه، استقلال در ورزشگاه آزادی تهران با مس‌رفسنجان دیدار می‌کند که قضاوت این بازی را امیر عرب‌براقی به همراه کمک‌هایش حسن ظهیری و‌ هادی طوسی برعهده دارد. آبی‌پوشان پایتخت در شرایطی میزبان این مسابقه هستند که یکی از 2 تیم برنده هفته قبل بودند و با پنالتی که کوین یامگا در دقایق آخر وارد دروازه صنعت نفت کرد، به 3 امتیاز ارزشمند خارج از خانه دست یافتند. استقلال با این برد 26 امتیازی شد و تنها به علت تفاضل گل کمتر نسبت به پرسپولیس و هم امتیاز با این تیم در رده دوم جای گرفت. در سمت مقابل، مسی‌ها بعد از یک برد متوقف شدند و برابر ملوان به تساوی رسیدند تا با 18 امتیاز در رده ششم ایستاده باشند. حالا شاگردان ریکاردو ساپینتو، بسیار امیدوارند بتوانند با پیروزی در این بازی خانگی، به صدر جدول صعود کنند و اگر این اتفاق بیفتد، به طور موقت هم که شده رتبه نخست را از آن خود می‌کنند و منتظر بازی گل‌گهر و پرسپولیس در روز شنبه می‌مانند، اما این را هم باید در نظر داشت که شاگردان محمد ربیعی معمولاً فوتبال خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند و تیم دست و پا بسته‌ای در لیگ به شمار نمی‌روند و تنها تیمی بودند که فصل گذشته توانستند 2گل در یک بازی به استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی بزنند. در این میان نکته جالبی که وجود دارد این است که آبی‌ها از هفته هفتم به بعد و به صورت یک بازی در میان مساوی کرده و برده‌اند و باید دید این هفته می‌توانند این قاعده را تغییر دهند و به برد دست پیدا کنند یا خیر. این در شرایطی است که غیبت 3 بازیکن اصلی استقلال در این بازی قطعی است و صالح حردانی، سعید مهری و محمد محبی به دلیل محرومیت قادر به همراهی این تیم در این بازی نخواهند بود. همچنین آرش رضاوند، عارف غلامی و ابوالفضل جلالی هم با مصدومیت مواجه هستند و به این بازی نمی‌رسند. با این تفاسیر، ساپینتو مجبور است تغییراتی در ترکیب تیمش به وجود آورد و از نفرات دیگر مانند پیمان بابایی استفاده کند اما مهدی قائدی که در دقایق پایانی بازی با صنعت نفت مصدوم شد، مشکلی برای همراهی آبی‌ها در بازی با مس ندارد. در سمت مقابل هم مس از بازیکنان خوبی بهره می‌برد. مثل حامد لک که 7 کلین‌شیت‌ انجام داده و در کنار سید حسین حسینی در رده سوم دروازه‌بان‌هایی قرار دارد که دروازه‌شان را در این فصل  بسته نگه داشته‌اند و رقابت آنها در این بازی نیز جالب توجه خواهد بود. ضمن اینکه رفسنجانی‌ها از گادوین منشا و لوسیانو پریرا 2 آقای گل سابق لیگ برتر هم در ترکیب‌شان بهره می‌برند که باید دید ربیعی از آنها چگونه استفاده می‌کند. استقلال و مس تاکنون 4 بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفتند که 3 بازی را آبی‌پوشان برده‌اند و یک بازی هم مساوی شد. مس تنها یک‌بار در جام‌حذفی فصل 88-1387 پس از تساوی 2-2 در وقت‌های قانونی و اضافه، استقلال را در ضربات پنالتی 5-4 شکست داده است. در بازی‌های لیگ برتری 2 تیم، 11 گل رد و بدل شده که سهم آبی‌ها 8 و سهمی نارنجی‌ها 3 گل بوده است.




خبر
حضور بازیکنان مصدوم در تمرین استقلال
​​​​​​​تمرین تیم فوتبال استقلال برای آماده‌سازی دیدار مقابل مس رفسنجان دیروز در کمپ مرحوم ناصر حجازی برگزار شد. در ابتدای تمرین، ریکاردو ساپینتو دقایقی برای شاگردانش صحبت کرد. عارف غلامی که به دلیل مصدومیت دو دیدار قبلی استقلال را از دست داده است، در تمرین دیروز حضور داشت و دقایقی با ساپینتو به صحبت پرداخت. مدافع استقلال با توجه به شرایطی که دارد احتمالاً بازی با مس را نیز از دست می‌دهد. آرش رضاوند، ابوالفضل جلالی و سبحان خاقانی دیگر مصدومان استقلال نیز به تمرین اختصاصی پرداختند.