بهره‌برداری از ۸ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام نفتی

آرمان امروز: وزير نفت از بهره‌برداري از طرح‌ها و پروژه‌هايي با اعتباري بالغ بر هشت ميليارد دلار تا پايان امسال خبر داد.
جواد اوجي با بيان اينکه در سال 1401، هشت ميليارد دلار طرح‌هاي نيمه‌تمام تکميل مي‌شود، اظهار کرد: اين پروژه‌ها سال‌هاي زيادي بلاتکليف مانده بود و جزو اولويت‌هاي افزايش توليد نفت و گاز، افزايش ظرفيت پالايشي گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌هاي پتروشيمي، همچنين جمع‌آوري گازهاي مشعل و گازرساني به‌شمار مي‌رفت که وزارت نفت تکميل آن‌ها را در اولويت گذاشت.
وي با اشاره به تأکيد رئيس‌جمهوري بر انجام پروژه‌هاي نيمه‌تمام و لزوم تعيين تکليف آن‌ها در اسرع وقت، تصريح کرد: وزارت نفت از آغاز به‌کار دولت با اقدامي جهادي، کارهايي اساسي و زيربنايي براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام انجام داد و پروژه‌هاي اولويت‌دار مشخص شدند که بخشي از پروژه‌ها امروز آماده بهره‌برداري هستند و بخشي ديگر تا دو ماه و نيم آينده به بهره‌برداري مي‌رسند که هشت ميليارد دلار سرمايه‌گذاري براي آنها شده است.
وزير نفت در تشريح اين پروژه‌ها به بعضي از آنها اشاره کرد و افزود: براي نمونه در طرح‌هاي ميدان گازي پارس جنوبي، آخرين فاز يعني طرح توسعه فاز 11 اين ميدان مشترک گازي، نزديک به 20 سال بلاتکليف مانده بود و هيچ اقدامي براي اجراي آن انجام نشده بود، بنابراين با اقدام جهادي همکاران در شرکت‌هاي ملي نفت ايران و پتروپارس، زمستان امسال بخش نخست اين طرح به‌بهره‌برداري مي‌رسد که روزانه 14 ميليون متر مکعب گاز توليد مي‌کند.


اوجي همچنين از تکميل سومين رديف شيرين‌سازي پالايشگاه فاز 14 پارس جنوبي خبر داد و گفت: از همه طرح‌ها مهم‌تر، پالايشگاه فاز 14 پارس جنوبي بود که تا امروز در اين دولت سه رديف از چهار رديف شيرين‌سازي آن به بهره‌برداري رسيده است و تا پايان سال به‌طور کامل آماده بهره‌برداري خواهد بود.
وي از طرح‌هاي توسعه‌اي جديد ياد و اعلام کرد: پروژه‌ها و طرح‌هاي خوبي را براي افزايش توليد نفت، گاز، افزايش ظرفيت پالايشي شامل توليد بنزين، نفت‌گاز، خطوط انتقال گاز و جمع‌آوري گازهاي مشعل، همچنين مجتمع‌هاي پتروشيمي و صنايع زنجيره تکميلي و از همه مهم‌تر طرح‌هاي بهينه‌سازي در حال اجرا داريم که براي آنها 110 ميليارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کرده‌ايم.
وزير نفت افزود: براي اين طرح‌ها از ظرفيت مشارکت سرمايه‌گذاري بخش‌هاي داخلي و خارجي استفاده کرديم و حمايت خوب دولت و گروه اقتصادي آن را نيز در پشت سر داشتيم.
اوجي به نشست با گروه اقتصادي دولت براي اجراي طرح‌هاي تازه اشاره و تصريح کرد: امروز در نشست با گروه اقتصادي دولت براي طرح‌هاي تازه به‌ويژه براي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت تبادل‌نظر کرديم. وي با بيان اينکه روزانه نزديک به 630 ميليون متر مکعب گاز در بخش‌هاي خانگي و تجاري و صنايع غير عمده مصرف مي‌شود، گفت: به عقيده ما بخشي از اين رقم بهينه مصرف نمي‌شود و اين در حالي است که قوانين خوبي در اين زمينه وجود دارد.
وزير نفت افزود: اميدواريم با طرح‌ها و برنامه‌ها و پيشنهادهايي که وزارت نفت ارائه کرده است، همچنين با دريافت مجوز از دولت و مجلس شوراي اسلامي انگيزه دوچندان براي سرمايه‌گذاران و مشترکان در طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت ايجاد شود.