پیام آمریکایی‌ها به ایران رسید

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: وزير امور خارجه قطر که به صورت ناگهاني و از قبل اعلام نشده به ايران آمده بود، در نشست مطبوعاتي مشترک با وزير خارجه ايران با ابراز خرسندي از حضور در تهران و انجام گفت‌وگو و رايزني با مقامات ايران، گفت، در ديدار امروز با اميرعبدالهيان بر اهميت گسترش همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو کشور تاکيد کرديم، فرصت خوبي بود که در ارتباط با گفت‌وگوهاي منطقه‌اي و تحولات بين‌المللي رايزني و گفت‌وگو کنيم.
دوحه از مدت ها در ارتباط با موضوع توافق هسته‌اي نيز همه طرف‌ها را تشويق مي‌کند که به اين توافق بازگردند. وزير خارجه قطر با بيان اينکه همچنين امروز در مورد افزايش امنيت منطقه‌اي و کاهش تنش‌ها در منطقه نيز گفت‌وگو و رايزني کرديم، گفت: قطر بر عدم دخالت کشورها در امور داخلي يکديگر و حسن همجواري تاکيد مي ‌کند.
وي با اشاره به تلاش قطر براي تعامل با کشورهاي همسايه و منطقه گفت: همچنين در اين ديدار فرصت داشتيم که در مورد تحولات اوکراين نيز رايزني و گفت‌وگو کنيم. براي رفع برخي سوتفاهم‌هاي اخير در خصوص مسئله اوکراين طرفين را تشويق و دعوت به مذاکره و گفت‌وگو مي‌کنيم تا سوتفاهم‌ها برداشته شود.
اين اظهارات مقام قطري به نظر مي رسد حاکي از اين است که ايران بايد حمايت از روسيه را متوقف کند تا روند مذاکرات به شکلي جدي تر در دستور کار قرار گيرد.


وي همچنين با بيان اينکه موضع ما در ارتباط با مسئله اوکراين روشن و مشخص است، افزود: ما همه را به رعايت قوانين بين‌المللي و پايبندي به منشور سازمان ملل دعوت مي‌کنيم.
اين ديپلمات عالي رتبه قطري همچنين در پاسخ به سوال يک خبرنگار ايراني در مورد سفر چند هفته پيش رئيس بانک مرکزي ايران به قطر و نتايج اين سفر، گفت: ايران کشور همسايه ماست. چالش‌ هايي درباره سيستم بانکي در ايران وجود دارد. ما اميدواريم که توافق هسته‌اي صورت بگيرد و تحريم‌ها برداشته شود. سفر اخير رئيس بانک مرکزي ايران به قطر نيز براي گفت‌ و گو درباره ساز و کارهاي مناسب با توجه به شرايط کنوني بود و تلاش‌ها در اين راستا که همکاري‌هاي دو کشور در اين ارتباط افزايش پيدا کند.
وزير خارجه قطر همچنين در پاسخ به اين سوال که پيام از سوي چه کشورهايي امروز به ايران منتقل کرده‌ ايد و آيا پيامي از طرف آمريکا در جريان سفر امروز به مقامات تهران منتقل کرده‌ايد؟ اظهار کرد: اين پيام‌ ها از سوي طرف‌ هاي متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود.
از ديدگاه ما اکنون فرصت مناسبي است که مشکلات در خصوص توافق هسته ‌اي حل و فصل شود و شرايطي براي بازگشت طرفين به اين توافق ايجاد شود. در کنار اين که حرف‌ ها و نگراني ‌هاي همه طرف‌ ها نيز در نظر گرفته‌شود.
در همين راستا به نظر مي رسد که آمريکايي‌ ها نيز يک سري پيام به قطر داده‌ اند تا آن را به ايران منتقل کنند.
مقام قطري در اين خصوص گفته است انتقال پيام صحت دارد و اين پيام ها در خصوص موضوعي که مرتبط و در رابطه با توافق است و شايد به صورت مستقيم با اين موضوع مرتبط نباشد.
در ادامه اين نشست وزير خارجه قطر در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه با توجه به نقش قطر در انتقال پيام بين ايران و آمريکا و ديگر طرف‌ هاي مذاکره کننده مذاکره رفع تحريم ‌ها آيا احتمال دارد که قطر ميزبان گفت‌ و گوهاي ايران و آمريکا در آينده باشد، گفت: ما کارمان را بر اساس خوش بيني انجام مي ‌دهيم و در همين چارچوب تا جاي ممکن تلاش مي ‌کنيم که دغدغه‌ها و ترس ‌هاي موجود بين طرفين توافق از بين برود و محيط مناسبي براي گفت‌ و گو حاصل شود. جدا از اينکه گفت ‌و گوها کجا انجام مي‌ شود. ما به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ اي هستيم؛ چرا که آن را عامل مهمي براي افزايش ثبات در منطقه مي ‌دانيم.
با اين وجود در هفته ‌ها و ماه ‌هاي گذشته شاهد شرايط مناسب و مثبتي نبوده ‌ايم و طرفين در تلاش هستند که اوضاع آرام‌ تر و سوتفاهمات برطرف شود که آمادگي براي حصول توافق فراهم شود.
وزير خارجه قطر همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با روابط ايران قطر، گفت: روابط ايران و قطر براي ثبات منطقه اي مهم است. دوحه هميشه به دنبال افزايش هر چه بيشتر روابط بين کشورهاي منطقه با ايران است و با توجه به روابط همسايگي و تاريخي مسائل مشترک زيادي بين دو کشور وجود دارد و عزم ما گسترش روابط دو کشور در حوزه‌ هاي مختلف است.
اين اظهارات نشان مي دهد که ايران و آمريکا به دنبال توافقي هستند و يا در تلاشند که مقدمه هاي لازم براي احياي برجام را در ماه هاي آتي فراهم کنند زيرا همچنان طرفين به شکلي جدي به برجام نياز دارند.