نان به نرخ روزخورها

آرمان امروز، گروه سياسي: استفاده از نام جعلي براي «خليج فارس» يکي از نشانه‌هاي ترويج تفکرات پان‌عربيسم است که معمولا کشورهايي که با ايران روابط مناسبي ندارند از نام‌هاي جعلي براي خليج هميشه فارس استفاده مي‌کنند. بسياري از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس به غير از قطر و عمان در اين مورد برنامه‌ريزي و تبليغات بسياري دارند ولي حالا به غير از اين کشورها مشاهده مي‌کنيم چهره‌هاي شاخص سياسي عراق مانند «مقتدي صدر»، از روحانيون پرنفوذ شعيان عراق و «محمد‌ شياع السوداني»، نخست وزير تازه منصوب شده در اين دايره حضور دارند. باتوجه به اينکه همين شخصيت‌ها از نزديکي به ايران سود مي‌برند ولي هاني‌زاده معتقد است، اهداف پان‌عربي بر اهداف اعتقادي و سياسي چنين شخصيت‌هايي اولويت دارد. حالا مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) به بهانه‌اي براي نشان دادن چهره‌ واقعي اين سياستمداران تبديل شده است.
نخستوزير عراق هم از واژه جعلي خليج «عربي» استفاده کرد
محمد‌ شياع السوداني،‌ نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي در مورد مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) از عبارت جعلي «خليج عربي» استفاده کرد.  دفتر اطلاع‌رساني نخست‌وزيري عراق در بيانيه‌اي رسمي اعلام کرد: «السوداني امروز جمعه آغاز جام قهرماني (خليج عربي) را در ميان حضور سرشار مردم از ورزشگاه بين المللي بصره اعلام کرد.»
بر اساس اين بيانيه، السوداني به تماشاگران عرب در بصره خوشامد گفته و براي تيم‌هاي حاضر در اين مسابقات موفقيت و براي تماشاگران روحيه ورزشکارانه و لذت تماشاي مسابقات را آرزو کرد.


استفاده «مقتدي الصدر» از نام مجعول براي خليج فارس
استفاده «مقتدي الصدر»، رهبر جريان صدر عراق در پيامي توئيتري از نام مجعول «خليج عربي» باعث واکنش‌هايي در فضاي مجازي و رسانه‌هاي اين کشور شد. در آستانه آغاز بيست‌وپنجمين دور رقابت‌هاي فوتبال منطقه‌اي به ميزباني عراق و بين کشورهاي عربي، انتشار توئيتي توسط «سيد مقتدي الصدر» رهبر جريان صدر که پيش‌تر از دنياي سياست کناره‌گيري کرده بود، خبرساز شد.
او در ابتداي توئيت خود، مي‌نويسد که «ميهمانان عرب بزرگوار ما از کشورهاي(خليج عربي)، به شما خوشامد مي‌گويم»؛ و در ادامه از هشتگ «#اهلاً_وسهلاً_بالعرب/خوشامد به عرب‌ها» استفاده مي‌کند. او در پيام توئيتري، نوشت: «در عراقي که سرزمين  اوليا و صالحين است، به بصره خودتان (شهر ميزبان بازي‌ها) خوش آمديد؛ اي ميهمان ما، اگر نزد ما بيايي خواهي ديد که ما ميهمان و شما صاحب‌خانه هستيد.»
 اهداف پان‌عربي اولويت مقامات عراقي
 «حسن هاني‌زاده»، تحليلگر مسايل منطقه‌اي در واکنش به اظهارات ضد ايراني برخي از سياستمدارن عراقي با تاکيد بر اينکه عراقي‌ها سعي مي‌کنند خود را در کنار کشورهايي مانند عربستان سعودي نگاه دارند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «باتوجه به اينکه اين شخصيت‌ها در نظام سياسي عراق با عنوان شيعه مي‌شناسند ولي بايد بگوييم که استفاده از نام جعلي به جاي به کار بردن از خليج فارس نشان مي‌دهد که آنها هم مانند برخي کشورهاي حوزه خليج فارس بر اهداف پان‌عربي تاکيد دارند. اين دو شخصيت در حالي خود را نزديک به جمهوري اسلامي مي‌دانند که در همين مسير تلاش مي‌کنند خود را به بن‌سلمان نزديک کنند. توجه داشته باشيد که مقتدي صدر به‌عنوان يکي از اعضا خانواده صدر که از روحانيون برجسته شيعيان عراق محسوب مي‌شوند در ماه‌هاي اخير سياست‌هايي را براي نزديک شدن به بن‌سلمان دنبال مي‌کند.»
او با تاکيد بر اينکه وزارت امورخارجه بايد اين ادعاهاي ضد ايراني را بي‌جواب نگذارد، اضافه مي‌کند: «دولت نبايد اين نوع رفتارها را بي‌جواب بگذارد و نياز است تا با تذکراتي از ادامه اين روند جلوگيري کنند. اين رفتارها و تحرکات نمي‌تواند توجه اعراب ايران را به خود جلب کنند چون همه اقوام ايراني در مورد خليج فارس زير يک پرچم حضور دارند و تجريه نشان داده که اعراب ايران اشتياقي به چنين سياستمداراني ندارد ولي با اين حال بايد از چنين تحرکات ضد ايراني در هر سطحي که باشد جلوگيري کرد.»