مطهری: امکان اصلاح باشد حضور در انتخابات حداکثری خواهد بود

آرمان امروز، گروه سياسي: اخيرا رهبر انقلاب در ديدار رمضاني کارگزاران و مسئولان نظام با اشاره به انتخابات مجلس و خبرگان در پايان سال جاري، گفتند: مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنيت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون مشخص کنند تا انتخاباتي خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشيم.
در همين زمينه جماران با علي مطهري نايب رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي، فعال سياسي و استاد دانشگاه گفت و گويي انجام داد. مطهري در ادامه اين مصاحبه با اشاره به حضور شهروندان در انتخابات اسفند گفت: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هاي اخير خود، انتخابات را مظهر اقتدار و قدرت ملي دانستند و تأکيد کردند که بايد به اين ميدان قوي وارد شويم.
ايشان راهبرد امنيت و مشارکت را مطرح کردند و گفتند که مشارکت بايد قوي باشد و انتخابات سالم برگزار شود. از نظر حضرتعالي شروط و پيش‌شرط‌هاي تحقق انتخابات قدرتمند و تحقق بيانات رهبري در اين زمينه چيست؟ ايشان بر مشارکت، امنيت، سلامت و رقابت در انتخابات تأکيد کردند. به نظر من مشارکت بالا زماني حاصل مي‌شود که مردم احساس کنند افق جديدي به روي آنها باز شده است، امکان اصلاح امور وجود دارد و ما مي‌توانيم از مشکلات موجود خارج شويم. ولي اگر مردم همچنان احساس کنند که اميد به آينده و راهي براي خروج از مشکلات نيست، مجلس هم تأثير زيادي در سرنوشت کشور ندارد، تصميمات در جاهاي ديگر گرفته مي‌شود و برخي سياست‌هاي کلان نظام مانع رفع مشکلات کشور است، در انتخابات مشارکت زيادي نخواهند داشت.
در مورد ساير راهبردها که رهبري ذکر کردند مثل سلامت و رقابت در انتخابات، به نظرم صرفاً از ايشان بر مي‌آيد که روية گذشته را تغيير پيدا دهد، و الّا اگر شوراي نگهبان و برخي نهادهاي اطلاعاتي را به حال خود بگذاريم آنها همان رويه گذشته را ادامه خواهند داد و بسياري از افراد صالح را رد صلاحيت خواهند کرد. لذا براي تحقق دو راهبردِ سلامت و رقابت انتخابات، خود مقام رهبري وارد ميدان شدند و دستور دادند که رويه گذشته تغيير پيدا کند، و الّا باز همان کارهاي قديم را انجام مي‌دهند. افراد را به صرف انتقاد از نظام رد صلاحيت مي‌کنند و مي‌خواهند که صرفاً يک تيپ خاصي وارد مجلس شوند، اگر اين رويه اصلاح نشود بار ديگر با همان مشکل مواجه خواهيم شد. پس، بخش اول اين موضوع يعني راهبرد مشارکت بيشتر به اقداماتي که دولت بايد انجام دهد بر مي‌گردد؛ از نظر گسترش روابط ما با دنيا و ادامة اقدامات اخيري که انجام دادند تا تغيير برخي سياست‌هاي کلان نظام.


 در راهبرد ديگر يعني سلامت و رقابت در انتخابات، وظيفه شوراي نگهبان و برخي نهادهاي ديگر است که به اين فرمان رهبري جامه عمل بپوشانند. مشارکت از دو جهت مي‌تواند افزايش پيدا مي‌کند. اول اينکه مردم احساس کنند افق جديدي پيدا شده، اميد به آينده وجود دارد و با انتخاب درست مي‌توانيم اين راه را بهتر ادامه دهيم. دوم اينکه مردم احساس کنند افراد مورد نظر آن‌ها در انتخابات شرکت مي‌کنند و کانديداي مورد نظر آنان در بين کانديداها وجود دارد.