«سربازنامه» پیوند قهرمانان اساطیری ایران و سرباز ولایت شهید سلیمانی است

همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی «سربازنامه» با آهنگسازی و خوانندگی پرواز همای و اشعار افشین علا برگزار شد. این آلبوم موسیقایی و حماسی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد مکتب حاج قاسم تهیه و تولید شده است. امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی تهیه و تولید آلبوم «سربازنامه» در رابطه با این آلبوم به خبرنگار «جوان» گفت: روایت موسیقایی سربازنامه بر اساس اشعار منظومه‌ای با همین نام که توسط آقای افشین علا سروده شده با آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی پرواز همای ساخته شده که دو شنبه شب و همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار بزرگ و شجاع اسلام حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت رونمایی و اجرا شد.
همای، بهترین گزینه بود
سمیعی در مورد علت انتخاب پرواز همای برای آهنگسازی و اجرای این آلبوم موسیقایی اظهار داشت: با توجه به اینکه موسیقی روایی کار هر کسی نیست به‌خصوص در حیطه موسیقی ایرانی، همای به خاطر اینکه تجربه اجرای اپرا و منظومه‌های این‌چنینی را در کارنامه داشت و روی موسیقی روایی کار کرده بود به نظر گزینه مناسبی برای آهنگسازی و خوانندگی این آلبوم آمدند و ما هم به همین دلایل کار را با پرواز همای تولید کردیم.
معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با اشاره به اینکه تهیه و تولید این آلبوم با فشردگی و حساسیت بالایی در طول مدت یک ماه و نیم کار مداوم توسط پرواز همای و گروه همراهش صورت گرفت، تأکید کرد: آلبوم «سربازنامه» دارای ۱۳قطعه موسیقایی «آرش»، «دشمن»، «پرتاب»، «مرز وطن»، «پیر قبیله»، «حلقه وصل»، «سیاوش دیگر»، «رفیق خفته در خون»، «پیاله خون»، «تفنگم»، «خدا و میهن»، «اشک عالم» و «پیر تاریخ» است. ما برای این آلبوم یک بخش‌ها و فراز‌هایی از منظومه شعری «سربازنامه» آقای افشین علا را انتخاب کردیم که بخشی از آن را راوی روایت می‌کند و بخش‌هایی را هم خواننده در قالب آواز و تصنیف اجرا می‌کند.


وی در ادامه افزود: آن بخش‌هایی از منظومه «سربازنامه» که امکان تصنیف‌سازی یا به کلام دیگر قابلیت تبدیل به قطعات موسیقایی را داشت با کمک یک تیم اجرایی در موردشان به نتیجه رسیدیم و در مورد بخش‌هایی که چنین قابلیتی نداشتند، اما می‌بایستی در روایت اثر حضور داشته باشند، تصمیم گرفتیم که راوی آن‌ها را اجرا کند. در این آلبوم بخش‌هایی توسط راوی و بخش‌هایی در قالب تصنیف و آواز توسط خواننده و گروه اش اجرا می‌شود.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تأکید کرد: در فرهنگ و تاریخ گذشته کشورمان بزرگان، دلیران و فرماندهان زیادی داشتیم که یا ریشه در اساطیرمان دارند و یا تاریخ ما. آلبوم «سربازنامه» با روایتی از آرش کمانگیر که با آن تیر مرز ایران را مشخص می‌کند شروع می‌شود و می‌آید تا روزگار امروز که قطعاً یکی از شجاع‌ترین فرماندهان و سرداران کشورمان شهید حاج قاسم سلیمانی است. در واقع این پیوند و پل تاریخی اساطیری را سربازنامه از آرش کمانگیر به وجود می‌آورد و وصل می‌کند به حاج قاسم سلیمانی.
سناریو مهم سربازنامه
سمیعی در ادامه اظهار داشت: به نظر من سربازنامه یا همان سروده‌های افشین علا یک سناریو مهم دارد و آن سناریو پیوند این دلیر مردان تاریخ هست که می‌آید و آن سررشته تسبیح را پیدا می‌کند و به همدیگر وصل‌شان می‌کند. این روایت خیلی دلچسب بود و سناریو محاسبه شده و درستی داشت و ما هم خیلی سعی و تلاش کردیم تا آن را در قالب یک اثر موسیقایی تولید کنیم. ان‌شاءالله به زودی و کمتر از یک ماه آلبوم موسیقایی «سربازنامه» در تعداد بالا تهیه و توزیع سراسری می‌شود.
وی در مورد اجرای عمومی و بین‌المللی این آلبوم موسیقایی خاطرنشان کرد: ممکن است یکسری اجرا‌ها هم داشته باشیم، ولی از آنجایی که طی این ایام ترافیک جشنواره‌های فجر و اجرا‌های متعدد خیلی بالاست و احتمال تلاقی برنامه‌ها زیاد است باید برای اجرا‌های عمومی آن تدابیری در نظر بگیریم، اما حتماً تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر آلبوم را در دسترس علاقه‌مندان و عموم هم‌میهنان عزیزمان قرار بدهیم. همچنین اگر شرایط مساعد باشد ممکن است که برای آلبوم موسیقایی «سربازنامه» اجرا‌های بین‌المللی هم داشته باشیم.
سربازنامه؛ منظومه‌ای ماندگار
موسیقی از جمله عرصه‌های هنری باستانی در تمدن ایران زمین است که همواره در خدمت تمجید از اسطوره‌ها و قهرمانان بوده که به تقویت و ایجاد انگیزش در بین لایه‌های مختلف اجتماعی به ماندگاری نام و مرام این اسطوره‌ها و حرکت در مسیر آن‌ها کمک می‌کند. اگرچه موسیقی در این زمینه سهم قابل اعتنایی دارد، اما مادامی که در کنار اشعار حماسی و شورانگیزی نواخته نشود به تکامل و اعلا درجه اثر‌گذاری‌اش نمی‌رسد. در کنار هم قرار گرفتن این دو وجه از هنر اصیل ایرانی ثمره‌ای می‌سازد در حکم سنگ‌نگاره‌ای ماندگار که از هجوم باد و باران گزندی نمی‌بیند پابرجا و ماندگار می‌ماند. وجه دوم این آلبوم موسیقایی که زمینه شکل‌گیری آن را فراهم کرده اشعار حماسی است که افشین علا در رثای سرباز وطن حاج قاسم سلیمانی سروده است. افشین علا چند ماه پیش از انتشار رسمی این مثنوی بلند که زمستان دو سال پیش روانه بازار نشر شد، آن را به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کند که اتفاقاً مورد تمجید معظم‌له نیز قرار می‌گیرد و ایشان در یادداشتی بر این مجموعه مرقوم فرمودند: «زیبا و شیوا و خوش لفظ و معنا سروده شده است. منظومه ماندگاری خواهد شد ان‌شاءالله. این قریحه و این توفیق را به آقای افشین علا تبریک می‌گوییم.»
سربازنامه منظومه‌ای حماسی، ملی و آیینی است و قهرمان آن نیز سرباز ولایت و مجاهدی است که پاره تن ایرانیان و نماد اقتدار و امنیت این آب و خاک هست و خواهد بود. افشین علا در این مثنوی بلند هم به حماسه‌های کهن ایرانیان اشاره می‌کند و هم به شکل‌گیری نهضت اسلامی ۵۷ و سال‌های دفاع مقدس گریزی می‌زند. علا بعد از گذر از دریچه تاریخ به سراغ قهرمان اصلی روایت خویش یعنی قاسم سلیمانی می‌رود و شرح حالات عارفانه و مجاهدت‌های عاشقانه او را به نظم می‌کشد.