سود و زیان «توافق موقت» برای ایران

آرمان امروز-سرويس ديپلماسي: در پي مطالب مطرح شده در گزارش وبگاه خبري اکسيوس مبني بر اين که دولت آمريکا طي هفته‌هاي گذشته پيشنهاد توافق موقت با ايران را با متحدان خود مطرح کرده است، يک سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به سوالي در اين باره به بخش فارسي شبکه صداي آمريکا گفت: قرار نيست به جزئيات مکالمات ديپلماتيک بپردازيم يا به شايعاتي که بسياري از آنها دروغ هستند پاسخ دهيم.
وي افزود: البته ما همچنان نگران گسترش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله بهره‌برداري از سانتريفيوژهاي پيشرفته و انباشت اورانيوم بسيار غني‌شده‌اي هستيم که ايران هيچ هدف معتبري براي آن ندارد.
اين سخنگو بيان کرد: ما دائماً با متحدان و شرکاي خود از جمله سه کشور اروپايي طرف مذاکرات در تماس هستيم اما قرار نيست به جزئيات مکالمات ديپلماتيک بپردازيم يا به شايعاتي که بسياري از آن ها به سادگي دروغ هستند پاسخ دهيم.
اين سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفت، «همان طور که رئيس‌ جمهوري گفته، آمريکا متعهد است که هرگز به ايران اجازه دستيابي به سلاح هسته اي را ندهد. ما معتقديم ديپلماسي بهترين راه براي دستيابي به اين هدف است اما رييس‌ جمهور بايدن نيز به صراحت گفته است که ما هيچ گزينه ‌اي را از ميز حذف نکرده‌ايم.»


واکنش اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا در پي اين مطرح مي‌شود که پايگاه خبري اکسيوس در گزارشي به نقل از ده مقام اسرائيلي، دپيلمات‌هاي غربي و هم‌چنين متخصصان مطلع آمريکايي نوشت که دولت بايدن طرح توافق موقت با ايران که موجب رفع برخي از تحريم‌ها در ازاي توقف بخش‌هاي از برنامه هسته‌اي ايران مي‌شود را با شرکاي اروپايي و اسرائيلي خود مطرح کرده است.
به گفته اين منابع، دولت بايدن بررسي اين طرح را در ماه ژانويه آغاز و آن را در ماه فوريه با اسرائيل و تروئيکاي اروپايي مطرح کرده است.
يک مقام اسرائيلي و هم‌چنين يک ديپلمات غربي بر اين باور هستند که ايران از گفت ‌و گوهاي آمريکا اطلاع دارد و تاکنون اين ايده را رد کرده است.
عبدالرضا فرجي راد، سفير پيشين ايران در نروژ در اين خصوص مي گويد: زماني که تمام مسيرها و درها بسته مي شود نياز است تا يک گشايش اقتصادي ايجاد شود تا بتوان ميزان بيشتري نفت فروخت و به صورت قانوني نيز پول آن را وارد کشور کرد. از سوي ديگر پس گرفتن دارايي هاي بلوکه شده ايران در ساير کشورها نيز مي تواند گره گشا باشد و تا حدودي وضعيت اقتصادي را بهتر کرد.
وي افزود: اگر برجام که همان راه اصلي خروج از بن بست است در اين روزها در دسترس نباشد، مشخصا توافق موقت مي تواند گره گشا باشد و اين گونه نيست که توافق موقت ايران را متضرر کند. بايد اولويت براي ايران احياي برجام باشد و اگر اين توافق در دسترس نبود به سمت توافق موقت گام برداشت. اين روزها نيز به نظر مي رسد احياي برجام سخت شده و به همين علت نبايد نسبت به پيشنهاد توافق موقت بي تفاوت بود.
فرجي راد ادامه داد: امروز پيش بيني هاي خوبي نسبت به اقتصاد ايران در سال 1402 نمي شود و در همين راستا ضرورت دارد تا دولت از امروز به فکر شرايط کشور باشد و راهي براي خروج از بن بست ترسيم کند. راهي که مشخصا بايد از مسير توافق عبور کند. ما نياز به فروش نفت بيشتر داريم تا کسري ها جبران شود و اگر ناچار باشيم بايد توافق موقت را بپذيريم و در اين صورت نمي تواند گزينه بدي براي ما باشد بلکه گره گشا نيز مي تواند باشد.
سفير پيشين ايران در نروژ در خصوص صحت خبر توافق موقت، خاطرنشان کرد: مقامات آمريکايي اين موضوع را رد نکرده اند اما گفته اند رسانه منتشر کننده اين خبر، اخبار کذب زيادي را تا به امروز منتشر کرده است. بر همين اساس مي توان نتيجه گرفت که بخش هاي زيادي از خبر نادرست است است اما اصل پيشنهاد موقت به نظر مي رسد که مطرح بوده است.
وي افزود: رسانه منتشر کننده خبر عنوان مي کند که در دي ماه و بهمن چنين مساله اي مطرح شده که در آن زمان چنين اخباري به گوش مي رسيد و رابرت مالي نيز به همين علت سفرهايي به قطر و عمان داشت که به نظر مي رسد ايران اين توافق موقت را در همان زمان نپذيرفته است و خواستار احياي برجام بوده است. مشخصا اگر چنين مقوله اي در دسترس باشد، مسلما از توافق موقت بهتر و محکم تر است و مي تواند مشکلات بيشتري از کشور را حل کند.
فرجي راد تاکيد کرد: با وجود اين که امروز احياي برجام بسيار سخت شده است اما من بر اين باور هستم که با يک برنامه ريزي و مديريت خوب مي توان به برجام دست يافت.