کابینه‌ را تا دیر نشده تغییر دهید

آرمان امروز- گروه سياسي: عملکرد ضعيف کابينه دولت سيزدهم نه‌تنها مسير را براي انتقاد اصلاح‌طلبان باز کرده است بلکه باعث شده صداي چهره‌هاي اصولگرا هم بلند شود. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که به‌عنوان نهاد بالادستي بايد فعاليت دولت را بررسي کند در هفته‌‎هاي اخير انتقادهاي تندي را از دولت رييسي مطرح کرده‌اند و از او مي‌خواهند تا هرچه زودتر دست به تغييرات اساسي بزند.
معين‌الدين سعيدي، نماينده چابهار با انتقاد از وضعيت کابينه دولت گفت: از اينکه دولت قبول کند مسير را اشتباه پيموده است بسيار استقبال مي‌کنم. تا وقتي که اصلاح اقتصادي صورت نگيرد و رويکردهاي اصلي دولت اصلاح نشود، جابه‌جا کردن نيروها در حوزه‌هاي اقتصادي تاثيري ندارد. ناهماهنگي بين ارکان تيم اقتصادي دولت وجود دارد. دولت در عدم اجراي تکليف قانوني مبني بر تامين سبد کالاهاي خانوارها با قيمت شهريور 1400 خلاف قانون عمل مي‌کند و مجلس رويکرد نظارتي را تا اين لحظه طي نکرده است. از برنامه 7 هزار صفحه‌اي که آقاي رئيس‌جمهور فرمودند حداقل 7 صفحه را رو کنند تا ببينيم چه چيزي هست، ما که تا اين لحظه چيزي نديديم.
رييسي براي آبروي خودش دست به اصلاح کابينه بزند
«هدايت‌الله خادمي»، تحليلگر مسايل سياسي و اقتصادي با اشاره به عدم توفيق دولت سيزدهم با تذکري به ابراهيم رييسي در مورد تغييراي که بايد در کابينه دولت خود صورت بدهد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «بعد از اينکه ليست کابينه دولت سيزدهم در رسانه‌ها منتشر شد بسياري از تحليلگران پيش‌بيني کردند که اين کابينه نمي‌تواند در ارائه خدمات به شهروندان و اقداماتي که به‌عنوان وعده داده شده است عملکرد مطلوبي داشته باشد و حالا که بيش از يک سال از فعاليت دولت مي‌گذرد کاملا مشخص شده است که اين پيش‌بيني‌ها به حقيقت نزديک است.


درخواست من از آقاي رييسي اين است که به‌خاطر آبروي خودش، وضعيت وخيم اقتصادي شهروندان و نظام دست به تغييرات عمده در کابينه بزنند. در شرايطي به سر مي‌بريم که هم از داخل و هم در فضاي بين‌الملل چالش‌هاي زيادي پيش‌رو داريم که اگر وضعيت همين‌طور ادامه داشته باشد، شاهد اتفاقات ناگوار خواهيم بود. کابينه‌اي که حالا بر سر کار است متشکل از رقيبان سياسي و انتخاباتي ابراهيم رييسي هستند که مي‌توانند در انتخابات بعدي بازهم به‌عنوان رقيب در صحنه حضور داشته باشند. باتوجه به شرايط کنوني هشدار قرمز براي کابينه دولت سيزدهم به‌صدا در آمده است و اگر هرچه زودتر براي تعويض مهره‌هاي کابينه اقدام کند به سود کشور خواهد بود. توجه داشته باشيد که متاسفانه مردم ما به فقر عادت کرده‌اند و هيچ کدام از وعده‌هاي انتخاباتي در مورد مسکن، اشتغال، سياست‌خارجه و ... عملي نشده است.»
اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در همين مورد ادامه مي‌دهد: «به‌عنوان فردي که مي‌تواند مشکلات کشور را با ريش سفيدي حل کند به او راي داديم و حتي از او حمايت هم کرديم ولي با چينشي که در کابينه مشاهده کرديم ما را به فکر فرو برد. روابط سياسي و قومي در کابينه دولت به چشم مي‌خورد که نمي‌تواند براي شخص رييسي کارنامه خوبي محسوب شود. باتوجه به انتقاداتي که از «دولت تدبير و اميد» داشتم ولي باز هم افرادي را در کابينه به کار برد که از تجربه بالايي برخوردار بودند ولي حالا افرادي در کابيه حضور دارند که ناشناخته هستند و آمده‌اند با مديريت در عرصه کلان دولت تجربه‌اندوزي کنند. در دولت پيش افرادي مانند «علي ربيعي» و «محمدباقر نوبخت» وظيفه سخنگويي را بر عهده داشتند که خودشان از چهره‌هاي کارکشته سياسي ايران محسوب مي‌شوند ولي در دولت سيزدهم اين چنين چهره‌هاي به چشم نمي‌خورد. به‌عنوان کسي که به رييسي راي داده‌ام از او مي‍‌خواهم تا دير نشده دست به تغيير کابيه بزند.»