با محوریت چینش کابینه دوازدهم روحانی با عارف دیدار کرد

همدلی| «ساعت پنج عصر» این روزها معنا و مفهوم زیادی دارد. 20 روز دیگر حسن روحانی که بر یکی از صندلی‌های سبز بهارستان نشسته است از جای خود برمی‌خیزد و درست مثل چهار سال گذشته برای ادای سوگند پشت‌تریبون مجلس قرار می‌گیرد. برای او هم چهار سال جدید حال و هوای دیگری دارد. نیمه تابستان چهار سال قبل، او رئیس جمهور تازه‌ای بود که دولت را از دیگران تحویل می‌گرفت، آن هم دولتی که رویکردش به کلی متفاوت بود. او 14مرداد با کارنامه‌ای به مجلس می‌رود که سیاست‌ورزی و مدیریت اجرایی در دوران ریاست جمهوری در آن دیده می‌شود. همین کارنامه سوالات درباره روحانی را متفاوت‌تر می‌کند. اگر چهار سال گذشته توانایی روحانی در عمل به وعده‌هایش سوال اصلی جامعه بود، امروز توان او برای ادامه سیاست‌هایش جای سوال است. با این حال هم چهار سال پیش و هم امروز کابینه اوست که می‌تواند بخشی از ‌تردیدها را رفع کند. شعار روحانی در ایام انتخابات اخیر نه به بازگشت به گذشته بود که معنای تداوم مشی چهار سال اول ریاست جمهوری او را می‌داد. با این حال برخلاف این مشی که دست‌نخورده باقی خواهد ماند، این بار به جای ‌ترمیم، کابینه دولت دوازدهم تغییراتی کلی به خود خواهد دید. طرح تغییر در کابینه این روزها با گلایه و انتقاداتی از سوی بعضی چهره‌های سیاسی حامی دولت همراه شده است که البته بعضی نزدیکان دولت همچون حسام‌الدین آشنا این مباحث را سهم‌خواهی تعبیر کرده‌اند. در حالی که روحانی خود از دیدار با حامیان اصلاح‌طلب درباره کابینه آینده خود استقبال نشان داده و با آنها در این زمینه به رایزنی نشسته است.
این شش نفر می‌مانند
همین که مدتی از عمر یک دولت می‌گذرد تعدادی از سیاسیون از رئیس دولت می‌خواهند تعدادی از دولتمردانش را تغییر دهد. این خواسته در چهار سال گذشته بارها مطرح شد. رئیس جمهور هم با تغییر سه نفر از وزرا کابینه به این تغییر یا بهتر بگوییم ‌ترمیم چراغ سبز نشان داد. در آستانه انتخابات اردیبهشت اما روحانی با خواسته‌ای دیگر از سوی هوادارانش روبه‌رو شد. حامیان روحانی از او می‌خواستند که فراتر از‌ ترمیم کابینه عمل کند که البته روحانی هم از این مطالبه استقبال کرد. او بعد از انتخابات در یک مراسم افطاری که با اعضای دولت خود داشت سخنانی گفت که تنها می‌شد از آن تعبیر کرد، بعضی دولتمردان باید آماده خداحافظی باشند. او گفت:«کسی نیست از دولت دفاع نکرده باشد؛ اما همه یک جور نبودند؛ بعضی‌ها گیوه را ورکشیدند و آمدند داخل میدان؛ بعضی‌ها هم پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود، ورنکشیدند، لخ لخ کردند...» بعد از این سخنان محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهور از تغییر 50 درصدی کابینه خبر داد. در این میان بحث درباره آنهایی که باید می‌ماندند داغ شده بود. اخیرا الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس از قطعی شدن ابقای 6 وزیر خبر داده است. به گفته حضرتی این 6 نفر محمدجواد ظریف، حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، بیژن نامدار زنگنه، حسین دهقان، مسعود سلطانی‌فر و محمود واعظی هستند. حالا همه سخن‌ها و گمانه‌زنی‌ها معطوف به دیگر سمت‌های دولت است.
ساعت 11 عارف به پاستور رفت


دیروز کانال خبری شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیروز پیش از دیدار عارف و روحانی خبر داد. در این دیدار اعضای کمیته تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری هم عارف را همراهی کرده‌اند. در این دیدار تاکید شده که کابینه نهایی هنوز قطعی نشده است و رئیس‌جمهور همچنان در حال بررسی گزینه‌های پیشنهادی است. در این نشست روحانی عنوان کرده که با برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز همچون دیگر جریان‌ها برای انتخاب کابینه مشورت کرده است اما هنوز به نتیجه قطعی دست نرسیده است. در جلسه دیروز که حدود ساعت ۱۱ پیش از ظهر و در پاستور برگزار شده است، مقرر شده تا دیدار کمیته تعامل با دولت حتی پس از معرفی و رای اعتماد وزرا نیز استمرار داشته باشد. گفته می‌شود در این جلسه که با محوریت چینش کابینه دوازدهم بوده، بیشتر در مورد کلیات کابینه صحبت شده و بحث‌های صورت گرفته آن‌چنان وارد مصادیق نشده است. در این دیدار رئیس‌جمهور و اعضای کمیته تعامل بدون ورود به گزینه‌های موجود برای شهرداری تهران بر ضرورت حضور فردی شایسته و کارآمد در شهرداری تهران تاکید شده است.
اصلاح‌طلبان امروز هم با روحانی دیدار دارند
البته دیدار روحانی با اصلاح‌طلبان با پایان جلسه دیروز به پایان نرسید. محمود میرلوحی، از اعضای شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از جلسه امروز هیات رئیسه این شورا با رییس‌جمهور خبر داده است. میرلوحی به ایلنا گفته: در دو یا سه جلسه اخیر شورا که برگزار شد روسای ستاد استان‌های آقای روحانی هم حضور داشتند که بر انتخاب روسای استان‌ها و تحقق وعده کابینه جوان‌تر و هماهنگ با مواضع رییس‌جمهور تاکید شد. او افزود: همچنین در جلسه شورای عالی بحث شد که انتظار بدنه جامعه، اصلاح‌ اقتصادی و رونق اقتصادی است که به عنوان یک مطالبه عمومی باید به آن پرداخته شود. میرلوحی با اشاره به بحث سیاست‌های داخلی، گفت: مجموعه مجریانی که در سیاست داخلی حضور دارند، همراه رییس‌جمهور و هماهنگ حرکت نکردند و انتظار می‌رود در این زمینه توجه بیشتری شود.
مرتضی مبلغ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره دیدار هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهور گفت: قرار است دیداری بین اعضای هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذرای اصلاح‌طلبان و شخص رییس‌جمهور در این هفته صورت بگیرد. او ادامه داد: جزییات این دیدار مشخص نیست اما قطعا اعضای هیات رییسه نقطه نظرات و آمادگی خود را برای هر‌گونه کمک جهت به ثمر رسیدن اهداف دولت و جامعه بیان می‌کنند. رییس کارگروه تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: آن‌چه که برای جریان اصلاحات مهم تلقی می‌شود منافع ملی است .
گلایه برخی حامیان: می‌خواهیم کمک کنیم اما ...
استقبال روحانی از دیدار با اصلاح‌طلبان در حالی صورت گرفته است که حسام الدین آشنا مشاور او بعضی از گلایه‌های اصلاح‌طلبان را سهم‌خواهی تعبیر کرده بود. محمدرضا عارف اخیرا در گلایه‌ای گفته بود: پیروزی روحانی به خاطر زحمات تشکل مطبوع او، یعنی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده است. به بیان او: «پیروزی آقای روحانی در انتخابات مدیون جریان اصلاح‌طلب است و انتظار این است، رئیس‌جمهوری در تشکیل کابینه از نظر مشورتی شورای ‌عالی استفاده کند. بعضی‌ها پیروز می‌شوند، یادشان می‌رود، چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گلایه را دارم. در شورای‌عالی دو کار مهم پیش رو داشتیم؛ پیروزی در انتخابات سال 96 و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رای آورد، نتیجه انتخابات اتفاقی نبود، بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود. اگر ما را دنبال نخودسیاه نفرستند قصد ما کمک‌کردن و ادامه راه است.»
انگ سهم‌خواهی از سوی آشنا
حسام‌الدین آشنا هم که ممکن است خود جزو کسانی باشد که با شروع دولت دوازدهم از سمت خود کناره‌گیری کند، اما سکوت نکرد و در واکنش به عارف گفت: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.» آشنا که بعد از دست‌بوسی آیت‌الله جنتی برایش حواشی زیادی داشته اکنون به این متهم شده که به دنبال تغییر دادن گرایش دولت آن هم به سوی اصول‌گرایان است اما ظاهرا این تلاش به جایی ره نخواهد برد. علاوه بر استقبال‌ روحانی از دیدار با اصلاح‌طلبان، رفتارهای چهار سال گذشته اصلی‌ترین مخالفان دولت که خود را اصول‌گرا معرفی کرده‌اند راه را برای هدایت اعتدال به جناح راست می‌بندد.
تاجرنیا: رویکرد اصلاح‌طلبان به روحانی حمایت است، نه سهم‌خواهی
علی تاجرنیا درباره انتظارات اصلاح‌طلبان از‌ ترکیب دولت دوازدهم به ایلنا گفته: رویکرد اصلاح‌طلبان از آقای روحانی همانند چهار سال گذشته، حمایت از ایشان و نه سهم‌خواهی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تغییر مجلس نهم و روی کار آمدن مجلس دهم تصریح کرد:‌ترکیب مجلس کنونی نسبت به چهار سال گذشته متعادل‌تر شده و آقای روحانی برای معرفی وزرای دلخواه با موانع کمتری روبه‌رو است. همچنین رئیس جمهور با شرایط، مسائل و جریان‌های درون قدرت نسبت به چهار سال قبل آشناتر هستند. تاجرنیا با بیان اینکه وجه همت دولت در تمامی عرصه‌ها باید عمل‌گرایی و کار کردن باشد، یادآور شد: دولت دوازدهم نقش مهمی را در مطلوب نشان دادن تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال برعهده دارد و سرنوشت چهار سال آینده نیز تا حدود بسیار زیادی به نوع عملکرد دولت دوازدهم بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر این دولت خوب عمل کند، می‌تواند موجب تمدید مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در دولت سیزدهم شود، ولی با کم‌کاری می‌تواند زمینه‌ بازگشت عوام‌گرایانه را فراهم کند. او با تاکید بر اینکه باید حدود دو سوم دولت تغییر کند، گفت: تغییر در دولت باید تغییر در کل چهره‌ها باشد. جابه‌جایی افراد و تغییر مسئولیت آنها از سمتی به سمت دیگر کمک‌کننده نیست. در این راستا، به غیر از وزیر نفت، باید کل تیم اقتصادی دولت و تیم سیاست داخلی تغییر کنند. نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه کم‌کارترین و ناموفق‌ترین مجموعه از دولت یازدهم، نزدیک‌ترین افراد به آقای روحانی هستند و آقای روحانی بیشترین ضربات را هم از جانب همین افراد خورده است.
ابطحی: نظر دادن درباره کابینه به معنای سهم‌خواهی نیست
محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در همین رابطه می‌گوید: در وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی بحث از تغییر کابینه زیاد مطرح شد و توقع کلی از ایشان تغییر کابینه دولت دوازدهم است. او با بیان اینکه تمام امکانات و گمانه‌زنی‌ها نتیجه مشاوره‌ دادن عمومی به رئیس جمهور است به ایسنا گفته:‌ نهایتاً آقای رئیس جمهور خود کابینه را انتخاب می‌کند و وزرا را می‌چیند اما لزوم تغییر در دولت از دیدگاه‌هایی است که رئیس جمهور هم در مناظرات انتخاباتی و هم بعد از آن در سخنرانی‌ها ارائه کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: عمده‌ترین توقعی که از رئیس جمهور می‌رود این است که نتیجه تغییرات بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی جامعه باشد و محورهایی که رئیس جمهور برای آن رای آورده مورد توجه قرار گیرد. ابطحی استفاده از جوانان، زنان و افرادی از مذاهب و ادیانی غیر از اسلام در کابینه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایجاد یک همدلی در کابینه دولت آینده ضرورت دارد و این موضوع مورد توجه مردم و رهبری است و اگر دولتی تشکیل شود که این همدلی در آن وجود داشته باشد قطعاً مفید خواهد بود.
این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: به نظر من هر کس دیدگاه‌ها و گزینه‌های پیشنهادی خود را برای کابینه آینده مطرح می‌کند به معنای سهم‌خواهی نیست بلکه به معنای مشاوره دادن است. وی تصریح کرد: در عین حال نکته قابل توجه این است که رئیس جمهور توجه داشته باشد کسانی که به او رای دادند چه دیدگاهی دارند و این قطعاً در انتخاب کابینه موثر است.