امسال بدترین و طولانی‌ترین رکود اقتصادی گریبان انگلیسی‌ها را می‌گیرد

  سرویس خارجی-دولت انگلیس اول ژانویه(11 دی) اعلام کرد که واردات نفت و گاز خود را از روسیه به طور کامل قطع کرده است و همزمان نخست‌وزیر این کشور در سخنرانی سال نو خود از ادامه کمک‌های دولت انگلیس به اوکراین خبر داد و این در حالی است که بحران انرژی و متعاقب آن بحران اقتصادی وضعیت بسیار وخیمی را برای این کشور رقم زده است. اعتصاب‌ها در بخش‌های مختلف این کشور در اعتراض به تورم همچنان ادامه دارد و گزارش‌های رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد میلیون‌ها انگلیسی قادر نیستند خانه‌های خود را گرم نگه دارند چون گاز و برق به شدت گران شده و بخش زیادی از درآمد خانواده‌ها را می‌بلعد. در همین زمینه ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف پایان فقر سوخت» تشکیل شده که می‌گوید: «زمستان امسال انتظار داریم 7 میلیون خانوار انگلیسی خود را در فقر سوخت ببینند.» شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در تشریح شرایط حاکم بر انگلیس نوشته: «میلیون‌ها خانواده در شرایط ناامنی شدید قرار گرفته‌اند و مجبورندکه بین گرم کردن، تغذیه یا پوشاک یکی را انتخاب کنند.» شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا نیز توئیت بسیار تکان دهنده‌ای را منتشر کرده و نوشته بود: «افزایش هزینه‌ها در بریتانیا سبب‌شده بسیاری از مردم تا چند روز بدون غذا بمانند و در خانه‌های‌شان یخ بزنند؛ با مردی صحبت کردیم که برای کاهش اشتهای خود و جلوگیری از گرسنگی، به نوشیدن سرکه متوسل شده است.» شبکه خبری
«سی ان ان» نیز در گزارشی تکان دهنده از شرایط حاکم بر انگلیس نوشته است « انگلیسی‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند چون مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند» روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس نیز در توئیتی به بحران اقتصادی انگلیس اشاره کرده که سبب شده معلمان در این کشور، هر روز بیشتر از روز قبل احساس کنند چاره‌ای جز اینکه به دانش‌آموزان‌شان برای گذران زندگی کمک کنند ندارند؛ کمک‌های ابتدایی مانند حمایت در تامین غذا، لباس و لوازم‌التحریر.
بدترین وضعیت در میان گروه هفت
تمامی گزارش‌ها نشان می‌دهد که اوضاع اقتصادی انگلیس در سال جاری میلادی (2023)نیز بحرانی خواهد بود. روزنامه فایننشال تایمز از قول اقتصاددان‌های پیشروی انگلیس نوشته، این کشور در سراسر سال ۲۰۲۳ و به دلیل تاثیرات تورمی بلندمدت همه گیری کرونا و درگیری اوکراین، با یکی از طولانی‌ترین رکودها و ضعیف‌ترین احیای اقتصادی در میان کشورهای گروه ۷ رو‌به‌رو می‌شود.


به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، انگلیس بیش از اکثر کشورهای گروه ۷ با دوره طولانی‌تر شوک تورمی رو‌به‌رو خواهد شد که این امر دولت را مجبور می‌کند تا یک سیاستگذاری سخت مالی را در سراسر ۲۰۲۳ اتخاذ کند. در گزارش فایننشال تایمز آمده، اقتصاد انگلیس به صورت غیرمعمولی تحت تاثیر افزایش جهانی بهای انرژی و نرخ بهره‌ها قرار گرفته چون تقاضای این کشور برای گاز به سختی با ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی برابری می‌کند و تعداد زیادی از معاملات مسکن به تمدید قراردادهای با نرخ ثابت مجبور شده‌اند. بر اساس این گزارش انگلیس همچنین در ماه‌های گذشته خود با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم کرده است. بر اساس آمار بانک انگلیس، اقتصاد این کشور وارد رکودی شده که انتظار می‌رود تا نیمه دوم ۲۰۲۴ ادامه یابد.
پناهنده‌ها برگردند
در انگلیس بحران اقتصادی همچنین شرایط را برای آوارگان اوکراینی که به این کشور پناهنده شده‌اند نیز سخت و طاقت فرسا کرده است. خیریه‌ها در همین زمینه هشدار می‌دهند اوکراینی‌ها در انگلیس مجبورند بین بی‌خانمانی و بازگشت به کشور در حال جنگ یکی را انتخاب کنند چرا که برنامه‌های حمایت مالی از آنها رو به پایان است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، شوراها به صورت قانونی موظفند در صورتی که اوکراینی‌ها جایی برای زندگی نداشته باشند، برای آنها شرایط اسکان را فراهم کنند اما برخی مقامات محلی به پناهندگان گفته‌اند نمی‌توانند پس از پایان اقامت شش ماهه‌شان در «خانه‌هایی برای اوکراین»، آنها را اسکان دهند. این گزارش می‌افزاید:
«آمار وزارت مسکن انگلیس نشان می‌دهد که ۲۹۸۵ خانوار اوکراینی از پایان فوریه تا نوامبر سال گذشته میلادی(اسفند 1400 تا آبان 1401)خود را به عنوان بی‌خانمان به شوراها معرفی کرده‌اند. حدود ۶۹ درصد از آنها شامل کودکان زیر سن قانونی هستند و یک اکثریت ۱۹۲۰ نفری از آنها، تحت برنامه «خانه‌هایی برای اوکراین» به انگلیس آمده‌اند. از اکتبر تا نوامبر سال گذشته میلادی (مهر و آبان) همزمان با پایان تعداد بیشتری از برنامه‌های حمایت مالی، تعداد اوکراینی‌هایی که خود را به عنوان بی‌خانمان معرفی کردند، ۳۷ درصد بیشتر شده است و ۶۷۰ خانوار توسط شوراها به اقامتگاه‌های موقت منتقل شدند.«آنا جونز»، مدیر یک خیریه در این زمینه گفت:‌ «ما با سطح متفاوتی از حمایت شوراها مواجه هستیم. گاهی اوقات شوراها گفته‌اند که تا ۴۸ ساعت پیش از بی‌خانمان شدن یک فرد، نمی‌توانند به آنها کمک کنند یا مراجعه قبول کنند. این باعث استرس بیشتر بر افرادی می‌شود که در حال حاضر از جنگ فرار کرده‌اند. برای خانواده‌های اوکراینی در انگلیس این سؤال جدی پیش می‌آید که آیا بی‌خانمان شدن در انگلیس بهتر است یا بازگشت به اوکراین؟ همه اینها افرادی هستند که می‌خواهند زندگی خود را در امنیت مجددا بسازند اما برای بسیاری از انها 6 ماه مدت کافی نیست.»
تمدید اعتصاب پزشکان در فرانسه
در فرانسه نیز اعتصاب پزشکان فرانسوی که خواستار افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کاری خود هستند همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی آنها اعتصاب خود را برای یک هفته دیگر تمدید کرده‌اند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «یونایتدپرس» پزشکان فرانسوی روز دوشنبه اعتصاب خود را برای یک هفته دیگر تمدید کردند و خواستار افزایش دستمزدها و شرایط کاری بهتر شدند.این گزارش می‌افزاید: برخی از پزشکان عمومی این کشور یک هفته است که اعتصاب کرده‌اند. آنها قرار بود روز دوشنبه به سرکار بازگردند، اما اکنون اعتصاب خود را تا تمدید کرده‌اند.»به گفته گروهی از پزشکان  فرانسه موسوم به «پزشکان برای فردا» یک راهپیمایی اعتراضی به سوی ساختمان وزارت بهداشت در مرکز شهر «پاریس» پایتخت فرانسه برای پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است. «فرانسوا براون» وزیر بهداشت فرانسه از این مسئله انتقاد کرده و گفته است که این اعتصاب در حالی که کشور با تهدید سه ‌گانه ناشی از آنفلوانزای فصلی، کرونا و عفونت تنفسی مواجه است، مناسب نیست.وی در روزهای گذشته گفته بود که کل نظام بهداشتی فرانسه به دلیل این اعتصاب تحت فشار زیادی قرار گرفته است.در تابستان گذشته هم اعتصاب کارکنان بخش پزشکی در سراسر فرانسه با درخواست دستمزد بالاتر و کارکنان بیشتر و در مخالفت با سیاست‌های بهداشت و سلامت مقامات برگزار شد. 
سونامی ورشکستگی شرکت‌ها در سوئد
در سوئد نیز جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که بحران انرژی و تورم موجب شده تا ورشکستگی شرکت‌ها و کسب و کارهای سوئدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به بیشترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسیده و این کشور در آستانه ورود به یک دوره رکود باشد. به گزارش ایرنا، تارنمای اسپوتنیک روز سه شنبه به نقل از منابع سوئدی نوشت که انتظار می‌رود رکود اقتصادی این کشور تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته و تولید ناخالص داخلی کاهش و بیکاری افزایش یابد. براساس این گزارش، ورشکستگی‌های ثبت شده از ژوئیه تا دسامبر ۲۰۲۲،(تیر تا آذر) ۲۲ درصد بیش از مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است که این آمار امید به بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و خوش‌بینی‌های ابتدای سال ۲۰۲۲ را کاهش می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: سال ۲۰۲۱ و پس از آنکه سوئد محدودیت‌های کرونایی را کاهش داد، شاهد کمترین تعداد ورشکستگی در تاریخ این کشور بود. سال ۲۰۲۲ نیز شروعی نویدبخش داشت ولی اوضاع به سرعت دوباره نابسامان شد.تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت اعلام ورشکستگی کردند که ۳۰۰ مورد بیش از سال ۲۰۱۳ بود. ثبت ورشکستگی در میان هتل‌ها، رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها بیش از سایر مشاغل بود. به نوشته اسپوتنیک، گسترش بحران ورشکستگی سوئد ناشی از درگیری‌های اوکراین، افزایش نرخ تورم، بحران انرژی اروپا و گرانی برق متعاقب آن بوده است.سوئد پیش‌بینی کرده است که «سال سخت ۲۰۲۳» در پیش رو بوده و تولید ناخالص داخلی این کشور ۰.۷ درصد کاهش و بیکاری ابتدا به ۷.۸ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۸.۲ درصد افزایش یابد.
هشدار درباره فروپاشی غرب
خبر دیگر این که «جفری یانگ»، نامزد فرمانداری ایالت کنتاکی آمریکا گفت غرب پس از شکست نظامی آمریکا و ناتو در اوکراین، باید منتظر یک فروپاشی واقعی باشد و کل اقتصاد غرب در نتیجه «تأثیرات معکوس» تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در معرض نابودی خواهد بود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «جفری یانگ»، در صفحه توئیتر خود نوشت:« امپریالیسم غربی از چنین شکست نظامی سنگینی جان سالم به در نخواهد برد. همچنین موجودیت غرب تحت تأثیر تأثیرات معکوس محدودیت‌های اعمال شده علیه روسیه قرار خواهد گرفت و این وضعیت را چیزی جز یک طوفان کامل نمی‌توان نامید.»
وی همچنین یادآور شد: «عواملی که امپریالیسم غرب را نابود می‌کند، فروپاشی دلار و اثر معکوس تحریم‌های ضد‌روسی آمریکا علیه واشنگتن خواهد بود. آمریکا، ناتو و دولت دست نشانده نئونازی اوکراین در میدان جنگ علیه روسی شکست قاطع خواهند داد و تحریم‌های واشنگتن چنان به غرب ضربه می‌زند که کل اقتصاد ما فرو می‌پاشد. این شرایط چیزی جز یک طوفان کامل نیست.»جفری یانگ، پیش از این نیز گفته بود که هر یک از اعضای حزب دموکرات که در کنگره به بسته کمکی جدید به اوکراین رای داده، حامی نازیسم هستند. وی  خواستار محاکمه مقامات بلندپایه واشنگتن به دلیل این واقعیت شد که ایالات متحده و ناتو در دامن زدن به درگیری در اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان نقش زیادی دارند.