دست برخی از مدیران مدارس در جیب اتباع غیرمجاز

آرمان امروز: سال 94 بود که رهبر معظم انقلاب دستوري صادر کردند که براساس آن، همه کودکان افغانستاني، چه آنها که داراي شرايط قانوني حضور در ايران هستند و چه آنها که مدارک قانوني حضور در ايران را ندارد بايد در مدارس دولتي ثبت‌نام شوند و از ديد بسياري از کارشناسان اين يک تصميم بزرگ و تاريخي است. طبق اين امر دانش آموزان اتباع به‌طور رايگان بايد ثبت نام شوند و طبق آمار وزارت آموزش و پرورش در سال 1401-1402،  به‌طور متوسط حدود 500 هزار دانش آموز افغان در مدارس ايران تحصيل مي‌کنند که بالغ بر 90 درصد جمعيت دانش آموزي اتباع خارجي در کشور ما را در برمي‌گرفت. اما با اين وجود مديران برخي از مدارس به بهانه‌هاي مختلف از ثبت‌نام آنها سرباز زدند يا از آنها مبالغي را دريافت مي‌کنند. فاطمه، اهل کابل و حالا ساکن منطقه «حسين آباد» مهرشهر کرج  است. وي که 5 سال پيش به صورت غيرقانوني به ايران آمد، حالا سه فرزند دارد و يکي از فرزندانش به مدرسه دولتي مي‌رود. او در اين رابطه با اين موضوع به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «مهر ماه امسال هيچ مدرسه‌اي ثبت‌نام فرزندم را ثبت نام نمي‌کرد و مي‌گفتند بايد برويد کافي‌نت و در سايت اطلاعات را وارد کنيد. رفتيم چند جاي مختلف اما نشد. دو هفته از باز شدن مدرسه‌ها گذشته و داريم تلاش مي‌کنيم هر طور شده يک جايي قبول‌شان کند؛ بروند و سر کلاس بنشينند، در اين شرايط برخي از مديران مدارس مبالغي را درخواست مي‌کردند. بالاخره يکي از مدارس قبول کرد که با پرداخت 5 ميليون تومان، فرزندم را ثبت نام کند و از آن زمان به‌طور ماهيانه و سه ماه يکبار به دانش آموزان اهالي افغانستان، مي‌گويد بالغي را به مدرسه تحويل دهيد.» وي که در يک بستني فروشي در حسين آباد کرج کار مي‌کند، مي‌گويد: «همسرم کارگر است و حقوق هر دو نفر ما، 6 ميليون تومان در ماه نمي‌شود، ولي هر ماه بايد مبالغي را براي تحصيل فرزندم اختصاص دهيم. اگر شرايط اينگونه باشد توانايي مالي براي ثبت نام فرزند دوم را ندارم.»
  فرخ هم يکي ديگر ازافرادي است که براي ستون «الو آرمان» با روزنامه تماس گرفت و او نيز همان مشکل فاطمه را دارد. او در اين رابطه مي‌گويد: «امسال فرزندم به کلاس ششم مي‌رود و با وجود اينکه دو سال است که در مدرسه‌اي در جنوب تهران تحصيل مي‌کند، هر سال بايد مبالغي حدود 7 تا 10 ميليون تومان پرداخت کنيم. بارها به آموزش و پرورش رفتيم و مديران آنجا مي‌گفتند که ثبت نام فرزند شما در مدارس دولتي رايگان است، اما مدير مدرسه گفته تا اين مبالغ را در ماه پرداخت نکنيد، اجازه ورود فرزندم را به مدرسه نمي‌دهد.» با اين حال براي بررسي اين موضوع به‌سراغ يکي از مدارس کرج در منطقه «آق تپه» رفتيم، مدير مدرسه منکر پرداخت پول مي‌شد و بعد اعلام کرد که اين کمک‌ها براي مدرسه و نگهداري از آن است. با اين حال مي‌گويد: «در اين مدرسه تا دل‌تان بخواهد بچه‌هاي افغان
هستند.  البته براي خيلي از خانواده‌هاي اتباع تحصيل بچه‌ها اولويت نيست. برخي نيز حتي نمي‌توانند پول کتاب و دفتر فرزندانشان را بدهند و مي‌آيند اينجا و مي‌گويند که رايگان به آنها کتاب و دفتر بدهيد. اما اينکه مي‌گويند 5 تا 10 ميليون تومان براي مدارس هزينه مي‌کنند اصلا قبول نداريم. نهايت پولي که ما از آنها در طول يکسال مي‌گيريم، يک ميليون تومان هم نمي‌شود، مگر اينکه در برنامه‌اي شرکت کنند که در بايد خودشان هزينه آن برنامه تحصيلي را بدهند.»
مشکل کمبود مدارس
بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزان غيرايراني ثبت نام شده در مدارس کشور ايران از سال 1385 با روند ثابت روبه افزايش بوده است و در بيش از 28 هزار مدرسه ايراني مشغول به تحصيل شده‌اند. موضوع چالش برانگيزي که فاطمه اشرفي، عضو هيات مديره انجمن حامي «حمايت از زنان و کودکان پناهنده»، نگاه کلان تري به آن دارد و معتقد است فارغ از اقدامات کوتاه مدتي که بايد براي ساماندهي امر آموزش کودکان اتباع خارجي در کشور انجام شود، نظام آموزشي کشور نمي تواند پاسخگوي اين حجم از جمعيت دانش آموزي افزوده شده به علت افزايش مهاجرت ها در کشور باشد.  به اعتقاد وي، در حال حاضر آموزش و پرورش نه تنها براي آموزش اتباع دچار مشکل است بلکه در فراهم کردن دسترسي به آموزش استاندارد براي دانش آموزان ايراني نيز دچار چالش است. زيرساخت هاي آموزشي براي جمعيت مشخصي فراهم شده و وقتي به فاصله يک سال، سه ميليون به جمعيت کشور افزوده مي شود که بخشي از آنها جمعيت در سن آموزش هستند و انتظار دارند وارد چرخه آموزشي شوند، طبيعي است با چالش مواجه مي شود؛ موضوعي که مسئولان استاني نيز به آن اشاره دارند.