بازگشت مسمومیت‌ها با بازگشایی مدارس!

آرمان امروز- حميد‌رضا خالدي: درحالي‌که به‌گفته مسئولان بيش از 100 نفر از عوامل بروز مسموميت‌هاي سريالي دانش آموزان در سال گذشته دستگير شده بودند و انتظار مي‌رفت با توقف يک‌ماهه اين حوادث، پرونده مزبور براي هميشه بسته شده باشد، انتشار اخباري در مورد ادامه مسموميت دانش آموزان دختر در دو مدرسه شهرهاي اصفهان و تبريز  نه تنها نشان داد که اين سريال همچنان ادامه دارد که باعث شد تا گمانه زني در مورد عمدي بودن اين حوادث بيش از پيش تقويت شود. نوروز و تعطيلي مدارس اگرچه وقفه‌اي تقريبا يک‌ماهه در سريال مسموميت دانش آموزان انداخت اما، اخبار منتشر شده در مورد مسموميت تعدادي ديگر از دختران دانش آموز در سه شهر اصفهان‌، نقده و تبريز ثابت کرد که اين رشته سر دراز دارد! دکتر جعفري، رئيس اورژانس آذربايجان شرقي با انتشار خبري در اين زمينه گفت:  «روز سه شنبه پانزدهم فروردين 1402، حوالي ساعت 11:30 با گزارش اينکه تعدادي از دانش آموزان دچار علائم (تنفسي و تنگي نفس ) در شهرک باغميشه شده اند، اورژانس عازم محل شد و با توجه به اينکه 20 نفر از دانش آموزان دختر 15ساله دچار علائم بودند، تحت مراقبت کارشناسان اورژانس توسط چهار دستگاه آمبولانس به بيمارستان سينا انتقال يافتند. خوشبختانه وضعيت دانش آموزان مساعد است.»
همچنين کانال تلگرامي «مردم اروميه» ظهر روز دوشنبه خبر از انتقال 5 دانش‌آموز مدرسه «22 بهمن» واقع در بخش محمديار در شهرستان نقده به بيمارستان داد. به دنبال اين خبر منبعي در وزارت آموزش و پرورش مسموميت 5 دانش آموز دختر مدرسه «22 بهمن» محمديار شهرستان نقده را تاييد کرد. براساس اين خبر، دانش‌آموزان مسموم شده اين مدرسه به بيمارستان «امام» شهرستان نقده منتقل شد‌ه‌اند. مختار نعمتي رييس آموزش و پرورش نقده نيز از مسموميت تعدادي از دانش آموزان دختر در دبيرستان محمديار نقده خبر داد و اظهار کرد: «تعدادي از دانش آموزان دختر بر اثر بوي نامطبوعي که در مدرسه ايجاد شده است دچار مسموميت شده‌اند.» به گفته دانش‌آموزان بوي نامطبوعي مانند سوختن لاستيک در مدرسه دخترانه پخش شده که بعدا از متوجه شدن اين بو دانش آموزان دچار حالت تهوع و سر درد و شکم درد شده‌اند.
اما اينها تنها حوادث ناشي از مسموميت دانش آموزان نبودند. در اصفهان نيز بدحالي 8 دختر دانش آموز در دولت آباد در دومين روز بازگشايي مدارس در سال 1402 دچار بدحالي شدند. دانش آموزان علوم پزشکي اصفهان ضمن تاييد خبر بدحالي دختران دانش آموز در منطقه دولت آباد اصفهان گفت‌: «8 دانش آموز دختر در اصفهان دچار بدحالي و به بيمارستان منتقل شدند. اين دانش آموزان به صورت سرپايي درمان شدند و جاي نگراني نيست.»
کميته حقيقت ياب چه کرد؟


اين سريال در حالي دوباره در سال 1402 کليد مي خورد که سال گذشته کميته اي حقيقت ياب در اين خصوص از سوي مجلس تشکيل شده بود که به گفته يکي از اعضاي آن، تا آخرين روز هاي سال گذشته موفقيت هاي چشمگيري در خصوص کشف دلايل بروز اين حوادث و دستگيري عوامل آن داشته است. محمدحسين آصفري، عضو کميته حقيقت‌ياب در همان هفته آخر سال گذشته در اين باره گفته بود: «دومين جلسه کميته حقيقت ياب نيز با حضور دستگاه‌هاي مسئول مانند وازت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و نيروي انتظامي برگزار شده است.» او در پاسخ به اين پرسش که در خصوص اين پرونده چه سرنخ‌هاي تازه‌اي به دست آمده است؟ عنوان مي‌کند: حدود يکصد نفر ‌در‌ خصوص مسموميت‌هاي دانش آموزي دستگير شده‌اند.
آصفري درباره اينکه دستگير شدگان چه افرادي هستند؟ گفت: در بين دستگيرشدگان دانش‌آموزاني نيز  وجود دارند که به دليل شيطنت و هيجان دست به چنين اقداماتي زده‌اند. علاوه بر اين برخي از دستگيرشدگان نيز افرادي هستند که ‌عضو تشکل‌هاي غير قانوني ‌آموزش و پرورش بوده‌اند و اقدام به فيلمبرداري و ارسال اين فيلم‌ها براي شبکه‌هاي بيگانه مي‌کرده‌اند.
عضو کميته حقيقت‌ياب بررسي علت مسموميت دانش آموزان درباره ديگر افراد دستگير شده در اين پرونده نيز گفت: «بخشي از اين افراد نيز مربوط به رسانه‌هايي بوده‌اند که تلاش مي‌کردند با اين مساله خبرسازي و جريان سازي کنند. در واقع اين افراد با هدف بي‌اعتماد‌ي مردم نسبت به مسئولان فعاليت مي‌کرده‌اند و هدف‌شان اين بوده که بگويند نظام کارآمد ‌نيست.»
وي مدعي شد که ‌اقدامات خوبي درباره دستگيري عناصر اصلي اين پرونده انجام شده است و ‌ نهادهاي مسئول به دنبال دستگيري عناصر اصلي هستند. آصفري درباره دانش آموزان دستگير شده در جريان اين پرونده مي‌گويد:‌ «دانش آموزان ‌ تذکرات لازم را گرفته و آزاد شده‌اند.‌» حميدرضا کاظمي، رئيس کميته حقيقت ياب مسموميت دانش آموزان نيز همان زمان مدعي شده بود که پيگيري‌هاي دستگاه‌هاي امنيتي و برخورد با برخي عوامل مسموميت‌ها ‌سبب شده است که روند آمار مسموميت‌هاي دانش‌آموزي کاهشي شود.
آنگونه که او ادعا کرده، تعدادي از عوامل ايجاد مسموميت در بين دانش‌ آموزان شناسايي و دستگير شده‌اند و از طريق اين افراد مي‌توان عاملان اصلي اين پرونده را شناسايي کرد.
واکنش نيروي انتظامي
سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي نيروي انتظامي نيز درباره پرونده مربوط به مسموميت دانش‌آموزان دختر در مدارس اين کشور گفت: «در طي اين روز‌ها بيش از 118 نفر از خاطيان توسط سازمان اطلاعات فراجا شناسايي و دستگير شدند.
شماري از مسموميت‌ها، واقعي و بخش عمده ديگر متأثر از عوامل روان شناختي مبتني بر ترس و سرايت رواني بوده است.» سخنگوي نيروي انتظامي ايران همچنين خبر از اعلام تشکيل و راه اندازي گشت‌هاي سواره و پياده پليس در مدارس، داد و افزود: در ايام اخير و در پي نگراني‌هاي فراوان خانواده‌ها، پليس با ايجاد گشت‌هاي سواره و پياده به صورت محسوس و نامحسوس، بالغ بر 4 هزار گشت پليس، روزانه مدارس کشور را در رصد اطلاعاتي و پايش عملياتي قرار داد. او همچنين بدون اشاره به جزئيات مربوط به افراد دستگير شده، «هيجان‌طلبي دانش آموزان و استفاده از بمبک‌هاي بدبو» را از عوامل اصلي مسموميت دانش‌آموزان دختر عنوان کرد.
با اين حال، همانطور که گفته شد به نظر مي رسد تدابير اتخاذ شده در مورد توقف مسموميت دانش آموزان و بازداشت عوامل آن، چندان هم موثر نبوده است! چرا که آغاز فصل جديدي از اين سريال مي تواند نشانه اي باشد از آنکه ابعاد اين حوادث بسيار وسيع تر از آن است که در تصور بگنجد. با اين حال انتظار والدين دانش آموزان همچنان به قوت خود باقي است؛ اينکه متوليان سلامت فرزندان اشان را  تضمين کنند. انتظاري که بدون هيچ گونه جهت گيري خاصي طبيعي ترين و ابتدايي ترين حق هر پدر و مادري است.