تنظیم بازار در مقابل صرافی‌ها کم آورد!

آرمان امروز - مجتبي کاوه : گوشت مدتهاست با گراني‌هاي مکرر از سفره اقشار کم درآمد و دهک‌هاي يک تا چهار خارج شده اما تلاطم شديدي که اين روزها در بازار گوشت مشاهده مي‌کنيم موجب شده است که طبقات متوسط به بالا نيز از خريد اين کالاي خوراکي محروم شوند. مشاهدات حکايت از آن دارد که در حال حاضر گوشت گوساله و گوسفند به صورت شقه اي(گوشت سردست يا قلوه گاه) بين کيلويي 350 تا 400 هزار تومان فروخته مي شود و قيمت گوشت بي خس شده بدون چربي از 500 هزار تا 750 هزار تومان است. گوشت چرخ کرده که جزو ارزان ترين گوشت بازار به شمار مي رود از چرخ کردن گوشت و چربي به دست مي آيد کيلويي 200 هزار تومان است. گوشت ران گوسفندي کيلويي  430 هزار تومان در تهران و 370 هزار تومان در شهرستان ها به فروش مي رسد. گوشت بسته بندي شده نيز در ميادين و فروشگاه هاي زنجيره اي کيلويي 500 تا 600 هزار تومان است. اين قيمت ها در حالي در بازار مشاهده مي شود که برخي فعالان شناخته شده بازار گوشت قيمت منطقي را کيلويي 250 هزار تومان مي دانند که البته همين قيمت منطقي هم براي بيش از 60 تا 70 درصد اقشار جامعه که کارگر و بازنشسته حداقلي بگير هستند، غيرقابل پرداخت است.
تنظيم بازار شکست خورده است
با اين قيمت ها سياست دولت در حوزه تنظيم بازار يکي از اقلام اساسي يعني گوشت را بايد شکست خورده دانست. دولت در ابتداي سال‌جاري با حذف ارز ترجيحي نهاده هاي توليد گوشت اعلام کرد اين ارز را به صورت هدفمند به مصرف کنندگان کم درآمد پرداخت مي کند و بخشي از آن را نيز به واردات نهاده از مجاري تحت نظارت خود اختصاص مي دهد و نهاده ارزان قيمت به دامداران تحويل مي دهد. حال که به روزهاي پاياني سال نزديک شده ايم دامداران از نبود نهاده ارزان و حتي نهاده گران شکايت مي کنند و مصرف کنندگان با يارانه ناچيزي که مي گيرند قدرت خريد گوشت 300 تا 500 هزار توماني را ندارند.
واسطه ها در کشتارگاه ها جولان مي دهند


منصور پوريان از فعالان شناخته شده بازار گوشت در پاسخ به پرسش «آرمان امروز» مبني بر اين که چرا بازار اين کالا دچار چنين تلاطم شديدي شده و آيا بازار تا شب عيد به آرامش و ثبات مي رسد يا خير مي گويد: تکانه هايي که در بازارهاي مختلف مي بينيم به دليل تورم شديدي است که در اقتصاد ما وجود دارد و اين تورم هر از چندي يک بازار را در هم مي ريزد. اکنون هم بازار گوشت دچار اين تنش شده در حالي که از نظر ميزان عرضه کمبودي وجود ندارد و گوشت به ميزان کافي در بازار عرضه مي شود. وي تصريح کرد: با توجه به عرضه گوشت منجمد با قيمت 150 هزار تومان توسط دولت بازار تا مدتي ديگر به آرامش خواهد رسيد. پوريان در پاسخ به اين پرسش که شما قيمت منطقي گوشت را 250 هزار تومان مي دانيد آيا خود شما مي توانيد به اين قيمت گوشت عرضه کنيد، اظهار کرد: ما در حال حاضر هم گوشت را به همين قيمت عرضه مي کنيم اما مشکل اينجاست که در سطح کشور بازار بسيار گسترده است و عرضه اي که اکنون به قيمت هاي منطقي صورت مي گيرد پاسخگوي بازار گسترده کشور نيست. از طرفي نظام توزيع گوشت نيز در کشور ما دچار مشکل است به نحوي که واسطه هاي بزرگ از نظارت ضعيفي که بر بازار انجام مي شود سوء استفاده مي کنند و در حالي که دام زنده را از دامدار به قيمت پايين خريداري کرده اند در کشتارگاه ها لاشه گرم را با افزايش شديد قيمت روبرو مي کنند. در خرده فروشي ها نيز قيمت تا حدودي افزايش غيرمنطقي پيدا مي کند اما در خرده فروشي ها به هر حال به علت اين که تحت يک تشکل صنفي فعاليت مي کنند نظارتي وجود دارد ولي در کشتارگاه ها نظارت به حداقل مي رسد و واسطه ها آنجا جولان مي دهند.
نرخ دلار قيمت گوشت را تعيين مي کند
نکته قابل توجه ديگر از تلاطم بازار گوشت اين است که دامداران اکنون بايد نهاده ها را با قيمت هاي بسيار گران خريداري کنندو با توجه به نرخ 46هزار توماني دلار، براي پرواربندي آتي با نهاده هاي به شدت گران از هم اکنون بايد پيش بيني لازم را انجام دهند. بنابراين نگاه دست اندرکاران توليد  وبازار گوشت بيش از آن که به قيمت هاي مورد تاييد ستاد تنظيم بازار باشد به نرخ هاي دلار روي تابلو صرافي هاي ميدان فردوسي است و اين قيمت دلار است که قيمت گوشت را تعيين مي کند. ملکي رييس اتحاديه گوشت کشور نيز وقتي مي گويد دامدار دام خود را به قيمت دلار عرضه مي کند و با وجود تامين جو کيلويي 13 هزار توماني و يونجه کيلويي 9 هزار توماني راغب نيست محصول خود را به تومان عرضه کند، همين موضوع را مورد تاکيد قرار داده است. به گفته وي  عرضه دام زنده کم شده است. اين امر قيمت گوشت را افزايش داده و از هر کيلو 90 هزار تومان به 160 هزار تومان رسانده است.
وي در ادامه سخنان خود درباره قيمت‌هاي 400 تا 500 هزار توماني گوشت گوسفندي در بازار عنوان کرد: هنگامي که ضايعات گوشت از آن جدا شده و گوشت خالص خورشتي آماده مي‌شود طبيعي است گوشت گران‌تر مي‌شود. همچنين بخش ران گوسفند گران‌تر از ساير بخش‌هاي آن است.
وي اظهار اميدواري کرد، با تدابيري که وزارت جهاد کشاورزي و سازمان پشتيباني امور دام کشور در پيگيري موضوع و توزيع گوشت وارداتي دارند بازار به آرامش برسد.
وي اضافه کرد: مسئولان دولتي قول داده اند تا 3 ماه پس از سال جديد براي تنظيم بازار واردات گوشت ادامه داشته باشد.
رئيس اتحاديه گوشت در پايان گفت: در حال حاضر اگر قيمت گوشت با وجود واردات و توزيع گوشت دولتي در بازار افزايش يافته به اين دليل است که راه‌ها از آسياي ميانه به علت يخبندان مسدود است. اين موضوع هم باعث افزايش هزينه حمل و نقل شده و هم سبب مي‌شود تا بارها با تأخير وارد کشور شوند.