تاوان تجاوز

شهروند – اداره اوقاف اسلامی فلسطین اعلام کرد که جمعه، ۱۳۰هزار نمازگزار، سومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجد الاقصی اقامه کردند. در حالی این تعداد نمازگزار فلسطینی در مسجد الاقصی حضور یافتند که نیروهای رژیم اشغالگر قدس از ساعات اولیه بامداد دیروز تدابیر امنیتی خود را برای جلوگیری از ورود نمازگزاران روزه‌دار فلسطینی به شهر قدس و مسجد الاقصی افزایش داده بودند و پیش از آن نیز در دو روز گذشته درگیری‌هایی بین نمازگزاران فلسطینی و صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی به وجود آمده بود. مقامات رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه صبح جمعه از استقرار بیش از ۲هزار و ۳۰۰ نظامی این رژیم برای جلوگیری از ورود نمازگزاران فلسطینی به قدس اشغالی خبر داده بودند. درگیری‌ها و ناآرامی‌های نوار غزه و کرانه باختری سرزمین‌های اشغالی تا بامداد جمعه ادامه داشت. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد روز جمعه بخش‌هایی از جنوب لبنان و نوار غزه را در پاسخ به شلیک راکت‌های سنگین از سوی حزب‌الله لبنان در روز پنجشنبه، مورد حمله قرار دادند. این خشونت‌ها که پس از طلوع آفتاب روز جمعه به میزان قابل توجهی کاهش یافت، از سال 2006 کم‌سابقه بوده است؛ زمانی که حملات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان، جدی‌ترین خشونت در امتداد مرز رژیم صهیونیستی و لبنان تلقی می‌شد و انتظار می‌رفت آتش گسترده‌تری را بین چند جبهه حزب‌الله لبنان، مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی افزایش دهد.

 

حملاتی که از بروز جنگ تمام‌عیار اجتناب می‌کرد

نیویورک‌تایمز در گزارشی تحلیلی درباره درگیری‌های این روزهای سرزمین‌های اشغالی نوشته حمله موشکی روز پنجشنبه از لبنان در پاسخ به حمله پلیس رژیم صهیونیستی در بامداد روز چهارشنبه به مسجدالاقصی بوده است که خشم گسترده فلسطینی‌ها را برانگیخت. ارتش رژیم صهیونیستی شلیک موشک را به شاخه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین، دو گروه نظامی مستقر در غزه که در لبنان نیز حضور دارند، نسبت داده است؛ گروه‌هایی که حمله وحشیانه به  نمازگزاران را محکوم کردند. ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که حماس و جهاد اسلامی با هماهنگی حزب‌الله که بر جنوب لبنان تسلط دارد، عمل کرده‌اند.



هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی قبل از ساعت یک بامداد روز جمعه به چندین سایت در غزه که بیشتر آنها به شاخه نظامی حماس مرتبط بودند، یورش بردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای پس از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «واکنش ما، امشب و در آینده، بهای سنگینی از دشمنان دریافت خواهد کرد.» بر اساس اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، واکنش این رژیم بلافاصله باعث شلیک موشک بیشتر از لبنان نشد، اما گروه‌های مسلح در غزه را به پرتاب 44 موشک کوتاه‌برد به سمت رژیم صهیونیستی سوق داد. بیشتر آنها توسط سیستم‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی رهگیری شدند یا در مناطق باز فرود آمدند و تنها یکی از آنها به ساختمانی برخورد کرد. آنطور که تحلیلگر نیویورک‌تایمز نوشته  هر دو طرف از ایجاد آسیب‌هایی که رویارویی را به جنگ تمام‌عیار تبدیل کند، اجتناب کردند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بهای حمله پلیس به بیت‌المقدس و تجاوزاتش به مردم ما در نوار غزه را خواهد پرداخت. با این وجود، مقاومت اسلامی غزه از شلیک راکت به عمق خاک شهرک‌های یهودی‌نشین اجتناب کرد- نشانه‌ای از اینکه آنها به دنبال درگیری طولانی‌تر نیستند. به گفته وزارت بهداشت غزه، رژیم صهیونیستی همچنین از هدف قرار دادن مناطق شهری متراکم خودداری کرد، اگرچه یک حمله، به یک بیمارستان خسارت جانبی وارد کرده، ولی هیچ آسیبی از طرفین گزارش نشده است.

یک ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در مرز رژیم صهیونیستی و لبنان، نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان یا یونیفل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با مقامات هر دو طرف در تماس است و «هر دو طرف گفته‌اند که خواهان جنگ نیستند.» شعله‌ور شدن خصومت‌ها زمانی رخ داد که یهودیان عید فصح را جشن می‌گرفتند و مسلمانان در میانه روزه ماه مبارک رمضان در اعتکاف بودند.

کارشناسان نظامی می‌گویند که شلیک موشک‌ها از لبنان در روز پنجشنبه سنگین‌ترین حملات در شمال رژیم صهیونیستی از سال 2006 بوده است، زمانی که رژیم صهیونیستی و حزب‌الله آخرین بار در جنگی تمام عیار شرکت کردند و رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از جنوب لبنان حمله کرد.

صدای رگبار  و انتظار شلیک موشک از غزه یا لبنان، شوراهای شهرداری در رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا پناهگاه‌های عمومی را باز کنند. به گزارش این روزنامه آمریکایی، این خشونت‌ها وضعیت امنیتی از قبل بی‌ثبات و شکننده در منطقه را تشدید کرد. ماه‌هاست تنش‌های فزاینده در تل‌آویو، خشونت‌های غیرمعمول بالا در کرانه باختری اشغالی و اختلافات در ارتش رژیم صهیونیستی بر سر طرح مشاجره‌آمیز دولت رژیم صهیونیستی برای بازنگری در دستگاه قضایی این رژیم شروع شده است.

یورش وحشیانه به معتکفان رمضان در مسجد الاقصی

بحران سياسی و اقتصادی در تل‌آويو به حدی بالا گرفت که صهيونيست‌ها دیوانه‌وار به فكر سرريز كردن بحران داخلی خود به ديگر حوزه‌ها بیفتند. نظاميان رژيم صهيونيستی طی يك هفته گذشته حداقل دو حمله وحشيانه به مسجدالاقصی انجام داده‌اند، يورش جنون‌آمیز روز چهارشنبه صهیونیست‌ها به معتکفان در مسجد الاقصی، به شدت از سوی کشورهای اسلامی و عربی محکوم شد.

به گزارش الجزیره فلسطين، امسال ماه رمضان صحنه شديدترين درگيری‌ها و خشونت‌ها بوده است. پس از آنكه نظاميان صهيونيست در بامداد يكشنبه به مسجد الاقصی هجوم بردند، اين نظاميان بار دیگر در بامداد چهارشنبه هم حملات شديدتری به نمازگزاران در مسجد الاقصی کردند.

فلسطينی‌ها براساس سنتی دينی و اسلامی شب‌های ماه رمضان را در مسجد الاقصی به عبادت می‌گذرانند و برخی فلسطينی‌ها اعتكاف‌های چند روزه را در اين مكان مقدس برگزار می‌كنند، اما صهيونيست‌ها در هجوم بامداد چهارشنبه تلاش كردند تا مسجدالاقصی را تعطيل كنند.

شاهدان فلسطینی گفته‌اند که ضرب و شتم و خشونت نیروهای صهيونيستی عليه نمازگزاران در مسجدالاقصی بسیار بدتر از آن چیزی است که تصاویر نشان می‌دهد. از سوی ديگر، صهيونيست‌ها هنگام يورش به مسجد الاقصی در بامداد چهارشنبه، مانع ورود خبرنگاران شدند و همه فلسطينی‌هایی را كه با موبايل اقدام به عكسبرداری می‌كردند، بازداشت كردند، از اين‌رو تصاوير زيادی از شدت خشونت‌ها در داخل مسجد الاقصی منتشر نشده. مركز اسرای فلسطينی تعداد بازداشتی‌های بامداد چهارشنبه را تا 500 نفر اعلام كرده و گفته كه يورش بامداد چهارشنبه شديدترين يورش به مسجد الاقصی از سوی نظاميان صهيونيست بوده است.

تعداد دستگيری‌ها و شدت حملات به قدری زیاد بوده كه نمایانگر ماهيت نژادپرستی رژيم صهيونيستی عليه مسلمانان و فلسطينی‌ها باشد. «صلاح شحاده»، كارشناس مسائل فلسطين، به الجزيره می‌گويد: «نتانياهو با تشديد حملات عليه فلسطينی‌ها تلاش دارد تا صدای مخالفان و ساير گروه‌های معترض را در تل‌آويو خاموش كند و توجه آنها را به‌جای درگيری‌های داخلی متوجه درگيری در مسجد الاقصی كند و از گسترش بحران سياسي و اقتصادی در تل‌آويو جلوگيری كند.» انتقال بحران از يك حوزه به حوزه ديگر هميشه از روش‌های رهبران بحران‌زده است و به گمان نتانياهو حمله به مسجدالاقصی راهی برای برون‌رفت از آشفتگی سياسی و اقتصادی در تل‌آويو بود که البته از سوی جبهه مقاومت بی‌پاسخ نماند.

هتك حرمت مسجد الاقصی از سوی نظاميان صهيونيستی خيلی زود با واكنش گروه‌های مقاومت فلسطينی رو‌به‌رو شد و در همان ساعت 4 بامداد چهارشنبه، مقاومت فلسطین در پاسخ به حمله وحشیانه و جنایتکارانه ‌اشغالگران رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران فلسطینی، اراضی ‌اشغالی را هدف حمله راکتی قرار داد.

رادیو عبری‌زبان کان شليك 16 راکت از نوار غزه به سمت شهرک سدیروت در جنوب اراضی ‌اشغالی را تایيد كرد و افزود كه سامانه گنبد آهنين فقط بخشی از اين راكت‌ها را رهگيری كرده و تعدادی ديگر به اهدافی در شهرك‌هايی اشغالی برخورد كردند. همچنين پایگاه عبری زبان «روتر نت» اصابت یک راکت به ساحل عسقلان را تایيد كرد. برخی منابع نيز اعلام کردند که مقاومت فلسطین پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی کیزوویم در شرق خان یونس را هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده است.

پلیس رژیم صهیونیستی بعد از حملات وحشیانه روز چهارشنبه به نمازگزاران مدعی شده بود این یک عملیات ضروری برای جلوگیری از اغتشاشگرانی بود که قصد داشتند بازدیدکنندگان یهودی را از ورود به سایت در اواخر روز منع کنند. اما منتقدان آن را حمله‌ای غیرقابل توجیه به نمازگزاران مسلمان در مقدس‌ترین ماه در دین اسلام می‌دانستند. این یورش باعث خشم در سراسر خاورمیانه شد که به‌واسطه آن یک روز بعد، حملات موشکی حزب‌الله لبنان انجام شد.

واکنش‌های بین‌المللی به افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، حملات رژیم متجاوز صهیونیستی به مناطق غیرنظامی در جنوب لبنان و‌ نوار غزه را به‌شدت محکوم کرد. او این حملات را که در تداوم هتک حرمت مسجد الاقصی و‌ حمله وحشیانه نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی انجام شد، نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی لبنان و نیز نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر نسبت به ملت مظلوم فلسطین دانست و خواستار واکنش موثر و بازدارنده جامعه جهانی و مجامع مسئول بین‌المللی در قبال اقدامات تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برخی همتایان در کشورهای اسلامی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و تاکید آنها بر ضرورت تشکیل فوری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی، یک بار دیگر بر ضرورت اتخاذ موضع قوی و منسجم دولت‌های اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، ممانعت از تکرار هتک حرمت مسجد الاقصی و توقف اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با اردوغان پیرامون قدس اشغالی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بر اساس اعلام دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود درباره تجاوزات رژیم اشغالگر به مسجدالاقصی گفت‌وگو کرد. اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت وحدت جهان اسلام برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها تاکید کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین تداوم تلاش‌ها در محافل بین‌المللی برای حفظ وضع موجود در اماکن مقدس قدس اشغالی را خواستار شد.

 واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، گفت: «تشدید خشونت‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین خطرناک است و افزایش تنش‌ها به حل مسائل پیرامون مسجد الاقصی کمکی نخواهد کرد.» او خاطرنشان کرد: «ما (در جریان گفت‌وگوهای شورای امنیت) توافق کردیم که به گفت‌وگوها ادامه دهیم. ادامه نظارت بر تحولات ضروری است. امیدوارم شاهد کاهش تنش‌ها باشیم.» بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز در دیداری بر حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس تاکید کردند. اسد و عمار در این دیدار حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را محکوم کردند.

اردن: رژیم صهیونیستی منطقه را به سوی پرتگاه می‌برد

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، گفت: «خشونت، تنها خشونت تولید می‌کند و رژیم صهیونیستی منطقه را به سوی پرتگاه می‌برد.» او افزود: «اردن هر آنچه در توان داشته باشد، برای توقف تجاوزات انجام خواهد داد، اما تلاش‌های ما به تنهایی برای توقف این تجاوزات کافی نخواهد بود.» سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در فلسطین شد. سخنگوی سازمان ملل در پی جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و پاسخ نیروهای مقاومت خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گفت: «سازمان ملل راکت‌های متعددی که امروز از لبنان به شمال رژیم صهیونیستی شلیک شد، محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم از انجام هرگونه اقدام یکجانبه که می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها شود خودداری کنند.»

 

ادامه تظاهرات داخلی در رژیم صهیونیستی از شنبه

از سوی دیگر در ادامه درگیری‌ها و اعتراض‌های داخلی رژیم صهیونیستی، رهبران جنبش اعتراضی رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های دولت برای بازنگری قضایی خواستار ادامه تظاهرات گسترده هفتگی در روز شنبه شده‌اند و این تحرک تازه را تظاهرات همبستگی با ساکنان شمال، منطقه مرزی غزه و ارتش رژیم صهیونیستی معرفی کرده‌اند. رهبران معترضان ادعا می‌کنند که برنامه‌های بازسازی قضایی با تضعیف بیشتر این رژیم در چشم دشمنان و ایجاد ناآرامی در ارتش، امنیت ملی رژیم را تحت تاثیر قرار داده است.

صدها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی شامگاه شنبه، دوازدهم فروردین، در ۱۵۰ نقطه این کشور علیه تغییرات قضایی تجمع اعتراضی برگزار کردند و اعتراضات بزرگ خیابانی مخالفان دولت وارد چهارمین ماه خود شده است. به گزارش رسانه‌های عبری قرار است دور جدیدی از اعتراضات سراسری علیه سیاست‌های دولت نتانیاهو از شنبه 8 آوریل 2023 از سر گرفته شود. «الیعزر شکیدی»، فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» رژیم صهیونیستی تاکنون با چنین تهدید موجودیتی مواجه نبوده است.

او گفت: «ابدا و حتی در سخت‌ترین شرایط، مانند امروز احساس نمی‌کردم که ما در برابر یک تهدید موجودیتی قرار گرفته‌ایم. من در جسم و جانم حسی دارم که قبلا تجربه‌اش نکرده‌ام. من این حس را در نزد اکثریت همکارانم احساس می‌کنم.» الیعزز شکیدی ادامه داد: «در طول زندگی‌ام در برابر دشمنان خارجی دفاع کرده‌ام، اما هیچگاه مانند وضعیت فعلی احساس نکرده بودم که در معرض تهدید قرار دارم. وضعیت امروز کاملا متفاوت از چیزی است  که در دوران عدم توافق درباره رویکرد و شیوه شاهد آن بودم، به همین دلیل ترس من تا این حد عمیق است.» پس از روی کار آمدن «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تلاش او برای تصویب طرح جنجالی موسم به «اصلاحات قضایی» برای فرار از محاکمه، وضعیت فلسطین اشغالی به شدت ناآرام شد. هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو برای بیش از 10 هفته متوالی تظاهرات کردند.

انتهای پیام //