اخطار‌های پی در پی جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی

  دو هفته بعد از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، او دست‌کم از دو سو با چالش روبه‌رو است. در یک طرف، فلسطینیانی قرار گرفته‌اند که شدت حملات‌شان علیه اهداف اسرائیل به شکلی قابل‌توجه بیشتر شده است. مرکز اطلاع رسانی فلسطین موسوم به «معطی» گزارش کرده که تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به دیروز، ۱۵ عملیات در کرانه باختری و بیت‌المقدس را رصد کرده که مهم‌ترین آن‌ها سه عملیات تیراندازی، انهدام خودرو‌های شهرک‌نشینان و درگیری در ۱۰ نقطه از جمله قدس، رام‌الله، طوباس، قلقیلیه، جنین، بیت لحم و الخلیل است. در یک عملیات، اعضای مقاومت فلسطین با بمب، ایست قلندیا در جنوب رام‌الله را مورد هدف قرار دادند و در عملیاتی دیگر، اعضای مقاومت فلسطین ایست ۱۷ ارتش رژیم صهیونیستی را در شمال نابلس هدف قرار دادند. منابع عبری نیز برخی از این عملیات‌ها را تأیید کرده‌اند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز»، شامگاه دو شنبه از وقوع یک انفجار شدید در پایگاه ارتش در شمال کرانه باختری خبر داد، ولی تأکید کرد که این عملیات تلفات جانی نداشته است.
طرح عملیات در کرانه باختری
تشدید عملیات فلسطینیان علیه اهداف اسرائیلی در کرانه باختری که طی سال‌های اخیر یک رکورد به حساب می‌آید، با تشدید اختلافات در داخل اسرائیل همزمان است. روزنامه هاآرتص دیروز فاش کرد که تل‌آویو در تدارک عملیاتی گسترده در کرانه باختری است، ولی چالش‌های داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو تمرکز کابینه نتانیاهو را به شدت کاهش داده است. شامگاه شنبه‌ای که گذشت، هزاران شهرک‌نشین در اعتراض به کابینه نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند که انتظار‌ها می‌رود اعتراض‌ها علیه کابینه او طی روز‌ها و هفته‌های آینده تشدید شود. بنیامین نتانیاهو دو شنبه شب در نشستی با حضور نمایندگان لیکود در کنست به اعتراض‌ها اشاره کرد و گفت که از تشکیل کمپین‌های اعتراضی و راهپیمایی علیه خود ترسی نداریم، چرا که حمایت ۲ میلیون نفر را پشت سر خود داریم، اظهار نظری که حاکی از چشم‌انداز تقابلی میان طیف‌های‌های سیاسی در تل آویو است. متقابلاً، چهره‌های سیاسی مخالف کابینه هم باصدایی بلندتر، مخالفت‌های خود را ابراز می‌کنند. «موشه یعلون» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در پیامی توئیتری، به حضور ایتمار بن‌گویر وزیر جدید امنیت داخلی در داخل کابینه نتانیاهو اشاره کرد و از «کوبی شباتی» رئیس پلیس خواست از نیروهایش مقابل تصمیمات و دستورات «بن‌گویر» حمایت کند. یعلون، دستورات بن‌گویر را عامل هرج و مرج و ناامنی دانست و در توئیتر نوشت: «گناه شما نیست که کسی را به عنوان وزیر انتخاب کرده‌اند که یک مجرم است.»‌این درخواست یعلون، در واکنش به دستور بن‌گویر به رئیس پلیس اسرائیل صادر شده که در آن از او خواسته پرچم‌های فلسطین از اماکن عمومی سرزمین‌های اشغالی جمع‌آوری شود. بنی‌گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز هشدار داده که اقدامات تنش‌زای کابینه نتانیاهو باعث تشدید بحران سیاسی خواهد شد. «گانتس» خطاب به نتانیاهو گفته است: «اگر به مسیری که در پیش گرفته‌ای ادامه دهی، مسئولیت جنگ داخلی در اسرائیل بر عهده تو خواهد بود.» «یائیر لاپید» نخست‌وزیر قبلی هم بار دیگر با انتقاد از «نتانیاهو»، او را به انجام «کودتای سلطه‌طلبانه» متهم کرد. «یدیعوت آحارنوت» به نقل از یائیر لاپید نوشت که طرح ارائه شده از سوی «یاریو لوین» وزیر دادگستری اسرائیل به کاهش اختیارات دادگاه عالی منجر خواهد شد. وی گفته که این طرح، قضات و سیاستمداران و مشاوران حقوقی را در کابینه به عروسک بدل خواهند کرد، اما باید دید که چه کسانی هزینه این اقدامات را پرداخت خواهند کرد؟ یاریو لوین ۵۳ ساله که تبار روسی دارد، از نزدیک‌ترین و وفادار‌ترین سیاستمداران به نتانیاهو است. مأموریت اصلی لوین در وزارت دادگستری، تضعیف قدرت دیوان عالی و مسلط کردن کابینه و کنست بر آن است و به نظر می‌رسد هدف در پس پرده این پروژه متوقف کردن روند رسیدگی به پرونده‌های پنجگانه بنیامین نتانیاهو باشد.
ساقط کنید این کابینه را
«یحیام وایس» در مقاله‌ای در روزنامه عبری «هاآرتص» به این اشاره کرده که اسرائیل از زمان تشکیل خود تاکنون ۳۷ دولت از جمله دولت جدید جناح راست تشکیل داده است. وایس گفته که برخی از کابینه‌ها موجب خوشحالی و افتخار شده‌اند وتأکید کرده است: «من بر اهمیت اقدام سریع مردم اسرائیل برای پایان روز‌های دولت جدید تحریف شده به رهبری بنیامین نتانیاهو تأکید می‌کنم؛ دولتی که در آن بسیاری از احزاب راست‌افراطی مشارکت دارند که رفتار آن‌ها منجر به شعله‌ور شدن سرزمین‌های اشغالی خواهد شد». پایگاه خبری صهیونیستی «آی‌۲۴» دیروز نوشت که بن‌گویر مجدداً به دنبال تصمیمی جدید است و دستور دستگیری تظاهرکنندگانی را صادر خواهد کرد که خیابان‌ها را مسدود کرده و بنر‌ها و نوشته‌های تحریک‌آمیز حمل می‌کنند. «آی-۲۴» از قول شبکه کان نوشته که علاوه بر دستگیری تظاهرکنندگان، بن‌گویر دستوری صادر خواهد کرد که طبق آن جشن‌ها و خوشحالی‌های پس از آزادی اسرا یا بازداشت‌شدگان فلسطینی سرکوب خواهد شد. او دو روز گذشته هم تصمیم سختگیرانه جدیدی درخصوص ملاقات با اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود که رسانه‌ها از آن به عنوان «اعلام جنگ» یاد می‌کنند.