واکنش کاخ سفید به منصرف شدن واشنگتن از مجازات عربستان

آرمان امروز: دولت آمريکا گزارش روزنامه وال استريت ژورنال درباره انصراف از مجازات عربستان را تأييد يا تکذيب نکرد. جان کربي، هماهنگ ‌کننده روابط استراتژيک در کاخ سفيد در کنفرانس مطبوعاتي درباره گزارش وال استريت ژورنال درخصوص انصراف واشنگتن از مجازات عربستان گفت: جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا به صورت مکرر و واضح اعلام کرده که مي‌خواهد اين روابط دوجانبه در راستاي منافع ملت آمريکا و امنيت ملي ما باشد. ما به ارزيابي اين روابط ادامه مي‌دهيم.
وي تأکيد کرد: ببينيد عربستان در طول بيش از 80 سال شريک استراتژيکي براي آمريکا بوده و حفظ اين شراکت استراتژيک مهم است. اما مهم است که اين روابط به گونه‌اي حفظ شود که با ارزش‌ها و منافع ما همسو باشد. بايدن مي‌خواهد به بررسي ادامه دهد تا اطمينان يابد که اين هدف محقق مي‌شود.
کشورهاي عضو اوپک پلاس پنجم اکتبر گذشته با کاهش توليد نفت موافقت کردند؛ امري که نارضايتي آمريکا را در پي داشت. از نظر آمريکا اين اقدام نشان مي ‌دهد که عربستان مي ‌خواهد سياستش در زمينه انرژي را با روسيه همسو کند. اما مقامات عربستان اين مسئله را تکذيب کرده‌ و مي‌گويند اين اقدام يک اقدام صرفا اقتصادي است نه سياسي.
مقامات آمريکايي و سعودي مي‌ گويند، سه ماه پس از اينکه روابط ايالات متحده و عربستان به پايين‌ترين حد تاريخي رسيد، دولت بايدن تهديدات خود مبني بر انتقام از عربستان به دليل کاهش توليد نفت در سال گذشته را کنار گذاشته و در تلاش است تا هماهنگي‌هاي امنيتي عليه ايران در سال 2023 را افزايش دهد.


منابع آگاه به برخي از نشانه ‌هايي براي بهبود همکاري آمريکا و عربستان در هفته‌ هاي اخير اشاره کرده‌اند. کاهش قيمت بنزين در ايالات متحده، نتايج دور از انتظار دموکرات‌ها در انتخابات ميان‌دوره‌اي و تشديد تنش‌هاي منطقه‌اي باعث شده است تا اين دو کشور از اختلافات طولاني ‌مدت عبور کنند. اين روزنامه نوشت: «اين اختلافات پس از اين که سعودي‌ ها، درخواست‌ هاي کاخ سفيد براي به تعويق انداختن کاهش توليد را نپذيرفتند، شکل گرفته بود.» تصميم در کاهش توليد، يک ماه قبل از انتخابات ميان‌دوره ‌اي آمريکا، به نگراني از تورم دامن زد و جو بايدن قول داد که براي بي ‌پاسخ نماندن اين اقدام عربستان با کنگره همکاري کند.