در دومین سالروز حصول برجام جان کری: توافق هسته‌ای ثابت کرد دیپلماسی نتیجه‌بخش است

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 را یک دستاورد دیپلماتیک چشمگیر توصیف کرد و گفت که این توافق ثابت کرد دیپلماسی نتیجه بخش است. به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در دومین سالگرد حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ضمن افتخار آمیز نامیدن این توافق مدعی شد که با برجام راه‌های منتهی به ساخت بمب اتمی به روی ایران بسته شد، از این رو جهان به جایی امن‌تر تبدیل شده است.
کری در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی OFA (سازماندهی برای اقدام) منتشر شده است، نوشت: امروز دومین سالگرد دستاورد بسیار چشمگیر توافق با ایران است که بی‌شک جهان را به جایی امن‌تر تبدیل کرد. با گذشت دو سال، نه فقط وعده داده می‌شود، بلکه ثابت می‌شود دیپلماسی ثمربخش است.
وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و ساختگی غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان، تصریح کرد: من به تمام چیزهایی که در چهار سال وزارت امور خارجه دولت رئیس جمهور اوباما به دست آوردیم، مفتخرم؛ از توافق آب و هوایی پاریس گرفته تا تغییر در دولت وحدت در افغانستان، برافراشته شدن پرچم آمریکا در هاوانا برای اولین بار در شش دهه اما گمان نمی‌کنم چیزی به اندازه این توافق تاریخی درخشنده باشد که باعث شد ایران از رسیدن به سلاح هسته‌ای بازماند.
در این خصوص، دیپلماسی یک واژه خیالی برای جلوگیری از جنگ بود و این هفته، ۳۸ ژنرال و دریادار بازنشسته به ما یادآوری کردند که هنوز دیپلماسی نتیجه می‌دهد و بهترین نبرد، نبردی است که در آن مجبور به جنگیدن نباشی.


این مقام سابق آمریکایی افزود: به دست آوردن توافق ایران ساده نبود. این توافق مستلزم ایمانی قوی به قدرت دیپلماسی بود؛ زمانی که بسیاری آن را مردود می‌دانستند و انکار می‌کردند یا آماده تسلیم شدن بودند. مجبور بودیم از نقطه بی‌اعتمادی مسیر خود را در ۲۰۱۱ شروع کنیم؛ زمانی که رئیس جمهور اوباما من‌ را به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی به مسقط اعزام کرد تا ۲۰۱۳ که اولین دیدار رو در روی وزیران امور خارجه آمریکا و ایران از انقلاب ۱۹۷۹ به این سو صورت گرفت. ما در طول سال‌ها، ساعات بسیاری بر سر میز گفت‌وگوها صرف کردیم تا سرانجام راهی بیابیم که همه با یک توافق سخت و منصفانه موافقت کنند. می‌بایست جامعه جهانی را گرد هم می‌آوردیم.
وی تاکید کرد: قطعا بعد از آن می‌بایست کنگره را قانع می‌کردیم تا توافق تصویب شود، چیزی که بدون حمایت مردمی مانند شما که صدایتان شنیده شد، ممکن نبود. حال تصور کنیم چه پیشرفتی به دست آورده‌ایم.
جان کری با تکرار ادعاهای خود نوشت: زمانی که توافق به دست آمد، ایران ذخایر لازم برای ساخت چندین بمب اتمی را در اختیار داشت. برنامه هسته‌ای آنها یک دهه بود که جریان داشت. با این توافق، توانستیم آنان را به بازگرداندن همه این مسیر واداریم. ما خواستار تعهدی سخت و قابل راستی‌آزمایی از سوی ایران بودیم و آنان نیز حتی در دولت جدید (در آمریکا) و همان گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کند، به توافق پایبند بوده‌اند.
وی با اشاره به کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده و تعداد سانتریفوژهای ایران، توقف راکتور آب سنگین و پذیرش راستی‌آزمایی‌های سخت پس از اجرای برجام مدعی شد: به زبان ساده‌تر، ما موفق شدیم تمام مسیرهای دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را مسدود کنیم. زمانی که راه را شروع کردیم، بسیاری گمان می‌کردند حتی صحبت ما با آنان دیوانگی است. ولی در نهایت، نشان دادیم که دیپلماسی کار می‌کند. از این رو، امیدوارم در این سالگرد، احساس غرور کنید و امیدوارم سرشار از هدف باشید. برای حفظ همه آنچه که با دشواری با رئیس جمهور اوباما انجام دادیم، باید با صدای رسا صحبت کنیم. من این کار را انجام می‌دهم و شما نیز انجام خواهید داد. صداهای شما به ما کمک کرد تا به این دستاورد دیپلماتیک قابل توجه دست یابیم. بنابراین بیایید آن را تقویت کنیم و به دیپلماسی اصولی پایبند بمانیم.
توافق بد برای جمهوری‌خواهان
با همه اینها جمهوری‌خواهان آمریکا برجام را هنوز به ضرر منافع ملی خود می‌دانند. «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در توئیتر خود در سالگرد دو سالگی برجام به تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود پرداخت. او در توئیتی مدعی شد: اگر بخش‌های کلیدی برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در داخل این کشور پیگیری نشود بلکه در درون یک کوه در کره شمالی انجام بگیرد، تعجبی نخواهد داشت.
«تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در توئیتر خود توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق احمقانه خواند. او با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «توافق هسته‌ای از ابتدا یک توافق احمقانه بود و در این مدت هم ابدا بهبود نیافته است.» او در این بیانیه مدعی شد: ایران بار‌ها مفاد توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته است. ایران در این مدت سانتریفوژهای پیشرفته‌ای را تولید کرده و میزان ذخایر آب سنگینش از حد تعیین شده فرا‌تر رفته و از اعطای دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای و نظامی جلوگیری کرده است. ادامه لغو تحریم‌ها علیه منافع ملی آمریکاست. وزارت خارجه باید از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرده و این کشور را در برابر اقداماتش مسئولیت‌پذیر‌تر کند.
«جیم بانکز» نماینده عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا هم در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد برجام این توافق را همچنان یک توافق بد برای آمریکا خوانده است. او در بیانیه خود مدعی شده: با گذشت دو سال از برجام این توافق هنوز یک توافق بد برای آمریکاست. به‌رغم تعهد آمریکا به این توافق، ایران بار‌ها بخش‌های کلیدی توافق را نقض کرده است. به‌رغم تایید چندباره مدیرکل آژانس بین‌المللی سازمان انرژی اتمی بر پایبندی ایران به برجام، بانکز در ادامه ادعاهای خود گفته: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران به طور کامل با بازرسان آژانس انرژی اتمی همکاری نکرده و مقام‌های اطلاعاتی آلمان نیز اخیرا گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد ایران به دنبال تکنولوژی‌های هسته‌ای است. او در ادامه ادعای خود درباره تعهدات ایران در برجام نوشت: امروز تهران در سوریه تحرک‌هایی دارد. این اقدامات و دیگر شواهد نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای شرم‌آور بوده و هست. این نماینده کنگره آمریکا در پایان مدعی شد: زمانی که دولت ترامپ گزارش‌هایش درباره توافق هسته‌ای را منتشر کرد، من دولت را به تاکید بر افشای عدم پایبندی ایران به توافق تشویق کردم. علاوه بر این زمان آن رسیده که کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. ما باید خرابی‌های توافق ایران را قبل از این که دیر شود، جبران کنیم.
آلمان هم بر اجرای کامل توافق هسته‌ای تاکید کرد
وزارت امور خارجه آلمان هم در دومین سال حصول توافق هسته‌ای بر لزوم اجرای کامل این توافق تاکید کرد و گفت: آلمان خواهان اجرای بدون قید و شرط برجام به نفع تمام طرف‌های این توافق است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک وزارت امور خارجه آلمان هم‌زمان با دو ساله شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در 14 ژوئیه 2015 میان این کشورها حاصل شد، بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران که با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، باید هم‌چنان به طور کامل مطابق با منافع دولت ‌آلمان و متحدانش اجرا شود. وزارت امور خارجه آلمان در ادامه تاکید کرده است: دولت فدرال (آلمان) هم‌چون متحدان‌مان خواستار اجرای کامل و بدون قید و شرط توافق وین است. این توافق در صورت تحقق کامل به افزایش اعتماد دو طرفه منجر خواهد شد.