واکنش‌اصولی به کودک زیرآب‌زن

 بسیار طبیعی است که یک کودک پنج یا شش ساله مسائل درون خانه یا اطلاعات همکلاسی‌هایش را برای اطرافیان بازگو کند. باید توجه داشت که دادن اطلاعات در این سن خبرچینی محسوب نمی‌شود بلکه هدف کودک در این سن بیشتر برقراری ارتباط است اما برای کودکان بزرگ‌تر خبرچینی صفت غیراخلاقی و نامناسبی محسوب می‌شود که ممکن است علل متفاوتی داشته باشد. به‌تازگی، تصویر یادداشت یک دانش‌آموز برای معلمش در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شده که روی برگه نوشته: «خانم، ستایش تمرین حل نکرده. کتابش خالیه. منفی بذارین براش.» این اتفاق را از منظر روان‌شناسی بررسی کردیم.
 
   دلایل خبرچینی‌های کودکان|کودک ممکن است برای اعمال قدرت، تقویت عزت‌نفس خود یا فقط برای جلب‌توجه خبرچینی کند. خبرچینی به کودک این فرصت را می‌دهد تا بر کودک دیگری برتری پیدا کند یا در چشم والدین یا معلم مورد لطف واقع شود. حس حسادت، برقراری ارتباط یا عصبانی شدن از خواهر ، برادر، دوست یا دیگران ممکن است علت‌های خبرچینی کودک باشد. کودکان باید تفاوت بین خبرچینی و اطلاع‌رسانی را بدانند. خبرچینی بیان اطلاعات از روی حسادت، بخل، کینه و ... است در حالی که در اطلاع‌رسانی بیان خبر به دلیل خطر یا آسیبی است که ممکن است فرد یا محیطی را تهدید کند.
   راه‌های کاهش رفتار غیر اخلاقی خبرچینی در کودک
1- بعد از هفت سالگی قدرت درک کودکان بالاتر است و می‌توانید در یک گفت وگوی ساده تفاوت خبرچینی و اطلاع رسانی را برای او توضیح دهید.2- هرگز کودکی را که خبری از دیگری به شما می‌دهد،تشویق نکنید یا به او نخندید. همچنین با خشونت با او رفتار نکنید.۳- توجه و محبت کافی به کودکان داشته باشیم تا برای دریافت این توجه دست به رفتار ناپسند خبرچینی نزنند. همچنین اعتمادبه‌نفس کودک را افزایش دهید.


۴- والدین و معلمان باید مراقب باشند در حضور کودکان هرگز خبرچینی نکنند و باعث یادگیری این رفتار زشت و ناپسند در کودک خود نشوند.