فشار حداکثری آمریکا، شکست یک سیاست

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: يک مقام ارشد در وزارت خزانه‌داري آمريکا در سفر آتي خود به ترکيه و امارات متحده عربي به اين کشورها و برخي تجارت‌ها هشدار داد که اگر با نهادهاي تحريم شده توسط آمريکا فعاليت کنند، دسترسي آن‌ها به بازارهاي کشورهاي عضو گروه 7 قطع خواهد شد.
 به نقل از خبرگزاري رويترز، «برايان نلسون»، معاون تروريسم و اطلاعات مالي وزارت خزانه‌داري آمريکا اين هفته به عمان، امارات متحده عربي و ترکيه سفر خواهد کرد تا با مقامات دولتي و همچنين مقامات موسسات مالي و تجاري اين کشورها ديدار کند. براساس بيانيه وزارت خزانه‌داري آمريکا، برايان نلسون طي اين سفر اعلام خواهد کرد که واشنگتن با تمام قوا به تشديد تحريم‌هايش ادامه خواهد داد.
آمريکاييها در اعمال تحريمها، شکست را پذيرفتند
«اميرعلي ابولفتح»، تحليلگر مسايل بين‌الملل در واکنش به اظهارت اين مقام امريکايي به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «اگر منظوراز اين سفر پيگيري فشارهاي حداکثري بر ايران باشد بايد گفت، اين فشارها بر ايران بر سر رفتار جمهوري اسلامي در حوزه‌هايي مانند «برنامه هسته‌اي»، «حضور منطقه‌اي» و «پيشرفت‌هاي نظامي» باشد آمريکا ناکام مانده است به ويژه اينکه با افزايش فشار حداکثري طي چهارسال گذشته نه‌تنها ايران برنامه‌هاي هسته‌اي، موشکي و حضور منطقه‌‎اي خود را کاهش نداده است بلکه در هر سه نوع مورد ذکر شده پيشرفت‌هاي چشمگيري براي ايران به دست آمده است. از اين رو سياسيت فشار حداکثري آمريکا به هدف نهايي خود نرسيده است. هرچند اين فشارها بر اقتصاد ايران و شهروندان ايراني تحت تاثير قرارداده است.»


اين تحليلگر مسايل بين‌الملل در همين مورد ادامه مي‌دهد: «به موازات گسترش کمي و کيفي تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، جمهوري اسلامي نيز شيوه‌هاي جديدتري براي دور زدن تحريم‌ها در پيش مي‌گيرد. ضمن اينکه کشورهاي متعددي در دنيا قرار دارند که اگر در ظاهر تحريم‌هاي آمريکا را عليه ايران به اجرا مي‌گذارند اما در پشت پرده با ايران در دور زدن تحريم‌ها همکاري مي‌کنند و يا اينکه چشمانشان را بر روي اين موضوع مي‌بندند. از اين رو دولت آمريکا تاکيد دارد دائم کشورهاي مختلف از جمله شرکاي تجاري ايران را تحت فشار قرار دهد تا از اين طريق رژيم تحريم ايران را اجرايي کند.»
لازم به ذکر است چندي پيش از اين  «انديشکده شوراي آتلانتيک» در گزارشي اعلام کرده است که مفهوم «فشار حداکثري» دوران ترامپ، در دنيايي که کمبود نفت وجود دارد و دولت‌ها به دنبال دور زدن تحريم‌هاهستند ديگر هيچ کاربردي ندارد. در اين گزارش بااشاره به بي تاثيري تحريم ها عليه ايران آمده است؛  درآمدهاي ايران از صادرات نفت با وجود تحريم هاي کنوني روز به روز افزايش مي يابد که گوياي اين واقعيت است تحريم هاي آمريکا عليه ايران بي تاثير بوده است.
در گزارش شوراي آتلانتيک اشاره مي شود که ايران نه تنها در دور زدن تحريم‌ها مهارت دارد، بلکه جنگ اوکراين «ائتلاف تحريم‌شدگان» از جمله روسيه و چين را که مايل به سرپيچي از تهديدات آمريکا هستند، نيز بيشتر کرده است.
اين در شرايطي است که دولت بايدن نيز با توجه به قيمت بالاي بنزين تمايلي به اعمال فشار بيشتر عليه ايران را ندارد. اين گزارش مي نويسد، همسايگان عرب ايران در آن سوي خليج فارس نيز نمي خواهند خود را درگير ايران کنند و به نظر مي رسد که آنها تمايلي به اجراي تحريم عليه ايران ندارند.