احتمال حذف عارف، روحاني و محسن رضايي از انتخابات 1404

آرمان امروز، گروه سياسي: با نزديکي به انتخابات مجلس که اسفند ماه سال آينده برگزار خواهد شد حالا بايد بگوييم زمزمه‌هايي در مورد حضور چهره‌هاي سياسي در انتخابات «رياست جمهوري 1404» هم به گوش مي‌رسد و برخي طيف‌هاي سياسي و البته شخصيت‌هايي که خود را براي رقابت با دولت مستقر آماده مي‌کنند رفته رفته در رسانه‌ها خود نماي مي‌کنند. از اين رو بر اساس اسامي که به‌عنوان نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري 1404 مطرح مي‌شوند بايد بگوييم که  12 درصد کانديداها بين 40 تا 50 سال و 59 درصد بين 60 تا 70 سال سن دارند و البته 17 درصد هم بين 70 تا 80 درصد سن دارند. هرچند فعلا تعارفات و برخي ملاحظات سياسي سبب شده، سياسيوني که نيم نگاهي به پاستور دارند نه آمدنشان را تاييد کنند نه نيامدنشان را نشان مي‌دهند. در اين ميان، گرچه نگاه‌ها و گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي حول محور آمدن چهره‌هاي چون «محمدباقر قاليباف»، «علي لاريجاني»، «سعيد جليلي»، «پرويز فتاح»، «محمد جواد آذري جهرمي»، «مهرداد بذرپاش» مي چرخد. اما آيا همه اين چهره‌ها که اين روزها نامشان بر سر زبان‌ها است اجازه کانديداتوري در انتخابات را خواهند يافت؟ آيا قانون انتخابات حق کانديداتوري را از برخي چهره ها سلب خواهد کرد؟
اقتصاد نيوز در اين باره مي‌نويسد: چند روز مانده تا ثبت نام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري 1400، شوراي نگهبان با صدور يک ابلاغيه، فضاي انتخاباتي کشور را تحت الشعاع خود قرار داد و بر همين اساس برخي کانديداهاي احتمالي انتخابات 1400 مانند آذري جهرمي زودهنگام از دايره رقابت کنار گذاشته شدند. حال بر اساس همان ابلاغيه شوراي نگهبان که شرط سني حضور در انتخابات را حداقل 40 سال تمام شمسي و حداکثر سن 75 سال تمام در هنگام ثبت نام اعلام کرده است، «حسن روحاني» از حضور در انتخابات 1404 منع خواهد شد. اين احتمال نيز وجود دارد که «محمدرضا عارف» و «محسن رضايي» هم به دليل سن بالا از حضور در انتخابات رياست جمهوري کنار  بروند. بر اساس اسامي که به‌عنوان کانديداهاي احتمالي مطرح هستند، 12 درصد کانديداها بين 40 تا 50 سال سن دارند، 59 درصد بين 60 تا 70 سال سن دارند و 17 درصد هم بين 70 تا 80 درصد سن دارند. از آنجايي که پيش‌بيني مي‌شود رقابت انتخاباتي ميان چهره‌هايي مانند «علي لاريجاني»، «محمد باقر قاليباف»، «سعيد جليلي» و «ابراهيم رئيسي» بيشتر باشد بعيد نيست دوباره يک رئيس جمهور با سن بالاتر از 60 سال روي کار بيايد.
در چند انتخابات اخير کانديداهاي اصلاح طلب نتوانستند از گيت شوراي نگهبان عبور کنند اما اصولگرايان با دردسرهاي کمتري در تاييد صلاحيت ها روبرو بودند، شايد از همين روست که در بين کانديداهاي احتمالي انتخابات 1404 چهره هايي با رگه هاي سياسي اصولگرا بيشتر به چشم مي خورد و پيش بيني مي شود احتمالا 53 درصد کانديداها برخواسته از جريان اصولگرا باشند. لازم به ذکر است که در ميان اسامي مطرح شده 21 درصد گرايش اصلاح طلبي دارند و 26 درصد هم اعتدال گرا محسوب مي‌شوند.