داد مجلس از غیبت «مسئولان دولتی»!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: يکدستي دولت و مجلس تنها يک رويا بود که اصولگرايان در سر مي‌پروراندند. وحدتي که انتظارش را داشتند تبديل به چالشي ميان دولت اصولگرا و مجلسيان اصلاح‌طلب شد. مشکلات گراني و تورم هم بر اختلافات ميان دولت سيزدهم و مجلس افزود و ظاهرا آسمان روابط دولت و مجلس ابري است و نمونه بارز آن در اتفاقات روزگذشته بهارستان مشهود بود. مجلس روز گذشته براي بررسي نوسانات بازار ارز ي جلسه غيرعلني تشکيل داد و ظاهرا برخي نمايندگان انتظار داشتند تا مسئولان دولتي در اين جلسه حضور داشته باشند، اما خبري از دولتي‌ها نشد. عبدالحسين روح‌الاميني، نماينده تهران در جلسه علني مجلس در تذکري با استناد به ماده 22 آيين‌نامه و در جريان بررسي گزارش کميسيون اصل 90 در خصوص موافقت‌نامه آب‌وهوايي پاريس بيان کرد: جايگاه و ‌شأن مجلس مهم است. امروز آب ‌وهواي شهرها و روستاهاي کشور به‌واسطه گراني ارز، سکه و طلا وضعيت خوبي ندارد. آيا مسائل اقتصادي کشور امروز مهم‌تر است يا موافقت‌نامه آب‌وهوايي پاريس؟ رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسات کلان و در غياب نمايندگان از کيان و ‌شأن مجلس دفاع مي‌کند اما آيا رئيس دولت، معاون اول، رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير اقتصاد و رئيس بانک مرکزي در حال انجام چکاري هستند. وي در ادامه اظهارکرد: به‌جاي اين‌که اين افراد به مجلس شوراي اسلامي احضار شوند، خودشان بايد تقاضا کنند و داوطلب شوند تا براي بهبود روابط بين قوا و پاسخگويي به نمايندگان مجلس در صحن حضور پيدا کنند. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: آيا درست است که ما در پشت‌درهاي مجلس و در جلسه غيرعلني مطالبي را مرور کنيم که در جلسات کميسيون‌ها و صداوسيما تکرار مي‌شود. اگر دولت حواسش نيست که به نفع آنان است که براي حضور در مجلس شوراي اسلامي پيشقدم شوند بايد آنها را احضار کنيد تا در جلسات مجلس حضور پيدا کنند. علي‌اکبر عليزاده، نماينده مردم دامغان هم با اشاره به برگزاري جلسه غيرعلني ديروز مجلس گفت: در اين جلسه تعدادي از نمايندگان معتقد بودند که از مسئولان اجرايي مرتبط با حوزه بازار ارز ازجمله وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزي دعوت به عمل‌ آيد تا با حضور در صحن مجلس گزارش‌هاي خود را درباره نوسانات بازار ارز به نمايندگان ارائه کنند که البته اين جلسه سه‌شنبه برگزار نخواهد شد و زمان دقيقي براي آن هنوز مشخص نشده است. رئيس مجلس در پاسخ به انتقاد نماينده تهران از عدم حضور مسئولان دولتي در نشست غيرعلني مجلس پيرامون گراني ارز بيان داشت: مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه پيرامون مساله ارز جلسه تشکيل خواهد داد و قطعا موضوع گراني ارز از مسائل مهمي است که بايد به آن توجه شود.
نطق تند يک نماينده
نمايندگان از دولت ناراضي هستند و ديگر تعارف را کنار گذاشته‌اند، مانند يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيد کرد: آقاي رئيس‌جمهور امروز بايد واقعا دلواپس معيشت و متاسفانه حتي يک وعده غذاي اين ملت بزرگ باشيم، تورم طوري در اين کشور يکه‌تازي مي‌کند که کار از شکاف و دره و گسل طبقاتي گذشته است. روح‌ا... حضرت‌پور طلاتپه ادامه داد: دشمن داخلي کيست؟ دشمن داخلي همان مديران عناصر و جريانات خائني است که به‌دلايل مختلف از دلالي، باندبازي تا ناکارآمدي مسبب وضعيت امروز کشور هستند، دشمن داخلي آن عنصر افراطي است که با اظهارات خام و مخرب ملت ايران را عصباني و نسبت به آينده نااميد مي‌سازد..اين نماينده مجلس اظهارداشت: دشمن خودروسازي است به اسم خودرو تابوت مرگ به مردم مي‌فروشد و بي‌کيفيت‌ترين خودرو را با قرعه‌کشي و منت، با قيمت‌هاي کلان به مردم مي‌دهد. دشمن آن جرياني است که آينده کشور را به معجزه گره زده است و آن گروهي است که شيفته تحريم و انزوا و مناقشات بين‌المللي است. وي گفت: ملت عزيز ايران آخرين باري که از اين تريبون با شما سخن گفتم و در خصوص وضعيت بحراني کشور و ضعف کابينه هشدار دادم ارزش پول ملي دو برابر امروز بود و کورسوي اميد براي برون‌رفت از اين بحران‌ها روشن‌تر و در دسترس‌تر ديده مي‌شد، اما امروز به سبب بي‌توجهي و ناکارآمدي مجموعه مديراني که خود را ناجي محرومان مي‌دانستند اعتبار و اعتماد ملت به توان کشور براي برون‌رفت از وضعيت فعلي را خدشه‌دار کرده است. حضرت‌پور تاکيد کرد: آقاي رئيس‌جمهور امروز بايد واقعا دلواپس معيشت و متاسفانه حتي يک وعده غذاي اين ملت بزرگ باشيم تورم طوري در اين کشور يکه‌تازي مي‌کند که کار از شکاف و دره و گسل طبقاتي گذشته و کمر صاحبان اصلي اين انقلاب يعني مستضعفان، کارگران و حتي کارمندان را خم کرده است، بازنشستگان را چه بگويم که بسيار شرمنده آنها هستيم. برخي دفاع از حق مردم توسط نماينده مجلس را نامشروع جلوه داده و مي‌خواهند نمايندگان تسليم و سکوت اختيار کنند.
پشيمان از رأي به وزرا


بدون ترديد برخي نمايندگان هم هستند که از راي خود به وزرا پشيمان هستند و از طرح علني آن ابايي ندارند مانند مهدي باقري که گفته است: «مجلس به وزرا اعتماد کرد و آنها مشغول به‌کار شدند؛ اما آن انتظاري که از دولت مي‌رفت، به‌دست نيامد. نمي‌توان مردم را ناراضي نگه‌داشت و نبايد رئيس‌جمهور اين موضوع را به تأخير بيندازد؛ مجلس در اين موضوع تعارف ندارد و اگر دولت بخواهد به اين رويه ادامه بدهد، استيضاح ادامه خواهد داشت.» اکنون آنچه براي جامعه اهميت دارد همفکري مسئولان براي حل مشکلات است و چالش‌هاي ميان اين دو نهاد گره‌اي از مشکلاتشان باز نمي‌کند.