اقتصاد نابسامان بر فرهنگ اثرگذار است

آرمان امروز: ديدار رمضاني مسئولان نظام با حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي عصر روز گذشته در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
ايشان در اين ديدار تاکيد کردند: ماه رمضان، ماه ذکر است. ماه ياد است. ماه تابيدن انوار ذکر الهي بر دلهاست. اين را به راحتي از دست ندهيم. هيچ‌وقتِ سال، اين اندازه، دل‌ها آماده‌ي تلقّيِ انوارِ الهي، انوار هدايت الهي، برکات الهي، رحمت الهي نيست. اين ماهِ رمضان است. ماهي که يک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَيرٌ مِن أَلْفِ شَهر. ماه تلطيف دل و جان است؛ اين زندگي مادّي، بخصوص زندگي ماشيني، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت مي‌اندازد، مثل چرخي که احتياج به روغن‌کاري دارد تا راحت بچرخد تا سايشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در اين ماه چنين نقشي را ايفا مي‌کند، ما را تلطيف مي‌کند؛ دل‌هايمان را، جانهايمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهاي شبانه‌روزي، با خود روزه، با شب قدر.
رهبر انقلاب همچنين افزودند: اقتصاد اولين مسئله‌ي کشور است. مهمترين مسئله‌ي کشور است؛ مسئله‌ي معيشت مردم است. شعار امسال شعار مهمي است. اينکه ما شعارها را شعارهاي اقتصادي قرار داديم اين به معناي بي‌اعتنايي به مسائل فرهنگي و اجتماعي و اينها نيست. آنها هم به جاي خود مهم است اما يک اقتصاد نابسامان بر روي فرهنگ جامعه هم اثر مي‌گذارد.
آيت الله خامنه‌اي تصريح کردند: تورم بالا در چند سال پي در پي، اين خيلي چيز مهمي است. سال‌هاي متعدد، پشت سر هم، تورم بالا. خب؛ اين روي نظام توزيع درآمدها در کشور اثر مي‌گذارد. توزيع درآمدهاي کشور را ناموزون مي‌کند يک عده‌اي محروم مي‌مانند يک عده‌اي هم حالا از طرق مختلفي جيب‌هايشان پر مي‌شود. از هر دو طرف ايجاد فساد خواهد شد. گاهي شده که ما تورم را توانستيم کنترل کنيم اما از آن طرف با رکود همراه بوده، اين به ضرر کشور است. اينکه تورم بيايد پايين اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد اين چيز خوبي نيست. مهم اين است که بتوانيم تورم را مهار کنيم توليد هم به رکود نينجامد. توليد رشد پيدا کند و اين ممکن است. ايشان خاطرنشان کردند: ما ظرفيت‌هاي زيادي در کشور داريم. بعضي از امکانات ما امکانات سخت‌افزاري است. منابع طبيعي داريم، موقعيت جغرافيا داريم، زيرساختهاي اقتصادي داريم، کارخانجات، دستگاه‌ها، بعضي امکانات نرم‌افزاري است، نيروي انساني خلّاق داريم، جوان‌هاي پرانگيزه داريم، ظرفيت‌هاي علمي داريم، ظرفيت‌هاي فناوري داريم، فکرهاي نو داريم. اينها امکانات کشور است. اينها همه‌اش بايد در خدمت مهار تورم و رشد توليد قرار بگيرد. امکانات اجرايي داريم، امکانات تقنيني داريم، امکانات قضائي داريم، امکانات رسانه‌اي داريم، تجربه‌ها و عناصر مجرّب داريم، کساني هستند که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، مي‌شناسند، بلدند. از همه‌ي اينها بايد استفاده بشود. از ارتباطات خارجي استفاده کنيم. ارتباطات خارجي، ارتباط خارجي فقط ارتباط با آمريکا و با چهار کشور اروپايي که نيست. دنيا دويست و خرده‌اي کشور هستند. اينها هرکدام يک ظرفيتي‌اند. از اين ارتباطات خارجي مي‌شود استفاده کرد براي اين.


رهبر انقلاب افزودند: يکي ديگر از الزامات عملي شدن شعار امسال ثبات در سياست‌ها و تصميم‌هاي اقتصادي است؛ اين که در سياست‌هاي پولي‌مان، در سياست‌هاي مالي‌مان مدام تغييرات پي‌درپي بدهيم اين خيلي مضرّ است براي کشور، خيلي مضرّ است. حالت بي‌اطميناني بوجود مي‌آيد. کارآفرين را مردّد مي‌کند، آن کسي که مي‌خواهد سرمايه‌گذاري کند، کارآفريني کند، او را مردّد مي‌کند. ما حالا دنبال سرمايه‌گذاري خارجي هم هستيم؛ به خارجي‌ها ميگوييم بيايند سرمايه‌گذاري کنند، هر کسي که مي‌تواند مايل است بيايد سرمايه‌گذاري کند، او هم سود مي‌برد، ما هم سود ميبريم. خارجي‌ها نگاه مي‌کنند به سرمايه‌گذاران داخلي، اينها ويترين نظامند. مي‌خواهند ببينند که شما با سرمايه‌گذار کارفرماي داخلي و کارآفرين داخلي چه جوري رفتار مي‌کنيد، بعد اگر چنانچه ديدند خوب رفتار مي‌کنيد آنها هم مي‌آيند.
ايشان تصريح کردند: در مسئله‌ي اقتصاد چند توصيه‌ي کليدي هم هست. در رأس اين توصيه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهاي رئيس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه‌ي ما هم به اين معتقديم واقعاً. مبارزه‌ي با فساد کار لازمي است. البته کار بسيار دشواري است. مثل يک اژدهاي هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهديد مي‌کند.
آيت الله خامنه‌اي تاکيد کردند: فساد، مردم را نااميد مي‌کند، مأيوس مي‌کند، ميل به سلامت را در افراد کاهش مي‌دهد. وقتي کسي ميبيند که فلان آدم با شيوه‌ي غيرقانوني، غلط توانست جيب خودش را پر کند، اين هم وسوسه مي‌شود. فساد يک بيماري مسري است، بيماري بسيار خطرناکي است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزه‌ي با فساد لازم است. بدون رودربايستي، بدون ملاحظه بايستي با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و اين در رأس کارهاي مهمي است که در زمينه‌ي مسائل اقتصادي لازم است. رهبر انقلاب افزودند: در زمينه‌ي مسائل اقتصادي يک توصيه‌ي ديگري که عرض مي‌کنيم مسئله‌ي رابطه‌ي منطقي دستگاه‌هاي مسئول با شرکتهاي بزرگ دولتي است. ما شرکتهاي بزرگي داريم که مال دولت است، سرمايه‌اش متعلق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است. رابطه‌ي دولت با اينها بايستي تنظيم بشود، رابطه‌ي دولت با اين شرکتها بايد تنظيم بشود. بعضي از مديران خوب و فعال در اين شرکتها هستند بايد اينها تأييد بشوند، حمايت بشوند. در بخش خصوصي هم همين‌جور.
ايشان تصريح کردند: يکي از وظايف ما و بخصوص از وظايف قوه‌ي مجريه و دولت اين است که از اين مديران فعال و خوب حمايت بشود، بهترين حمايتي هم که از يک مدير کارآفرين و فعال مي‌شود کرد اين است که بتوانيم براي محصول او بازار فراهم کنيم؛ چه بازار خارجي، چه بازار داخلي، قدرت رقابت‌پذيري به او بدهيم، به او کمک کنيم براي بالا بردن کيفيت. آيت الله خامنه‌اي تاکيد کردند: اين مديراني که عرض کردم خصوصيت‌شان اين است که در دوران جنگ سخت اقتصادي اين چند ساله اينها توانستند کار کنند، اينها توانستند بايستند، توانستند کشور را پيش ببرند در بعضي از بخشها لذا اينها بايستي کمک بکنند اين حمايت بشود. آنها هم وظايفي دارند بخصوص دولتي‌ها، مديران دولتي بايد مشخص بکنند که عملکردشان و نقش‌شان در زمينه‌ي سياست کلي اقتصاد کشور چيست، اين بايد مشخص بشود. يعني فلان شرکت بزرگ که متعلق به دولت هم هست، مواد اوليه‌اش هم داخلي است، از اين شرکتهاي بزرگ اين‌جوري ما داريم تعدادي، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اوليه‌ي داخلي اين قيمت محصول خودش را با دلار تلگرامي، همين دلارهاي جعلي، اين قيمتهاي جعلي دلار که هدايت مي‌شود از طرف دشمن، با او تطبيق مي‌کند. چرا؟ چرا شما به دلار حاکميت مي‌دهيد؟ چرا براي ريال رقيب را تقويت مي‌کنيد؟ يکي از وظايف عمده‌ي ما اين است که ما رقيب ريال را تقويت نکنيم در داخل.
رهبر انقلاب خاطرنشان ساختند: يکي از گرفتاري‌هاي کشور ما مسئله‌ي آويزان شدن به دلار است، در بخشهاي مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضي از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طريق ديگري، حتي از سوئيفت اينها را خارج کرده بودند، اينها ارتباطاتشان را با سوئيفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اينها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهايي هستند الان که وضعشان بهتر شد.
ايشان همچنين افزودند: دنيا در معرض يک تحول سياسي مهم است. يعني وضع نظم جهاني در حال تغيير است که خب حالا اين حرف دارد از جاهاي مختلف شنيده مي‌شود تکرار مي‌شود. من امروز مي‌خواهم عرض بکنم که اين تحول جهاني خوشبختانه در جهت تضعيف جبهه‌ي دشمنان جمهوري اسلامي است. اين چيز مهمي است. تحولات خيلي سريع انجام دارد مي‌گيرد خيلي با سرعت. ما در مسئله‌ي سياست خارجي، تحرک در سياست خارجي ابتکاراتمان را افزايش بدهيم. ابتکار و تحرک و فعاليت را بايد افزايش بدهيم از فرصت استفاده بکنيم.