از طلاق عاطفی تا تقابل بودجه‏‏‌ای

آرمان ملی- حمید شجاعی: اصولگرایان به‌خصوص نمایندگان مجلس تلاش بسیار کردند که در سال 1400 و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یک رئیس‏‌جمهور هم‌طیف و انقلابی روی کار آید تا بتوانند در یک هم‏‏‌راستایی و همراهی با دولت منتخب کارها را به پیش ببرند. لذا شاید بتوان نامه نمایندگان مجلس به سیدابراهیم رئیسی جهت نامزدشدن در انتخابات را نیز در همین راستا قلمداد کرد. البته این بار پس از سال‏‏‌‏‏‌ها سیاست روی خوشش را به اصولگرایان نشان داد و چرخ گردون بر مدار خواست آنها چرخید و دولت اصولگرا و انقلابی سیزدهم روی کار آمد. در نتیجه انتظار می‏‏‌رفت در پروژه حاکمیت یکدست اصولگرایان با وعده‏‏‌هایی که چه از سوی دولتمردان و چه از سوی مجلس‏‏‌نشینان مطرح می‏‏‌شد شرایط جامعه و مشکلات جامعه در مدت کوتاهی و حداقل تا میان مدت حل و فصل شود. اما روند شکل‌گیری دولت و تعامل با مجلس نشان داد به‌رغم اینکه باید به‌طور طبیعی منتظر تعامل منسجم و روابط طولانی مدت پاستور و بهارستان می‏‏‌بودیم این چنین نشد و ماه عسل مجلس و دولت بیش از چند ماه به‌طول نینجامید. چه اینکه پس از عملکردهای ناموفق چندی از وزرا و برخاستن صدای نمایندگان مجلس دیگر رویکرد حمایتی مجلس به سمت رویکرد نظارتی رفت و از آن پس بود که شاهد جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزرای مختلف بودیم. همین مساله نیز باعث شد تا عده‏‏‌ای با اشاره به شور بسیار نمایندگان برای شکل‌گیری دولتی همراستا و انقلابی و رویکرد امروزی آنها نسبت به دولت و عملکردهایش لفظ طلاق عاطفی مجلس و دولت را مطرح کنند. اختلافاتی که در همینجا خلاصه نشد و در ماجرای لایحه بودجه و برنامه هفتم نیز شفاف‏‌تر خود را نشان داد. حال باید دید روند تعاملات دولت و مجلسی به کجا خواهد انجامید.
  چالش برنامه‏‏‌ای و بودجه‏‏‌ای
اختلاف نظر میان دولت و مجلس ابعاد تازه‏‏‌ای یافته و اکنون مساله بر سر لایحه بودجه و برنامه هفتم است که باعث شده پاستورنشینان و ساکنان بهارستان با یکدیگر از در تقابل و قانون‏‏‌گرایی درآیند. چنانکه با وجود اظهار نظرات مختلف به نظر می‏‏‌رسد که هنوز ابهامات موجود بر سر ارائه لایحه بودجه و تقدم و تاخر برنامه هفتم بر این لایحه پایان نیافته است و این موضوع همچنان محل اختلاف نظر مجلس و دولت سیزدهم شده است. مساله تنها تاخیر در ارائه لایحه بودجه نیست. عدم تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه سبب شده است لایحه بودجه سال آینده قانون بالادستی نداشته باشد و حالا بسیاری معتقدند تا زمانی‌که لایحه برنامه هفتم تعیین تکلیف نشده است، نمی‏‏‌توان بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار داد. خبرها حکایت از ارائه لایحه بودجه به مجلس و عدم اعلام وصول به‌واسطه نارسایی‏‏‌های قانونی دارد. این در حالی است که دستیار رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتی تازه اعلام کرده است: به‏‏‌زودی لایحه بودجه ١۴٠٢ و برنامه هفتم به مجلس ارائه می‏‏‌شود. رحیم ممبینی درباره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اظهارکرد: طبق توافقاتی که با مجلس داشتیم قرار بر این است که لایحه بودجه به‌صورت دو مرحله‏‏‌ای تحویل مجلس شود. در عین حال رئیس مرکز پژوهش‏‏‌های برنامه و بودجه گفت: ‌براساس توافق انجام شده بین سازمان برنامه و مجلس قرار شد لایحه بودجه دو مرحله‏‏‌ای ارائه شود که یک‏‏‌بار کلیات آن شامل ماده واحده و تبصره‏‏‌ها و یکبار جداول پیوست ارائه شود. از طرفی محمد حسینی، معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری اخیرا دراین باره گفته است: منتظر هستیم شورای نگهبان در این باره تصمیم بگیرد و هنوز تصمیمی درباره بررسی دو مرحله‏‏‌ای بودجه گرفته نشده و هنوز موافقت نکرده است. هر چند که حسینی توپ را به زمین مجلس انداخت و دو مرحه‏‏‌ای شدن ارائه لایحه بودجه را به جهت تغییرات آیین‌نامه‏‏‌ای داخل مجلس دانست. حال در شرایطی که قاطبه نمایندگی از بودجه سه دوازدهم یا یک دوازدهم صحبت می‏‌کنند، اخیرا میرتاج‏‏‌الدینی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس به روایت قالیباف رئیس مجلس در این خصوص استناد کرده و گفته بناست دولت تا پایان ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و مجلس بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم را باهم بررسی کند. حال باید دید که این گفته تا چه حد به وقوع خواهد پیوست و بالاخره اختلاف برنامه‏‏‌ای و بودجه‌‏‏‌ای بهارستان و پاستور به پایان خواهد رسید.
  مجلس باید مطالبه‌گر باشد
یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با  اختلاف نظر میان دولت و مجلس اظهارداشت: معمولا سال آخر عمر مجالس به چالش با دولت‏‏‌ها می‏‏‌گذرد و طبیعی هم هست چون نمایندگان مجلس دنبال این هستند که در دور بعدی هم رای بیاورند. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: همه دوره‏‏‌های مختلف مجلس با دولت به‌خصوص در لایحه بودجه دچار چالش می‏‏‌شدند. دلیل هم این است که نمایندگان مجلس به دنبال منابع و بودجه‏‏‌های استانی خود هستند. از این جهت معمولا سعی می‏‏‌کنند فشار بیشتری به دولت بیاورند که آن بودجه‏‏‌هایی که مدنظرشان است را تحمیل کنند که موجب بروز چالش میان دولت و مجلس می‏‏‌شود. وی افزود: چندی پیش روزنامه دولت نیز به مجلس تاخته بود که چرا لایحه بودجه را اعلام وصول نمی‏‏‌کند. اکنون بحث برنامه هفتم توسعه است که دولت آماده نکرده. مجلس فشار می‏‏‌آورد که این کار انجام شود که به یک چالش تبدیل شده است. مهاجری بیان کرد: البته مجلس باید مطالبه‏‏‌گری خود را حفظ کند و چالش را حفظ کند. هر چند که این به لحاظ تئوریک بود. تعاملات بین این دو قوه به جهت اقتصادی و سیاسی سودی برای جامعه نخواهد داشت. لذا خیلی خوشبین نیستم که تعامل این دو قوه بتواند منشأ تاثیر حل مشکلات کشور باشد.