چه بی‌نشاط بهاری...

محصول را تابع اراده خود کرد، غافل از اینکه ذات طبیعت را نمی‌توان تغییر داد و اگر چند سالی با دگرگونی ناشی از اراده انسان، طبیعت با شما همراهی کند در اولین فرصت به ذات اولیه خود رو نشان می‌دهد. این همه را گفتم که از مسائل و مصائب باغداران پسته چه در منطقه‌ای که درخت پسته، محصول بومی آن منطقه است و چه منطقه‌ای که با جابجایی آسان انسان به کاشت محصول غیر بومی در آن منطقه، درد دلی کرده باشم. دگرگونی اقلیمی در استان‌های پسته خیز مانند کرمان و یزد، چند سالی است سراغ عمده‌ترین محصول این نواحی آمده است. سرمای بهاری درست زمانی‌که گُل‌دهی را شروع کرده بودند و به هوای ملایم بهاری به گرده افشانی نیاز دارند، زمستانی می‌شود و مانند دو- سه سال اخیر سفره باغداران کرمانی، یزدی، خراسانی را نشانه رفته، بهار امسال پسته کاران را عزادار کرده است. تغییر آب و هوا با توجه به دگرگونی اقلیمی فقط مختص ایران و کرمان و درختان پسته نیست و اروپا نیز این گرفتاری‌ها را از تغییرات اقیمی دارد و تاکستان‌های انگور که عمده محصول باغی آنهاست، دچار سرمازدگی می‌شود. با این تفاوت که در ایران کشاورز تنهاست و نه از بیمه‌، حمایت، سرمایه‌ای برخوردار است که بتواند به تنهایی از پس خسارات سرمازدگی بربیاید. به‌عنوان مثال سرمای سال گذشته کرمان، 16 هزار میلیارد تومان به صنعت پسته خسارت مستقیم وارد کرد. این مبلغ بین ده‌ها هزار خانواده باغدار تقسیم می‌شد. رونق اقتصادی استان کرمان به محصول پسته گره خورده و برای سرمازدگی که حدود 4-5 صبح در فروردین ماه اتفاق می‌افتد، راهکاری پیدا کرد که در فضای مزرع تولید گرما بشود. راه عملی که بتواند در آن ساعت صبح و در فضای باغات که چند‌ده هکتار است، به سوخت فراوان نیاز است. شاید در باغات کوچکتر بتوان با سوزاند کاه، چوب و کُلش چندساعتی تولید گرما کرد، اما در مساحت بزرگتر باید به شیوه دیگری متوسل شد.
طی دو- سه شب گذشته هزاران میلیارد زیان و خسارت به باغات پسته، گردو و درختان میوه وارد شده است که برای مردم جبران ناپذیر خواهد بود. تغییرات اقلیمی در همه دنیا رخ می‌دهد و به‌عنوان مثال هم‌اکنون در فرانسه نیز باغداران و تاکستان‌های انگور در معرض شدید سرمازدگی بهاره قرار دارند، اما با راه حل ساده و با حمایت دولت، از خسارت‌‌ها جلوگیری می‌کنند.  آنها با استفاده از ظرف‌هایی که در تاکستان‌ها نصب کرده‌اند و به‌رغم مساله انرژی و گرما در قاره سبز که مهمترین دغدغه دولت‌مردان است، در این ظرف‌ها محلول پارافین و گازوییل می‌ریزند و با روشن کردن فتیله آن، باغات را گرم می‌کند. البته قیمت محصولات کشاورزی و باغی در اروپا نوسان ندارد، اما در گذشته که در کشور ما پیازکاران ورشکسته شدند، برداشت پیاز به‌صرفه نبود و آنها به اتحادیه‌های مختلف از جمله چلوکبابی‌ها و... اعلام کردند که نگذارید محصول در سر‌زمین از بین برود. گونی‌‌های پیاز را رایگان ببرید و مصرف کنید، اما امسال پیاز به کیلویی 40 هزار تومان رسید و مردم به طنز می‌گفتند که «مارتن پیاز و دلار!». اما ثبات قیمت‌ محصولات باغی و کشاورزی در اروپا این اجازه را به کشاورز می‌دهد که به‌رغم گرانی سوخت، بخاری‌های دستی را در تاکستان‌ها با حمایت دولت روشن کند و سه- چهار درجه دمای هوا را تغییر داده و مانع سرمازدگی بشوند. اگر مسوولی به فکر منافع ملی و ارزی که از گردش تولید محصولات زراعی وارد خزانه دولت می‌شود، بود به‌دنبال راه چاره بودند.
اگر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس دغدغه‌مند بودند یا تخصص کشاورزی داشتند! یا وزیرکشاورزی به‌یاد می‌آورد سال گذشته چندین هزار میلیارد کشور خسارت سرمازدگی داشته است، به کمک باغداران می‌آمدند با اختصاص یارانه به شرکت‌های تولید و عرضه پارافین ارزان و اختصاص گازوییل به آنها، بهار پرنشاط کشور را برای جامعه باغدار به بی‌نشاط بهاری  که در نهیب سرما می‌رسد پایان می‌دهد.