نمایندگان مالیات لوکس نشینان را بخشیدند!

آرمان امروز: هر دم از اين باغ بري مي رسد تازه تر از تازه تري مي رسد . در واقع اقتصاد کشور همواره دستخوش تصميمات سليقه اي قرار داشته است موضوعي که اين بار از سوي نمايندگان مجلس رقم خورده است . اگرچه که سابقه چنين تصميماتي از سوي مجلس نشينان به ويژه در لوايح بودجه مسوبق به سابقه است ، اما اين بار گويا نمايندگان براي لوکس نشينان هديه جديد مالياتي به ارمغان آورده اند . البته خرج کردن از جيب دولتي که با کسري بودجه مواجه است و براي تامين منابع خود به طرح مولد دارايي روي آورده، اين سئوال اساسي را ايجاد مي کند که ايا نمايندگان از هم اکنون براي انتخابات بعدي با مصوبات غير منطقي در حال راي جمع کردن هستند، يا در بدبينانه ترين حالت دريافت ماليات از افراد خاص به دغدغه مجلسيان مبدل شده است. اين در حاليست که علاوه بر آنکه نمايندگان اخذ ماليات از خودروهاي خارجي را تصويب کرده اند معافيت مالياتي برخي از اصناف از ديگر دستاوردهاي مجلس نشينان به شمار مي رود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته و در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه سال 1402  در حين بررسي بند «ذ» تبصره 6 لايحه که به اخذ ماليات از واحدهاي مسکوني و باغ ويلاهاي بالاي 20 ميليارد باز مي‌گشت با پيشنهاد محمدمهدي مفتح مبني بر حذف واحدهاي مسکوني موافقت کردند.
با موافقت نمايندگان با اين پيشنهاد، عملا واحدهاي مسکوني بالاي 20 ميليارد از پرداخت ماليات در سال آينده معاف شدند.
در ادامه محمد باقر قاليباف تصريح کرد: با حذف واحدهاي مسکوني از اين بند عملا ابهاماتي ايجاد شده است چرا که اکنون ويلاهاي غيرمجاز ماليات نمي‌دهند و ما در اينجا با اخذ ماليات براي باغ ويلاهاي مجاز عملا آنها را جريمه مي‌کنيم از سوي ديگر در اين مصوبه ذکر شده که در شهرهاي بالاي يکصد هزار نفر که اکثر باغ ويلاها در شهرهاي کوچک هستند. اين بند را به کميسيون ارجاع مي‌دهيم تا ابهامات آن مرتفع شود.


براساس جزء يک بند «ذ» تبصره 6 که به کميسيون ارجاع شد واحدهاي مسکوني و باغ ويلاهاي مجاز با احتساب عرصه و اعيان و زمين‌هاي فاقد اعياني داراي کاربري مسکوني – اداري و تجاري در محدوده شهرهاي بالاي يکصد هزار نفر جمعيت که ارزش روز آنها بيش از 200 ميليارد ريال است مازاد بر اين مبلغ مشمول ماليات به ميزان دو در 1000 خواهدبود.