سیاست‌مداران سنتی و مطالبات نسل جدید

آرمان امروز، گروه سياسي: در شعارهايي که از سوي نسل‌جوان که حالا به نسل زد معروف شده است، ديده مي‌شود که يکيا ز خواسته‌هاي آنها تغيير چهره سياستمدارن و مسئولاني است که از ابتداي انقلاب در مسند حاکميت حضور دارند. اين طيف مسئولان که آنها را نسل اول انقلاب مي‌خوانيم نه‌تنها نتوانسته‌اند در مورد برخورد و ارتباط گرفتن با نسل‌هاي جوان موفق باشند بلکه حالا منتقدانشان مي‌گويند که آنها نمي‌توانند درک کنند که مطالبات جوانان چه سطحي دارند و همچنين راه رسيدن به اين خواسته‌‎ها از چه مسيري مي‌گذرد. برخي معتقدند که نسل جوان از بسياري خطوط نسل گذشته  عبور کرده‌اند و خواسته‌هايي دارند که براي انجام آنها نياز به تغيير چهره مسئولان و البته تغيير در برخي ساختارها است تا بتوانند آينده خوبي را براي خود و نسل‌هاي آينده متصور شوند. با اين وجود در سال‌هاي اخير نظام تلاش کرده تا با شعار جوانگرايي چهره جمهوري اسلامي را جوان کند ولي تاکنون تاثيري از اين جوانگرايي مشاهده نکرده‌ايم. موضوع اصلي اينجاست که تنها جوانگرايي نمي‌تواند تاثيرگذار باشد بلکه آنچه مشخص است مديران و مسئولان بايد شيوه مديرتي خود را هم تغيير دهند. اين انتقادات به هر دو طيف سياسي ايران وارد مي‌شود و نسل جوان مي‌خواهد بگويد که حالا نه نيازي به مديران اصلاح‌طلب دارند و نه احتياجي به مسئولان اصولگرا خواهند داشت.
اصلاحطلبان و اصولگرايان مخاطبي ندارند
«محمدعلي ابطحي»، فعال سياسي اصلاح‌طلب، در پاسخ به اينکه با توجه به تحرکات اخير، آيا او معتقد است که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان عبور کردند؟ گفت: «بين اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبي تفاوت بسياري وجود دارد. بنده معتقد هستم که صداي هر دو جريان سياسي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان شنيده نمي‌شود و مخاطبي ندارند اما در بحث اصلاح‌طلبي تصورم اين است که اتفاقا روز به روز داريم به آن نزديک‌تر مي‌شويم و جامعه بيشتر به دنبال آن است. اين موضوع از آن جهت است که اتفاقات اخير دو رأس سخت داشت، يکي اپوزسيوني که معتقد است به چيزي جز سقوط نظام نبايد انديشيد و يکي هم بخشي از حاکميت که معتقد بود يک قدم نبايد عقب نشست. اين دو جريان در مقابل هم قرار گرفتند که عملاً‌ دو رأس سخت نمي‌توانند به هم کمک کنند و خودشان هم به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسند بنابراين در اين ميان فضايي براي تفکر اصلاح‌طلبي باز مي‌شود و فکر مي‌کنم جامعه و حاکميت به اين سمت و سو خواهند رفت و نظرات و عقايد افراطيوني که در آن دو رأس قرار گرفته‌اند منزوي خواهد شد. ابطحي در واکنش به اينکه اگر جامعه بخواهد به سمت اصلاح‌طلبي برود آيا از چهره‌هاي قديمي اين جريان مانند خاتمي يا عبدالله نوري استقبال مي‌کند و يا اينکه سراغ چهره‌هاي جديد مي‌رود؟ تصريح کرد: به عقيده من جامعه اصلا سراغ افراد نخواهد رفت بلکه سراغ تفکر خواهد رفت و اين تفکر است که در جامعه مطرح خواهد شد و حضور پيدا خواهد کرد. تفکر اصلاح‌طلبي که در آينده در ايران حاکم خواهد شد تفکر اصلاح‌طلبي ساختاري است و اصلاح‌طلبي قـدرتمندتر از اصلاح‌طلبي که تابه‌حال‌بود.»
نياز به مديران جوان متخصص داريم


«مهدي آيتي»، تحليلگر مسايل سياسي در پاسخ به اين سوال که چرا يکي از مطالبات نسل جوان اين است که ديگر اعتقادي به مديران و مسئولان سنتي ندارد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتداي اين بحث بايد به اين موضوع اشاره کنم که در حال حاضر يکي از جوان‌ترين دولت‌ها را در اختيار داريم و در بسياري از سازمان‌ها و ادارات دولتي مديراني مي‌بينيم که حتي موهاي سرشان سفيد نشده است. به اين موضوع توجه داشته باشيد که استفاده از مديران جوان به خودي خود کفايت نمي‌کند و نمي‌تواند انتظارات را برآورده کند. يکي از سياست‌هايي که ايران براي توسعه به آن نياز دارد رسيدن به حکمراني خوب است. ما مديران جديدي نياز داريم که بتوانند درک مناسبي از اين سرفصل داشته باشند. مديران جوان به افرادي گفته مي‌شود که بتوانند در عرصه بين‌المللي منافع ايران را حفظ کنند و همچنين با ايجاد فرصت‌هاي جديد امکانات جديدي براي شهروندان به دست بياورند. اعتراض به مديراني که حالا در دولت حضور دارند خود نشانگر اين است که نسل جوان مي‌خواهند ساختار مديريت در کشور دست‌خوش تغييراتي شود.»
نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نسل جوان که خواستار تغييراتي در مديريت کشور هستند ادامه مي‌دهد: «نسل جوان در شرايطي زندگي مي‌کند که خود را در چرخه جهاني تصور مي‌کند و خواسته‌هاي خود را بر اين اساس از مسئولان مي‌خواهند که کشور را مديرت کنند. يکي از انتقادهايي که در زمينه مديريت و البته مديران نسل اول انقلاب وجود دارد اين است که اعتقادي به ارتباط با جهان ندارند و همين موضوع باعث شد تا توسعه ايران که بايد همراه با ديگر کشورها مسير خود را ادامه مي‌داد حالا وضعيت مناسبي نداشته باشد. نسل جديد نمي‌تواند نگاه مناسبي به آينده داشته باشد. مديران جواني مي‌توانند چهره کشور را تغيير دهند که به حکمراني خوب اشراف داشته باشند و بتوانند بر اساس آن کشور را در مسير توسعه قرار دهند. نسل جوان نه اعتقادي به مديران نسل اول دارند و نه علاقه‌اي به شيوه مديريت سنتي آنها دارند.»