اخبار کوتاه


ابهامات آژانس در حال برطرف شدن است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران هستند و از دیروز در حال بازدید و بررسی هستند.
محمد اسلامی صبح دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه ما در چارچوب پادمان روابط‌مان با آژانس برقرار است، در مورد مطالب مطرح شده از سوی برخی از بازرسان آژانس در مورد میزان غنی سازی صورت گرفته در ایران و انتشار این ادعا از سوی رسانه بلومبرگ گفت: در مورد این موضوع که یکی از بازرسان آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود برطرف شود. این ابهامات در حال برطرف شدن و در حال رفع و رجوع شدن است.
وی با بیان این که که ما به تعامل و همکاری های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه میدهیم ، گفت : همواره به این موضوع توجه داریم که از تولید ابهام جدیدی در فرایند همکاری مان با آژانس جلوگیری شود و همواره از این موضوع جلوگیری می کنیم.

 

چین سلاح ندهد، اینکه ما می‌دهیم فرق دارد!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت که وزیر خارجه چین به او گفته که وقتی بروکسل به اوکراین سلاح می‌فرستد،‌ چرا انقدر نگران ارسال احتمالی سلاح از چین به روسیه است؟ او پاسخ داده که این کمک با آن کمک تفاوت بسیاری دارد! وانگ یی، مسئول ارشد خارجه چین و جوزپ بورل، مسئول روابط خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند و پس از آن، بورل هشدار داد که اتحادیه اروپا هر نوع کمک چین به ارتش روسیه را «خط قرمز» خود می‌داند. به گفته بورل، وانگ در این نشست تصریح کرد که «چین به کشورهایی که در جنگ هستند سلاح نمی‌فرستد» و برنامه‌ای هم برای ارسال سلاح به روسیه ندارد. وانگ این را «اصل سیاست خارجه چین» دانست. بورل در پاسخ با بیان اینکه کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین «خیلی فرق دارد»، به شرح «تهدیدی» پرداخت که در این جنگ متوجه اروپایی‌ها شده است. مسئول روابط خارجه اتحادیه اروپا تنها مقام غربی نیست که چین را از همکاری نظامی با روسیه بر حذر می‌دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم اخیرا مدعی شد که واشنگتن از حمایت چین از روسیه در زمینه‌های غیرمرگبار آگاه است و هشدار داد که اگر این حمایت به حوزه تسلیحات مرگبار گسترش یابد «عواقب جدی» متوجه پکن خواهد شد.