سینمای مقاومت شعار نمی‌دهد، عمل می‌کند

جلال غفاری، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در آیین اختتامیه این رویداد با اشاره به ویژگی این جشنواره گفت: این یک اختتامیه نیست، جنس برگزاری جشنواره و ایده‌ای که مطرح‌شده یک افتتاحیه است بر این نوع و این سبک که تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم و بر محور فیلم دور هم جمع شده‌ایم و این قائم به درکی بود که ما از گفتمان مقاومت داشتیم.
جلال غفاری قدیر با بیان اینکه این جشنواره در قالب شش دستاورد هدف‌گذاری شده که باید به آن برسیم، گفت: تحول در رویکرد برگزاری جشنواره‌های فیلم به‌تناسب موضوع و گفتمان مقاومت، کشف، استعدادیابی و شکل‌دهی به نسلی از فیلمسازان تراز و برای گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی از جمله دستاورد‌های این جشنواره است.
وی ادامه داد: اکران‌های سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان، کمک به شکل‌گیری و شکل‌دهی کنسرسیوم‌های تولید فیلم با حضور نهاد‌های انقلابی و متولی و فیلمسازانی که توان عهده‌دار شدن این پروژه‌ها در داخل ایران و بین کشور‌ها را دارند، طرح موضوع مقاومت و در دستور کار قرار دادن آن در تراز بین‌المللی و طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در مقابل هالیوودیسم در مقابل سینمای شرق و غرب‌زده از دیگر دستاورد‌های موردنظر است. دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: برای تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی‌های ۵ و ۱۰ ساله هستیم و این جشنواره را می‌توان شروعی برای این دستاورد‌ها دانست.
غفاری قدیر تأکید کرد: باید سینما را موقعیت‌مند کرد، اگر امروز روی ناو شهید رودکی حضور داریم بدانیم که این اقتدار ناشی از درکی است که ما از سینما داریم، اگر امروز در فراخوان جشنواره و در الگویی که ارائه شد صحبت از سینمای شهید و شهادت، خلیج فارس، امید صادق، افول امریکا، آزادی قدس شریف، نابودی اسرائیل، و صحبت جوانان، زنان و کودکان مقاومت و مقابله با امپریالیسم می‌شود یک شعار توخالی نیست و از امکان صحبت می‌کنیم همان‌گونه که ژانر سینمای وطنی مهم‌ترین ژانر سینمای ما است.


وی حضور ۲۵۰۰ اثر در جشنواره را نشان‌دهنده ایده مقاومت به عنوان ایده‌ای جهانشمول برای سینما دانست و بیان کرد: جشنواره در نگاه و هدف‌گذاری خود برای ترویج ایده و نظر مقاومت به هدف خود رسیده، ولی این موفقیت ناشی از وجود سینماگران ارزشمندی است که به این گفتمان پایبندند و امید این را می‌شود بعد از جشنواره داشت که سینمای مقاومت با حضور آثار و فیلمسازان بیشتر به سینمایی رقیب برای سینمای غرب‌زده تبدیل شود.
فیلم سینمایی «غریب» بهترین اثر شد
در بخش اصلی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت جوایز به شرح زیر اهدا شد:
*بهترین فیلم مستند بلند: تقدیر از حسین الهام کارگردان «عملیات المپیک» و اهدای جایزه به سمیه ذاکری خطیر کارگردان مستند «اگولانتینگ» *بهترین مستند نیمه بلند: مهدی آخوندی کارگردان مستند «به رنگ انار» *بهترین فیلم داستانی کوتاه: تقدیر از حسین دارابی برای «محافظ» و جایزه به «هانه» ساخته میثم ملکی پور *بهترین مستند کوتاه: نعمت الله سرگلزایی کارگردان مستند «مادر» *بهترین پویانمایی: سید محسن پورمحسنی شکیب برای پویانمایی «پوتین» *بهترین سریال: تقدیر از سریال «حارس القدس» به کارگردانی زیاد علی
بیشترین جایزه برای «موقعیت مهدی»
فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر با چهار جایزه [سه جایزه و یک تقدیر]رکورددار کسب جوایز هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شد و «غریب»، «اتاقک گلی»، «ضد» و «سرهنگ ثریا» پس از این فیلم قرار گرفتند.
در بخش فیلم‌های بلند:
بهترین جلوه‌های ویژه: اسد نجفی برای فیلم «دسته دختران»
بهترین فیلمبرداری: عبدالله عبدی نسب برای فیلم «غریب»
بهترین صدابرداری: روح‌الله حد پور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»
طراحی گریم: شهرام خلج برای فیلم «غریب»
طراحی بهترین طراحی صحنه: محسن خدابخشی برای فیلم «اتاقک گلی»
بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»
بهترین بازیگر زن: تقدیر از ژیلا شاهی برای «موقعیت مهدی» و جایزه بهترین بازیگر زن به ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»
بهترین بازیگر مرد: تقدیر از تورج الوند برای «اتاقک گلی» و جایزه بهترین بازیگر مرد به مهدی نصرتی برای «ضد»
بهترین فیلمنامه: حسین تراب‌نژاد برای فیلم «ضد»
بهترین کارگردان اول: محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
بهترین کارگردانی: هادی حجازی‌فر برای «موقعیت مهدی»
بهترین فیلم: «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا
جایزه ویژه هیئت داوران: لیلی عاج برای کارگردانی «سرهنگ ثریا»
جایزه ویژه دبیر جشنواره: هادی محمدپور برای کارگردانی «های پاور»
فهرست کامل جوایزه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت
در بخش بهترین فیلمنامه بلند در بخش روایت قلم [جایزه شهید سید مرتضی آوینی]زهرا یزدان‌پناه برای فیلمنامه «آن‌ها نمی‌دانستند» و مهدی صالح یار برای فیلمنامه «سوگلین» شایسته تقدیر شناخته شدند.
جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در بخش روایت قلم به نوشا عبدالله‌زاده برای فیلمنامه «سووشون» تعلق گرفت.
جایزه بخش نقد و پژوهش علوم انسانی و سینمای مقاومت [جایزه مرحوم نادر طالب‌زاده]به شیرین زارع‌پور برای اثر «اینجا بالای تل تکفیری‌ها می‌رقصند» اهدا شد. سید محمد سلیمانی برای اثر «مروری بر چهار دهه سینمای دفاع مقدس» هم شایسته تقدیر ویژه توسط هیئت داوران شناخته شد.
امیرعباس محمدی فشارکی برای اثر «طراحی و تدوین راهبرد حضور جشنواره مقاومت در عرصه بین الملل» برنده جایزه بخش پایان نامه شد.
جایزه بهترین پویانمایی در بخش دفاع مقدس (جایزه مرحوم رسول ملا قلی‌پور) به سید محمد پیش نمازی کارگردان پویانمایی روایت ستاره‌ها تعلق گرفت.
جایزه بهترین مستند کوتاه بخش دفاع مقدس هم به نعمت‌الله سرگلزایی برای مستند کوتاه مادر تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه در بخش دفاع مقدس هم به علی ثقفی، کارگردان فیلم داستانی کوتاه خون گرم اهدا شد.
جایزه بخش اصلی (جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی) به سمیه ذاکری خطیر کارگردان مستند اگلانتین تعلق گرفت و حسین الهام کارگردان مستند عملیات المپیک شایسته تقدیر شناخته شد.