بمب؛ هدیه کریسمس پوتین برای مردم اوکراین

آرمان امروز|رضا پورحسين: حملات شديد و بي سابقه ارتش روسيه به پايتخت اوکراين تنها يک روز پيش از آغاز سال نو ميلادي تنها دست آورد اين روزهاي پوتين از اين جنگ است و سبب شده تا ترس و وحشت سراسر پايتخت اوکراين را فراگيرد.
با اين وجود رئيس جمهوري روسيه در سخناني به مناسبت سال جديد ميلادي گفت که غرب به دنيا دروغ گفت و از اوکراين براي تجزيه و تضعيف روسيه استفاده کرد. نخبگان غربي چندين سال به دروغ به ما درباره اهداف صلح آميز خود از جمله حل و فصل درگيري در دونباس اطمينان دادند اما در واقع نئونازي ‌ها را تشويق کردند تا اقدامات تروريستي نظامي و آشکار عليه غيرنظاميان در جمهوري‌ هاي خلق دونباس انجام دهند.
پوتين افزود: غرب درباره صلح دروغ گفت و براي تجاوز آماده مي‌ شد. نخبگان غربي از اوکراين و مردم آن براي تضعيف و تجزيه روسيه استفاده مي‌کنند اما ما به کسي اجازه انجام اين کار را نداده ‌ايم و نخواهيم داد. روس‌ ها شجاعت و عزت خود را نشان دادند و از نيروهاي روسي شرکت کننده در عمليات نظامي در اوکراين حمايت کردند. ما با هم بر همه مشکلات غلبه خواهيم کرد و کشورمان را نجات خواهيم داد تا بزرگ و مستقل باقي بماند. رئيس‌جمهور روسيه در سخنراني سال نو خود در يک مقر نظامي همچنين خطاب به روس‌ها گفت: سال جاري سال رويدادهاي مهمي بود که پايه‌هاي آينده و استقلالي را که روسيه براي محافظت از مردمش در سرزمين‌هاي تاريخي خود براي آن مي‌جنگد، گذاشت.  اين سال يک سال با حوادث واقعا سرنوشت ساز بوده است؛ آنها به مرزي تبديل شده‌ اند که اساس آينده مشترک ما، استقلال واقعي ما را مي‌ گذارد. اين چيزي است که ما امروز براي آن مي ‌جنگيم و از مردم خود در سرزمين‌ هاي تاريخي خود در مناطق جديد فدراسيون روسيه محافظت مي ‌کنيم.
روسيه از سال 2014 تحت تحريم است اما امسال با آغاز جنگ در اوکراين تحت تحريم هاي بسيارشديدي قرار گرفته است. تحريم هايي که تا اين لحظه ضربه بزرگي به اقتصاد روسيه وارد نکرده است اما ممکن است در بلندمدت براي اين کشور گران تمام شود.


بسياري از تحليلگران بر اين باور هستند که حتي نزديکي روسيه به کشورهاي عربي، هندوستان و چين نيز نمي تواند سبب شود تا اين تحريم ها در بلندمدت روسيه را زير فشار قرار ندهد و به همين علت است که روسيه تلاش مي کند در کوتاه مدت جنگ اوکراين را با ضميمه کردن حداقل سه منطقه به خاک خود پايان دهد.  بر همين اساس روسيه بمباران شهرهاي اوکراين را با شدت بيشتري دنبال مي کند تا شايد بتواند رئيس جمهور مقاوم اين کشور را به پاي ميز مذاکره کشانده و جنگ را در کم ترين زمان ممکن پايان دهد.