طرح جهاد اسلامی برای مسلح کردن کرانه باختری

  سرويس خارجی-
اهميت عمليات مسلحانه براي آزادسازي همه سرزمين‌هاي فلسطيني باعث شده تا جهاد اسلامي طرحي را براي مسلح كردن شهروندان فلسطيني در كرانه باختري دنبال كند.
براي جهان اسلام فلسطين مانند يك قلب است و چشم‌هاي بسياري به تحولات فلسطين دوخته شده است. در واقع اگر یک اصل واحد از هویت اسلامي معاصر وجود داشته باشد که بتواند مسلمانان را گرد هم ‌آورد، آن موضوع آزادي كامل قدس است. در واقع موضوع فلسطین فراتر از موضع‌گيري صرف در برابر بی‌عدالتی‌هاي جاري از سوي صهيونيست‌هاست و اميد به آزادي بيت المقدس نشان دهنده یک مبارزه مثبت غیر فرقه‌ای براي جهان اسلام است. از همين رو نيز طي چند سال گذشته بسياري در فلسطين بر لزوم مبارزه مسلحانه با اشغالگران تاكيد مي كنند و حتي در ميان كارشناسان و ناظران تحولات فلسطين نيز اميد به پايان اشغالگري با تكيه بر مبارزه مسلحانه فلسطيني افزايش يافته است. از جمله «يحيي ابوحامد»، كارشناس لبناني مسائل فلسطين تنها راه آزادي قدس را دسترسي فلسطيني‌هاي ساكن در كرانه باختري به سلاح عنوان كرده است.
روز سه شنبه نيز جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری طرحی را ارائه کرده که از نظر سیاسی و امنیتی بسیار با اهمیت است. عنوان این طرح آمادگی جنبش جهاد اسلامی بدون جنبش حماس برای فراهم کردن قدرت و امکانات لجستیکی جهت کمک به مسلح کردن شهروندان فلسطینی برای دفاع از خود در برابر حملات آتی است. براساس گزارش روزنامه راي اليوم، اگرچه دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در تدوین هرگونه طرحی به نظر آشفته می‌رسند و مواضع محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین و مواضع داخلی فتح آنها را محدود می‌کند، اما در مقابل جنبش جهاد اسلامی برآمادگی کامل خود برای تحویل سلاح شخصی با مهمات کافی به تمام شهروندان فلسطینی تأکید کرده تا دشمن بداند که ملت فلسطین گام عملی را برای حمایت از خودش و املاکش اتخاذ کرده‌اند.


به نظر می‌رسد پیشنهاد جنبش جهاد اسلامی موجب تحولی در رهبری گروه‌های فلسطینی به خصوص از نظر میدانی شده است. به این دلیل که این پیشنهاد از سوی حماس که بزرگ‌ترین گروه فلسطینی است مطرح نشده و به نظر می‌رسد که گروه‌های فلسطینی مجبور به تعامل با پیشنهادات جنبش جهاد اسلامی هستند؛ اما برخی از آنها پیشنهاد دادند که این طرح در راستای مذاکرات ملی فراگیر باشد. نمایندگان جنبش جهاد اسلامی می‌گویند که زمان در حال سپری شدن است و ملت فلسطین مدت طولانی برای آشتی یا حتی برگزاری مذاکرات ملی منتظر بوده‌اند و خطر در حال حاضر وجود دارد.
محكوميت جهاني اقدام افراطي بن گوير
صبح روز سه شنبه همچنين ايتمار بن گوير، وزیر افراطي و تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار تصاويري از خود از هتک حرمت مسجدالاقصی به همراه ورود نظامیان اين رژيم خبر داد. اين اقدام اما با واكنش‌هاي گسترده و محكوميت‌هاي بي شماري رو‌به‌رو شد و اکثر کشورها به تعرض و هتک حرمت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی واکنش نشان داده و آن را اقدامی جنایتکارانه دانسته و اعلام کردند این اقدام تنها بی‌حرمتی به مقدسات فلسطینی‌ها نیست، بلکه بی‌حرمتی به مقدسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان است.
وزارت امور خارجه قطر در بیانیه خود در اين ارتباط آورد: تعرض «ایتامار بن‌گویر» به صحن‌ مسجد‌الاقصی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. وزارت خارجه  قطر در ادامه بیانیه خود آورده است که  هتک حرمت  به جایگاه مذهبی و تاریخی مسجدالاقصی تنها بی‌حرمتی به مقدسات فلسطینی‌ها نیست، بلکه بی‌حرمتی به مقدسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان است.
نخست‌ وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به تعرض وزیر افراطی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی گفت: من از مردم و جوانان فلسطینی می‌خواهم با هجوم صهیونیست‌های افراطی و شهرک‌نشین‌ها به مسجد‌الاقصی مقابله کنند. در ادامه بیانیه آمده است: ما مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی را مسئول عواقب جنایت تعرض بن گویر به مسجدالاقصی می‌دانیم.
خبرگزاری رسمی کویت نیز از قول وزارت خارجه این کشور تعرض وزیر افراطی رژیم اشغالگر صهیونیستی به مسجد‌الاقصی را به شدت محکوم کرده و رژیم صهیونیستی را مسئول کامل عواقب آن اعلام کرده است. در پی محکومیت جهانی اقدام وزیر افراطی رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی نیز هتک حرمت بن‌گویر به مسجدالاقصی را به شدیدترین الفاظ محکوم کرد. وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز تعرض وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل به مسجد‌الاقصی را  اقدامی تحریک‌آمیز خوانده و آن را محکوم کرد.
وزارت خارجه اردن نیز تعرض بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی را محکوم کرد و آن را تحریک‌کننده وضعیت موجود و هتک حرمت به مسجد‌الاقصی دانست. وزارت خارجه اردن با بیان اینکه این اقدام او منجر به تشدید تنش خواهد شد، از جامعه جهانی خواسته است از این اقدام او جلوگیری کنند. وزارت خارجه مصر و سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌‌های جداگانه‌ای هتک حرمت به مسجد‌الاقصی از سوی وزیر صهیونیست (ایتامار بن‌گویر) را محکوم کرده و نسبت به عواقب آن به رژیم صهیونیستی هشدار دادند.
آماده‌باش صهيونيست‌ها از ترس واكنش فلسطيني‌ها
از سوي ديگر، منابع عبری صبح سه شنبه گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از واکنش مقاومت فلسطین به تعرض ایتمار بن گویر به مسجدالاقصی، به حالت آماده‌باش درآمده است.پایگاه خبری عبری واللا در این باره اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ مقاومت به تعرض ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی این رژیم به مسجدالاقصی، به حالت آماده‌باش درآمده است.
پیش از این نيز مقامات سازمان ملل و مصر با ارسال پیامی برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وی هشدار داده بودند که در صورت تعرض ایتمار بن گویر به مسجدالاقصی، نمی‌توانند مانع از پیامدهای خطرناک آن شوند.
همچنين نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: تهدیدات مکرر اسرائیل برای تغییر وضعیت تاریخی مسجدالاقصی اعلان جنگ است. تمام این مسائل پیچیده آغازگر مرحله جدیدی از تنش و درگیری است که بدون شک یک مرحله تاریخی متفاوت است برای همین اسرائیل باید به خوبی درک کند که قدس همواره کلید امنیت و صلح و تنها شرط تاریخی برای حفظ ثبات در این منطقه است.
شهادت نوجوان 15 ساله
یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی نيز بامداد سه شنبه در اردوگاه الدهیشه در جنوب بیت لحم به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهادت رسید. در همين ارتباط وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نظامیان صهیونیست در جریان یورش به اردوگاه الدهیشه اقدام به تیراندازی به سمت فلسطینیان کردند که طی آن نوجوانی ۱۵ ساله به اسم آدم عصام شاکر عیاد به شهادت رسیده و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند.صهیونیست‌ها در جریان یورش به الدهیشه، اقدام به تفتیش خانه‌های فلسطینیان کرده و با شلیک گسترده گلوله و گاز اشک آور اقدام به سرکوب آنان کردند.
نظامیان صهیونیست جوانی فلسطینی را هم در این منطقه بازداشت کردند. کمیته هماهنگی گروه‌های فلسطینی در استان بیت لحم در پی شهادت این نوجوان فلسطینی یک روز عزای عمومی اعلام کرد. با شهادت این نوجوان فلسطینی، شمار شهدای فلسطینی از ابتدای سال تازه میلادی به سه نفر افزایش یافت. روز گذشته نيز دو جوان فلسطینی در شهرک کفر دان در غرب جنین به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند.