دیپلماسی فعال؛ شاه کلید عبور از «ایران هراسی»

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: چندي پيش رسانه نزديک به شوراي عالي امنيت ملي از طرح مخفي دولت بريتانيا براي متهم ‌سازي ايران به اقدامات تروريستي عليه عناصر رسانه اي مقيم انگليس پرده برداشت. 
در اين خبر آمده بود؛ دولت انگليس در چارچوب اجراي طرحي مخفي، به‌ دنبال زمينه ‌سازي براي متهم‌ کردن ايران به دست داشتن در حوادثي است که مي‌ تواند با برنامه‌ريزي سرويس‌هاي اطلاعاتي اين کشور براي عناصر اپوزيسيون ايراني حاضر در انگليس به وقوع بپيوندد.
تنها چند روز پس از افشاي اين طرح مخفيانه لندن، شبکه ايران اينترنشنال در بيانيه‌ اي اعلام کرد که براي حفظ امنيت روزنامه‌ نگاران و همکاران خود، پخش برنامه ‌هاي اين شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌ هاي خبري 24 ساعته خود را به واشينگتن‌ منتقل کرد.
آن ها عنوان کردند که اين تصميم در پي دريافت هشدارهايي صورت گرفت که پليس متروپوليتن لندن، درباره وجود تهديدهاي جدي و فوري نسبت به امنيت روزنامه‌ نگاران ايراني شاغل در اين رسانه، به مديران اين شبکه منتقل کرده است.


اين اقدام اينترنشنال دقيقا حرکت در مسير سناريويي است که بدان اشاره شده بود و نشان از اجرايي ‌سازي عملياتي جديد براي تشديد فشار بر جمهوري اسلامي ايران دارد.
دولت انگليس در ادامه اقدامات ضدايراني خود ضمن فضاسازي‌ هاي هدايت شده رسانه ‌اي، به ‌دنبال متهم‌ سازي نهادها و افراد وابسته به جمهوري اسلامي ايران به استفاده از شبکه‌هاي فعال در زمينه جنايت ‌هاي سازمان يافته به منظور ربايش يا حذف عناصر اپوزيسيون در اين کشور است.
پيگيري اين طرح از سوي دولت انگليس ضمن آن که اقدامي در چارچوب سياست جاري اين کشور در زمينه ايران‌ هراسي است، زمينه‌ سازي براي افزايش تبليغات منفي عليه جمهوري اسلامي ايران به بهانه بروز حوادث مختلفي است که مي ‌تواند با برنامه ‌ريزي سرويس‌ هاي اطلاعاتي اين کشور براي عناصر اپوزيسيون ايراني حاضر در انگليس به وقوع بپيوندد.
طراحي و پياده‌ سازي اين خط جديد تبليغاتي در شرايطي که رسانه ‌هاي فارسي‌ زبان لندني پس از توقف نسبي اعتراضات خياباني ماه‌ هاي گذشته در ايران، در شرايط کاملا انفعالي با بحران سوژه مواجه شده ‌اند مي ‌تواند نقش تنفس مصنوعي به آنان را نيز داشته باشد.
اجراي فاز اول اين طرح از سوي شبکه ايران اينترنشنال، آن هم در اين مقطع زماني، علاوه بر اين که بيان‌ گر ارتباط دولت انگليس با دست‌ اندرکاران اين شبکه است، نشان از برنامه ‌ريزي جديد اتاق فکرها براي عبور از فازي به فاز ديگر است. در اين ميان برخي تحليلگران بر اين باور هستند که اين پروژه براي کسب امتياز بيشتر از ايران در دستور کار قرار گرفته تا با ايران هراسي به سمتي حرکت کنند تا ايران بيشتر در انزوا قرار گرفته و مجبور به دادن امتيازهاي بيشتري شود.
فارغ از صحت و سقم تمامي اين گفته ها اما مشخصا زماني يک کشور در گوشه رينگ گير مي افتد که در عرصه ديپلماسي منفعل بوده و نتاوند با اسير کشورها ارتباط خوبي را تنظيم کند. اتفاقي که امروز براي ايران در حال رقم خوردن است و علاوه بر قطع ارتباط با کشورهاي تاثيرگذار، يکي يکي کشورهاي همسايه نيز ارتباطات خود را با ايران کاهش مي دهند.
همين اتفاق است که سبب مي شود تا ساير دولت ها به خود اجازه دهند تا از اين فضا استفاده کرده و از کشور منزوي و منفعل امتيازات حداکثري به دست آورند.
اتفاقي که با خروج از انزوا و فعال شدن بيش از پيش ديپلماسي مي تواند به شکل ديگري رقم بخورد و مشخصا در اين عرصه بايد توجه داشت که تعامل با جهان به معناي تسليم شدن نيست و بايد اين رويکرد را بيش از گذشته مورد توجه قرار داد.