برترین فیلم و سریال‌های سال از نگاه 40 خبرنگار

سالی که گذشت، در عرصه هنرهای تصویری سالی چندان پررونق و پربار نبود. اغلب فیلم‌های سینمایی در گیشه شکست خوردند، بسیاری از سریال‌های تلویزیونی کمتر از 10 تا  15 درصد بیننده جذب کردند و شماری از سریال‌های خانگی نیز با کیفیتی پایین به انتشار رسیدند. در همین شرایط، بعضی محصولات توجه ها را جلب کردند و درخشیدند؛ فیلم‌هایی که گاه در گیشه کشورهای منطقه یا اروپا فروش خوبی داشتند و سریال‌هایی که گاه مخاطب را با هیجان و جذابیت خود میخکوب کردند. برای تقدیر از این محصولات و هنرمندان سازنده آن‌ها و همچنین معرفی برترین محصولات نمایش‌داده‌شده در سال 1401، سراغ خبرنگاران حوزه سینما و تلویزیون رفتیم؛ افرادی که در طول سال پیگیر آثار سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی بودند و آن‌ها را تماشا کردند. در پرونده امروز درباره چهره‌های موفق سال 1401 سینما، تلویزیون و نمایش خانگی، در آرای 43 خبرنگار، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای که در رأی‌گیری خراسان شرکت کردند ،می‌خوانید.
 
احسان علیخانی
نوروز 1401 با سومین فصل از مسابقه «عصر جدید» به تلویزیون آمد؛ در حالی که گفته می‌شد این فصل به نوعی با سرعت و حتی عجله به آنتن رسیده تا جدول پخش نوروز تلویزیون، خالی از یک مسابقه پربیننده نباشد. حتی عده‌ای که به پشت صحنه برنامه نزدیک‌تر بودند، می‌گفتند علیخانی به واسطه سال‌های طولانی تولید برنامه «ماه عسل»، در سراسر کشور استعدادهایی را کشف کرده که با حضور آن‌ها، دو فصل نخست «عصر جدید» را ساخته و حالا فهرست این افراد، کوچک شده است و شاید برای فصل سوم یا چهارم، چندان چهره‌های جذابی از بزرگ ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیونی ایران درنیاید. با این همه، «عصر جدید» در نوروز 1401 به آنتن رسید و باز هم موفق شد.این مسابقه پربیننده‌ترین برنامه نوروزی لقب گرفت و هرچند در ماه‌های بعد از آمار بیننده آن رقمی منتشر نشد، اما از واکنش‌ها می‌شد حدس زد احتمالاً هنوز هم پربیننده‌ترین برنامه سیماست. حاصل کار احسان علیخانی، مرد اصلی این مسابقه، حالا در فهرست برگزیدگان نخستین جایزه خبرنگاران نیز دیده می‌شود و این برنامه در هر دو رشته‌ای که امکان داشت، با اقتدار پیروز شد. «عصر جدید»با 87 امتیاز  بهترین مسابقه شد و علیخانی با 59 امتیاز بهترین مجری. او یک بار دیگر نشان داد در شرایط سخت نیز می‌تواند برنامه‌ای آبرومند بسازد و برنامه اش  باز هم بهترین مسابقه تلویزیونی و نمایش خانگی لقب بگیرد. جالب آن که دومین مسابقه برگزیده خبرنگاران در سال 1401 نیز تولیدشده توسط خود اوست! مسابقه «جوکر» که در سال 1400 آغاز شد و فصل های انتهایی آن که فینال‌های آن محسوب می‌شد، در سال 1401 پخش شد تا در نهایت، مسابقه‌ای که این بار در پلتفرم فیلیمو تولید شده بود، نام احسان علیخانی را به عنوان سازنده یکی دیگر از بهترین آثار سال  هم ثبت کند.


 
هادی حجازی‌فر
سالی که در آستانه پایان آن هستیم، به نوعی سال هادی حجازی‌فر بود. سالی که در آن، او با حضور در تنها دو اثر، یکی در سینما و دیگری در نمایش خانگی توجه های بسیاری را جلب کرد. طلیعه سال پرافتخار 1401 برای حجازی‌فر، به نوعی آخرین روزهای 1400 و چهلمین جشنواره فیلم بود؛ جایی که «موقعیت مهدی» با کسب نظر مثبت تماشاگران، داوران و اهالی رسانه، جوایز متعددی گرفت و به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزیده شد. او با نخستین فیلمش در مقام کارگردان که بازی در نقش اصلی آن را نیز بر عهده داشت، در اکران نوروزی 1401 خوش درخشید و با گیشه‌ای 12 میلیارد و 600 میلیون تومانی به کار خود پایان داد. «موقعیت مهدی» درباره شهید باکری در رشته‌های بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی، برگزیده خبرنگاران سینما و تلویزیون شد و در رشته‌های دیگری مثل بهترین بازیگر مرد نقش اول و بهترین فیلم نامه هم رقابت سختی با برگزیده داشت. نیمه دوم سال نیز با درخشش دوباره این بازیگر در نقش اصلی سریال «پوست شیر» همراه شد؛ سریالی که در اغلب رشته‌ها، برگزیده خبرنگاران سینما و تلویزیون شد و هادی حجازی‌فر برای آن، با اقتدار عنوان بهترین بازیگر مرد نقش اول سریال‌های سال 1401 را از نظر خبرنگاران سینما و تلویزیون کسب کرد.
 
هوتن شکیبا
چه در نقش کوتاه و مکمل و چه در نقش بلند و اصلی، همواره می‌درخشد. هنرپیشه‌ای که سال‌ها خاک صحنه تئاتر خورد و با یک نقش بامزه در سریال «لیسانسه‌ها» به چشم مخاطب، گسترده دیده شد، امسال سه فیلم روی پرده سینما داشت و در تمامی آن ها درخشید. او علاوه بر نامزدی در جشنواره فیلم فجر، برای بازی در «ملاقات خصوصی» با 38 امتیاز در رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول، رتبه سوم را کسب کرد و برای نقش‌آفرینی در «تی‌تی» با 28 امتیاز بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در فیلم‌های سال 1401 شد. او همچنین برای «ابلق» نیز 16 امتیاز کسب کرد که نشان می‌دهد در این فیلم نیز به چشم خبرنگاران سینما و تلویزیون آمد.
الناز شاکردوست
الناز شاکردوست را می‌توان یکی از دو هنرپیشه زن موفق سال 1401 دانست؛ چهره‌ای که در تابستان به فاصله‌ای کم، دو فیلم کاملا متفاوت را روی پرده سینما داشت و در هر دو درخشید. او با «ابلق» و «تی‌تی» همزمان در فجر نیز حاضر بود. در جشنواره، برای بازی در «ابلق» نامزد شد، اما در رأی‌گیری خبرنگاران سینما و تلویزیون، بیشتر برای «تی‌تی» رأی آورد، هرچند برای «ابلق» نیز 22 امتیاز کسب کرد. او در نهایت با 66 امتیازبه عنوان بهترین بازیگر زن نقش اول آثار سینمایی 1401 برگزیده شد و رقیبان قدری چون پریناز ایزدیار برای «ملاقات خصوصی»، پگاه آهنگرانی برای «بدون قرار قبلی»، مریلا زارعی برای «هناس» و سارا بهرامی برای «علف‌زار» را پشت سر گذاشت.
 
پژمان جمشیدی
فوتبالیستی که بازیگر شد، ناگهان به قدری از خود استعداد نشان داد که در پایان یک دهه فعالیت هنری، با فیلم «علف‌زار» از نظر خبرنگاران سینما و تلویزیون به عنوان برترین بازیگر مرد نقش اول فیلم‌های سینمایی در سال 1401 برگزیده شد؛ با 68 امتیاز. در حالی که رقیبان سرسختی مثل هادی حجازی‌فر برای «موقعیت مهدی» و هوتن شکیبا برای «ملاقات خصوصی» را پشت سر گذاشته بود. پژمان جمشیدی در سال 1401 در سریال «زیرخاکی 3» هم حضور داشت که در این رأی‌گیری، برای آن نیز با 22 امتیاز در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول سریال‌ها، شایسته تقدیر شد. او یکی از موفق‌ترین چهره‌های عرصه بازیگری در این سال بود.
کاظم دانشی
فیلم ساز جوانی که با نخستین فیلمش، در چهلمین جشنواره فیلم فجر بسیار دیده شد و چند جایزه از جمله سیمرغ بهترین فیلم نامه را کسب کرد و نامزد سیمرغ بهترین کارگردانی شد ، امسال در اکران عمومی، با گیشه 22 میلیارد تومانی، عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی 1401 را به دست آورد. او با این فیلم در نخستین جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون هم برگزیده شد و رتبه دوم بهترین فیلم درام، رتبه سوم بهترین کارگردانی و رتبه دوم بهترین فیلم نامه را کسب کرد. سه هنرپیشه این فیلم نیز جزو برگزیدگان بازیگری بخش سینما بودند؛ موضوعی که نشان از هدایت مناسب بازیگران توسط این کارگردان جوان دارد. دانشی با این فیلم موفق، هنوز در آستانه 30 سالگی است و در سال‌های آینده، احتمالاً بیشتر از او خواهیم شنید.
 
برادران محمودی
برندگان بزرگ سال 1401 در عرصه سینما و تلویزیون، احتمالا کسانی جز برادران محمودی نیستند. نگاهی به فهرست برگزیدگان خبرنگاران و البته موجی که سریال «پوست شیر» در فضای مجازی و حتی حقیقی به راه انداخته است و هنوز هم ادامه دارد، می‌تواند بهترین دلیل برای این موضوع باشد. سریالی که البته هنوز 5 قسمت از آن باقی مانده و روشن نیست چطور به اتمام خواهد رسید، اما در 19 قسمت گذشته به قدری تماشاگر خود را سر ذوق آورده است که بی‌بروبرگرد به عنوان برترین سریال سال 1401 ایران معرفی شود. نوید محمودی 42 ساله و جمشید محمودی 40 ساله، مهاجران افغانستانی که با نخستین فیلم خود «چند متر مکعب عشق» در سال 1392، توجه ها را حسابی جلب کردند، در یک دهه اخیر آثار متعددی در سینما و تلویزیون عرضه کرده اند، اما نخستین سریال آن‌ها در نمایش خانگی، تاکنون به قدری موفق بوده است که تماشاگران از این به بعد، احتمالا آن‌ها را نه برای ساختن فیلم به یاد ماندنی «چند متر مکعب عشق»، بلکه برای «پوست شیر» به یاد بیاورند. در رأی‌گیری خراسان نیز این مجموعه در رشته‌های متعدد با اختلاف زیاد آرا، برگزیده خبرنگاران سینما و تلویزیون شد و در برخی رشته‌ها حتی بیش از یک برگزیده داشت. 
 
ژیلا شاهی
دیگر بازیگر زن موفق سال 1401، چهره‌ای بود که در «موقعیت مهدی» و «پوست شیر» دو فیلم و سریال محبوب امسال حضور داشت؛ البته در نقش‌هایی مکمل. با این حال او در این نقش‌های مکمل به اندازه‌ای قدرتمند ظاهر شد که به چشم تماشاگران، خبرنگاران و منتقدان آمد. ژیلا شاهی که تاکنون دو بار برای «قصر شیرین» و «موقعیت مهدی» نامزدی جشنواره فیلم فجر را نیز در کارنامه دارد، در رأی‌گیری از خبرنگاران، با 49 امتیاز مقتدرانه در صدر بهترین بازیگر زن نقش مکمل سریال‌های 1401 ایستاد و با 18 امتیاز برای بازی در «موقعیت مهدی»، تا برگزیده شدن به عنوان یکی از سه بازیگر زن شاخص در فیلم‌های سینمایی 1401 فاصله چندانی نداشت.
 
 
جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون چیست؟ تا پیش از این در غیاب آمارهای رسمی از میزان بیننده سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی و همچنین آمارهایی جامع از میزان رضایتمندی تماشاگران از فیلم‌های سینمایی، جای خالی جایزه‌ای که نظرات اهالی رسانه را درباره محصولات تصویری نمایندگی کند، حس می‌شد. با وجودی که سال‌هاست در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما، جوایز متعددی از نظر اهالی سینما، منتقدان و خبرنگاران وجود دارد که برترین‌های هنری سال را معرفی می‌کند، اما این‌گونه تقدیرها در کشور ما سابقه چندانی ندارد. به همین دلایل، بر آن شدیم تا از اسفند 1401 نخستین جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون را برای فیلم‌ها و سریال‌های نمایش‌داده‌شده در سال 1401 راه‌اندازی کنیم. این رأی‌گیری با جمع‌آوری آرای 43 نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه سینما و تلویزیون در سراسر کشور، در روزهای گذشته انجام شد و همه آثاری که بخش درخورتوجهی از آن‌ها، از ابتدای سال تا نیمه اسفند امسال در سینما، تلویزیون و پلتفرم‌های نمایش خانگی منتشر شده است، در آن شرکت داشتند. در این رأی‌گیری که با الگوبرداری از جایزه گلدن‌گلوب، در مجموع 19 رشته (8 رشته در بخش سینما و 11 رشته در بخش تلویزیون و نمایش خانگی) انجام شد، خبرنگاران در هر رشته، نام 3 چهره/محصول برگزیده  را اعلام کردند  تا با وزن‌دار شدن آرا، برگزیدگان به شکلی عادلانه‌تر انتخاب شوند. در دوره نخست این جایزه البته تنها برگزیدگان معرفی می‌شوند و مراسمی برای اهدای جوایز در کار نیست، اما می‌توان در آینده نزدیک، به برگزاری مراسمی نیز به شکل مرسوم در برخی کشورها فکر کرد. در این رأی‌گیری به سراغ خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی رفتیم که هر سه مدیوم سینما، تلویزیون و نمایش خانگی را کمابیش دنبال می‌کنند و درباره آن‌ها در روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند. مریم ادیبی و فاطمه معینی (آخرین خبر)، فاطمه ترکاشوند (ایران)، احسان رحیم‌زاده و آرزو فیروزفر (ایرنا)، سهیلا شهبازی (ایسنا)، مجتبی برزگر و حمید صنیعی‌منش (تسنیم)، زینب علیپور تهرانی، فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی (جام جم)، جواد محرمی (جوان)، مهسا بهادری (خبرآنلاین)، مصطفی قاسمیان و مائده کاشیان (خراسان)، زهرا چخماقی و سحر قناعتی (صداوسیما)، معین احمدیان و سیدمهدی موسوی‌تبار (فرهیختگان)، محمد اشعری (فیلیمو شات)، آرش فهیم (کیهان)، عطیه موذن (مهر) احمدرضا معراجی (میزان)، احمد رنجبر و وحید سعیدی (هفت صبح) و فاطمه‌سادات بکایی، فاطمه پاقلعه‌نژاد، امید پویانفر، بهنام توفیقی، دنیا خمامی، شراره داوودی، زهرا دمزآبادی، مریم عرفانیان، هانیه علی‌نژاد، فرانک قنبری، محمدرضا کردلو، محمد کلهر، علی مرادخانی، رعنا مقیسه، احسان ناظم‌بکایی، سیدمیلاد ناظمی، میلاد نجفی و مصطفی وثوق‌کیا (فعالان رسانه‌ای) فهرست 43 نفر همکاران خبرنگاری را تشکیل می‌دهند که در این رأی‌گیری شرکت داشتند. در پایان از مازیار حکاک و مائده کاشیان همکارانی که در ایده‌پردازی و اقدامات اجرایی این رأی‌گیری، یاری بسیاری رساندند، متشکریم. دبیرخانه نخستین جایزه خبرنگاران سینما و تلویزیون