ماجرای کلانتری

در روز‌های اخیر شایعاتی در فضای مجازی در خصوص بازداشت عیسی کلانتری، معاون روحانی و رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم منتشر شد. دلیل این بازداشت هم جاسوسی بیان می‌شد. موضوع آن‌قدر مهم بود که همه را حساس کرد.
اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ از یک توئیت که عباس اصلانی، فعال رسانه‌ای در توئیتر نوشت و محتوای آن اینگونه بود که «فوری؛ بر اساس شنیده‌ها یک مقام ارشد سابق ایرانی به جرم جاسوسی برای یکی از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دستگیر شده است. این فرد که از او به عنوان ابرجاسوس یاد می‌شود به واسطه مناصب مهمش در ساختار کشور نفوذ بالایی داشته، اما در نهایت شناسایی، دستگیر و محاکمه شده است.»
پس از این توئیت، گمانه‌زنی‌ها در مورد این فرد آغاز شد و از میان اسامی منتشر شده، نام عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم بیشتر و قوی‌تر از سایر اسامی به چشم می‌خورد. یک فعال رسانه‌ای در توئیتر خبر داده بود که «نوبت حسابرسی عیسی کلانتری که آلوده بودنش در پرونده جاسوسان محیط زیستی اسرائیل و معاونش کاوه مدنی مشخص شده بود، فرا رسیده؛ البته عیسی خان خودش گفته بود که اگر کاوه مدنی جاسوس باشه، او هم جاسوسه...» این توئیت با هشتگ ابر جاسوس که اشاره به توئیت عباس اصلانی داشت، منتشر شد.
با این حال، هنوز واکنشی از عیسی کلانتری و رسانه‌های همسو با او نیامده بود که مدیر عامل خبرگزاری قوه قضائیه تشکیل پرونده اتهامی برای او را تکذیب کرد. مهدی کشت‌دار، روی توئیت مذکور نوشت: «خبر صحت ندارد. پرونده‌ای با این عنوان اتهامی برای عیسی کلانتری تشکیل نشده است.»


مشخص نیست پرونده از اساس تشکیل نشده یا در مرحله مقدماتی متوقف شده یا عنوان اتهام چیز دیگری است. در هر حال همین خبر، اتهام جاسوسی کلانتری را تکذیب کرد.
کمی بعدتر رسانه‌های همسو با دولت روحانی خبر را تکذیب کردند و عیسی کلانتری هم در گفتگو با اعتمادآنلاین خبر بازداشت خود را تکذیب کرد. او همچنین تأکید کرد پرونده‌ای با عنوان اتهامی که در فضای مجازی و کانال‌های خاص در حال بازنشر است (جاسوسی موساد) برای او تشکیل نشده است.
کاوه مدنی معاون وقت عیسی کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست بود، که سال ۹۷ به عنوان یکی از متهمان جاسوسی از کشور فرار کرد. موضوعی که پای وزیر اطلاعات دولت رو حانی را هم به مجلس باز کرد و نمایندگان در قالب سؤال از او درباره چگونگی خروج این مدیر متهم به جاسوسی سؤال کردند. مدنی شهریور ۹۶ به دعوت عیسی کلانتری به ایران آمد ومعاون بین‌الملل او در این سازمان شد ودر بهمن ماه همان سال در رابطه با پرونده جاسوسی فعالان محیط زیستی بازداشت و پس از بازجویی آزاد شد. پس از خودکشی کاووس امامی (جاسوس محیط‌زیستی) او در نوروز ۹۷ و در زمانی که در خارج از کشور به سر می‌برد استعفای خود را از انگلیس برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد و دیگر به کشور بازنگشت.