آژیر قرمز برای اسرائیل

منصور حقیقت‌پور: جاسوس‌های اسرائیل حمله را مدیریت کردند آرمان امروز، گروه سياسي: ساعت 23 و 30 دقيقه شامگاه هشتم بهمن‌ برخي منابع محلي در استان اصفهان از شنيده‌شدن صداي انفجار در محدوده خيابان «خانه اصفهان» خبر دادند و محل دقيق وقوع اين انفجار را در يکي از «مراکز نظامي»، وابسته به «وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح» اعلام کردند.
با انتشار اين خبر در رسانه‌هاي محلي و بازنشر آن در شبکه‌هاي اجتماعي، «محمدرضا جان‌نثاري»، معاون سياسي امنيتي استانداري اصفهان در گفت‌وگويي با شبکه خبر سيما علت وقوع اين انفجار را حمله‌اي به مرکز نظامي وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و ادامه داد: «خوشبختانه اين حادثه تلفات جاني نداشته است اما خسارات وارده در دست بررسي و علت و عوامل آن در حال شناسايي است.» ساعتي بعد وزارت دفاع و پشتياني نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيه‌اي جزئيات بيشتري از اين حادثه به دست داد که در آن علت انفجار، «حمله ناموفق با استفاده از ريزپرنده» يا همان «کوادکوپتر» به يکي از مجتمع‌هاي کارگاهي اين وزارتخانه اعلام شد که طبق اين اطلاعيه با تکيه بر تمهيدات پدافندي، يکي از ريزپرنده‌ها مورد اصابت پدافند هوايي مجتمع و دو فروند ديگر نيز در تله‌هاي پدافندي گرفتار و منفجر شدند. وزارت دفاع در بخش ديگري از اين اطلاعيه با تاکيد بر اينکه اين تهاجم ناموفق تلفات جاني نداشته است، درباره ميزان آسيب واردشده به اين مرکز نظامي، اعلام کرده است: اين حادثه آسيب جزيي به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهي خللي در تجهيزات و ماموريت‌هاي مجموعه ايجاد نکرده است.
در فضاي مجازي هم انتشار کليپي با عنوان «وضعيت فعلي محل انفجار در اصفهان»، نشان‌دهنده برقراري شرايطي آرام و عادي در محل بود. در برخي کانال‌‎هاي خبري نيز تصويري با شرح «عکس ماهواره‌اي از محلي که مورد حمله ناموفق پهپادي قرار گرفت» منتشر شد که نشان دهنده واردشدن آسيب جزئي به اين مرکز نظامي است.
مردم با آرامش به کار خود ادامه ميدهند


«محمدرضا جان‌نثاري»، معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان با اشاره به اينکه حمله پهپادي شب يکشنبه اصفهان تلفات جاني نداشت، گفت: شب گذشته، چند «ريزپرنده» به يکي از مجتمع‌هاي کارگاهي وزارت دفاع در حاشيه شهر اصفهان حمله کردند، اما با پدافند قدرتمندي که در آن منطقه وجود دارد، يکي از آن ريزپرنده‌ها سرنگون شد و دو ريزپرنده ديگر نيز به تله پدافندي گرفتار و مجبور شدند خودشان را منفجر کنند. صداي انفجاري که شنيده شده، صدايي بود که پدافند در منطقه، يکي از ريزپرنده‌ها را مورد اصابت قرار داد. مردم در ابتدا کمي نگران شده بودند، ولي بعد اطلاع‌رساني به موقع و سريع انجام گرفت. فقط به سقف يکي از سوله‌هاي اين مجموع خسارت جزي وارد شده، اما در توانمندي و کار مجتمع خللي ايجاد نشده و اکنون اين مجموع به کار خودش ادامه مي‌دهد. اکنون نيز در اصفهان هيچ موردي که مشکل‌ساز باشد نداريم و مردم هم با آرامش به کار خود ادامه مي‌دهند.
هشدار مشاور تيم مذاکره کننده ايران به اسرائيل
باتوجه به اينکه هنوز هيچ طرفي مسئوليت اين حمله را نپذيرفته است ولي برخي مسئولان ايراني معتقدند که تصميم اين اقدام در «تل‌آويو» گرفته شده است. کارشناس و مشاور رسانه‌اي تيم مذاکره کننده‌ هسته‌اي ايران در واکنش به حمله پهپادي شب گذشته به يکي از مراکز وزارت دفاع اين کشور در اصفهان به «اسرائيل» هشدار داد.
«محمد مرندي»، کارشناس و مشاور رسانه‌اي تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران در واکنش به حمله پهپادي به يکي از مراکز وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين کشور در اصفهان با انتشار توييتي نوشت: «هفته خوبي براي رژيم آپارتايد (اسرائيل) چه در داخل و چه در خارج نيست. با اين حال، حتي اگر نتانياهو و متحدان تروريستي تحت حمايت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبي در انتظارشان خواهد بود. هر دوي آنها بايد ياد بگيرند که تنبيه با شکست نيز همراه است.
واکنش يک مقام «اماراتي» به حمله اصفهان
وزير مشاور امارات در امور خارجه به حمله ناموفق به يکي از مجتمع‌هاي کارگاهي وزارت دفاع در استان اصفهان که شب گذشته اتفاق افتاد، واکنش نشان داد و بدون نام بردن از اسرائيل گفت که اين اتفاقات به سود منطقه نيست. «انور قرقاش»، وزير مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توييتر خود نوشت که تنش‌هاي خطرناک منطقه که اخيرا شاهد آن در چند نقطه هستيم از جمله انفجاري که در اصفهان اتفاق افتاد به سود منطقه و آينده آن نيست. عليرغم اينکه مشکلات منطقه پيچيده است اما هيچ جايگزيني براي گفت‌وگو و راه حل‌هاي سياسي براي دور شدن از تنش‌ها نيست. رسيدن به راه‌حل‌هاي سياسي مي‌تواند تنش‌هاي منطقه را کاهش و ثبات و امنيت منطقه را حفظ کند.
 جاسوس‌هاي اسرائيلي در اصفهان حمله را مديريت کردند 
 «منصور حقيقت‌پور»، عضو پيشين کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و تحليلگر مسائل امنيتي در پاسخ به اين سوال که حمله کوادکوپترهاي منتسب به اسرائيل به منطقه نظامي اصفهان چگونه و از کجا هدايت شدند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «توجه داشته باشيد که کوادکوپتر سازه‌هاي ساده‌اي هستند و در حد اسباب‌بازي‌هاي پرنده‌اي که معمولا در فروشگاه‌ها وجود دارد. اين ريزپرنده‌ها قدرت پرواز محدودي دارند و بيشتر از پانزده دقيقه نمي‌توانند پرواز کنند و حداقل باري که مي‌توانند حمل کند زير 2 کيلوگرم است. با اين توضيح بايد بگوييم که اين پرنده‌ها از قدرت پايين برخوردار هستند و نمي‌توانند مانند پهبادهاي پيشرفته از خارج مرز ايران هدايت شوند. موضوع قابل توجه اينجا است که اين کوادکوپترها از داخل شهر اصفهان و نزديکي پايگاه نظامي هدايت مي‌شوند. اين پرنده‌ها به صورت عمود پرواز هستند و مي‌توانند از روي پشت بام خانه، پارک و ... به پرواز در آمده باشند.»
 اين تحليلگر مسائل امنيتي با اشار به اينکه از مدل حمله مشخص است که از سوي اسرائيلي‌ها طرح ريزي شده است، ادامه مي‌دهند: «از نوع حمله مشخص است که برنامه‌ريزي اسرائيل بوده است. باتوجه به اينکه اين ريزپرنده‌ها نمي‌توانند از خارج مرز هدايت شوند بايد بگوييم که از سوي جاسوس‌هاي اسرائيلي که در ايران حضور دارند برنامه‌ريزي و اجرايي شده است. توجه داشته باشيد که اسرائيلي‌ها اين نوع عمليات‌ را تنها براي ايجاد صداي انفجار در دستور کار قرار مي‌دهند و به‌دنبال تعداد کشته و زخمي‌ها نيستند. خوشبختانه در اين علميات نيروهاي مسلح توانستند از برخورد ريزپرنده‌ها به مقصد جلوگيري کنند و خوشبختانه با کمترين خسارات روبه‎رو شديم.»