غبار غم را در 1402 بشوییم

زهرا نژاد بهرام
در امتداد نوروز شهر را نوروزي کنيم که نوروز فرصت دوباره با هم بودن و باهم زندگي کردن زير سايه مهر و دوستي و ارامش و پيروزي را فراهم مي کند. سال جديد و بهار تازه را با کوله باري ازا ميد و آرزو آغاز کرديم تا در بستر هم گرايي و همکاري و باور‌پذيري نقش تک تک افراد جامعه فرصت هاي تازه را براي اجتماع ايجاد کنيم. اکنون که وقايع دردناک سال گذشته را مرور مي‌کنيم به دو نکته اصلي مي‌رسيم؛ نخست آن‌که روا داري در شهر جاي خود را به اطاعت و اميد‌واري به تغيير جاي خود را به ياس داده بود‌!. پس براي عبور از اين دو مسئله نيازمند طرحي نو هستيم! مردم در برابر سه باور نهادينه شده در اجتماع سر تعظيم فرو مي آورند احترام‌، اميد و شادي‌؛ اما هرسه اينها در حوادث سال گذشته با طوفان ناکار‌آمدي و بي‌تدبيري روبه‌رو شد! اين ناکارآمدي منجر به پر پر شدن بخشي از اميد مردم که به دنبال احترام و شادي بودن، شد‌! لذا براي ترميم ان شکست‌ها به دامن نوروز مي‌رويم تا درسالي جديد که تازه‌ها رخ مي‌نمايند به نوگرايي و نو‌باوري اتصال يابيم و شهر را براي اين سه مهم با تصويري متفاوت ببينيم‌! اميد بر آن بود که با شروغ قرن تازه به خانه تکاني روش‌ها و رويکردها در سال گذشته بپردازيم تا با آغوشي باز قرن جديد را رقم بزنيم. اما اقداما‌ت نا مناسب برخي منجر به ايجاد طوفان در بستر شهر شد و اميد را به بند کشديد‌!. در واقع اميد بود که فرصت تغيير و بازخواني و اصلاح را فراهم مي‌کرد و اميد بود که طعم شيرين عيد و عيدي و نوروز و شادي را معنا مي‌بخشيد اما در سال گذشته با آن حوادث دردناک‌، اميد به گوشه‌اي رانده شد‌! اما الان نوروز است و ما درامتداد آن هستيم‌ ...
 
اميد دوباره به خانه برگشته بهار تغيير با صداي طبيعت به دلها نشسته بازخواني و بازنگري اقداما‌ت پيشين لباس تازه نوروزي بر تن جامعه است‌، که سنتي قديمي و باستاني در اين سرزمين است. اما برخي تصميم‌ها و رويکردها ظاهرا در نورزوز هم نو نشدند و هنوز قصد زنداني کردن اميد را دارند‌!. يادمان باشد که اميد پَر پرواز دارد. پرواز آن دروني است و درعمق جان انسان نشسته چرا که خالقش او را با اين کيفيت خلق کرده و هميشه راه را براي او مي گشايد‌!. پس با اميد در امتداد نوروز گام بر مي‌داريم و نورزو را درشهر مي گسترانيم و باور مي‌کنيم که رواداري، گفت‌وگو و همدلي تنها راه برون رفت از شکست‌ها و ناکامي ها و نا اميد‌ي هاست‌!. رواداري همان کليد واژه اصلي زندگي جمعي و اجتماعات بشري است، يعني همه حق دارند و حق همه محترم است و اين کليد واژه را اگر بر‌جان و تصميم‌هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي همراه کنيم، يقينا پيروزي در انتظار ماست‌!. طرح هايي نظير جريمه براي زنان بي حجاب و ايجاد تنش مجدد در کنار مشکلات عديده اقتصادي که تن جامعه را به درد آورده در بستر نا کارآمدي برخي مسئولين نظير اقداما‌ت عدم واريز حقوق و مطالبات معلمان در اسفند‌ماه و کشاندن آن تا ميانه بهار به همراه بي توجهي تريبون داران به خواسته مردم که رفع فساد اقتصادي و رفع بحران اقتصادي و معيشتي و... است!. ظاهرا شعار سال که مهار تورم و رشد توليد است در نگاه آنان به حجاب و محدوديت اينترنت و ... تغييريافته است‌!؟ اين گروه که قصد تغيير شعار سال را دارند به نوروز و نوشدن نمي‌انديشيند‌! و حاضر نيستند با نگاهي ديگر و طرحي نو اجتماع را ببينند . اين نوع اقدامات‌، ظاهرا قصد سوزاندن پَر اميد را در سر مي‌پرورانند در حالي‌که با عفو رهبري و آزاد شدن همه دستگير شدگان وقايع سال گذشته بنا بر اين بود که حرف‌ها را بشنويم و گوش بدهيم و برايش راه جست‌وجو کنيم.


نوروز يعني نو شدن يعني تازه‌گي يعني جست‌وجوي راه يعني باور تغيير هر چند که دوستش نداشته باشيم، کوبيدن بر طبل جدايي و نديدن خواسته‌ها و مطالبات به جز درد و رنج بر تن جامعه لباسي نمي‌پوشاند پس باور کنيم که نو شدن سال و ماه براي اين است که دوري‌ها را نزديک و جدايي‌ها را به پيوند مبدل کنيم! باور کنيم که مشکلات داخلي بيش از هر چيز نياز به گفت‌وگو و شنيده شدن و شنيدن دارد پس در را بر پاشنه نا اميدي سوار نکنيم که آن موقع دري نيست و اميدي نيست و نوروزي نيست.! بگذاريد نوروز امسال خود را با پيوند با رواداري برهمه اقدامات براي شهر و کشور به ارمغان بياوريم و دست از لجاجت بر داريم و فضا را براي کسب و کار بگشايم؛ راه را براي مهار تورم افسار گسيخته که برگرفته از ناکارامدي و تحريم هاي بنيان کن است، باز کنيم‌!. واقعيت جامعه را ببينيم و فشار را بيشتر نکنيم‌! در واقع اين رواداري است که گام‌هاي حرکت را استوار و محکم مي‌کند تا ملت قدرتمند و پويا باشد‌. اين رواداري يعني حق انتخاب!. پس از محدوديت‌ها عبور کنيم و به حق‌ها احترام بگذاريم‌!
گشايش فضاي اينترنت و دوري از فيلترينک در کنار عبور از طرح هاي بي‌معنا که تنها منجر به گسترش تنش مي‌شود و جست‌وجوي راهکار همکاري و همدلي براي عبوراز مشکلات و باور پذيري نقش مردم به عنوان سرمايه اصلي هويت کشور، همان نوروز 1402 است .!
عضو سابق شوراي شهر تهران