نوروز با نوعدوستی، رمضان با مهربانی

  [ فاطمه عسگری‌نیا ] نوروز امسال هم مانند همه سال‌های دیگر با نوعدوستی و مهربانی اعضای سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر دنبال شد. سازمانی که برای نوروز متفاوت امسال به‌دلیل تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت هم پویش ملی هلال رحمت را به راه انداخت تا سفره مردم نیازمند با کمک خیرین و نیکوکاران هلال‌احمری در نوروز و ماه مبارک رمضان خالی نباشد، هم با اجرای طرح داوطلب یار امدادونجات با بهره‌گیری از توان و مشارکت داوطلبان ‌به‌خصوص کادر پزشکی و پیراپزشکان داوطلب همزمان با اجرای طرح امدادونجات نوروزی در پایگاه‌های امدادونجات و مراکز EOC زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای تلفنی بهداشتی و درمانی به مسافران را فراهم کرد. البته داوطلبان خیر و نیکوکار هلال‌احمری امسال هم در کنار طرح‌های مذکور از اجرای طرح نیابت غافل نشدند. طرحی ملی که در راستای ارائه خدمات بشردوستانه و انسان‌دوستانه به سالمندان و ‌به‌خصوص خانواده معظم شهدا و ایثارگران، به نیابت از فرزندان شهید یا‌نداشته آنها، توسط داوطلبان جمعیت اجرا می‌‌شد. این برنامه در سال 2013جایزه بهترین برنامه بشردوستانه بین‌المللی را از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به‌خود اختصاص داد.

سفره مهربانی به وسعت 500میلیون تومان کمک داوطلبانه
براساس آماری که سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از مشارکت خیرین و نیکوکاران در پویش هلال رحمت منتشر کرده است، مشارکت خیرخواهانه نیکوکاران در پویش ملی هلال رحمت امسال حداقل 50درصد بیشتر از سال‌های گذشته بوده است. این مشارکت به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در تامین اقلام مواد غذایی اتفاق افتاده است. در سایه همین مشارکت‌ها، اقدامات خیرخواهانه خیرین داوطلب عضو سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر امسال 500میلیون تومان توسط یکی از خیرین برای تهیه سبد غذایی به مردم نیازمند استان کهگیلویه‌وبویراحمد اهدا شد. محمد نقی‌زاده، داوطلبی است که این کمک را به نیازمندان استان کهگیلویه‌وبویراحمد کرده است. جوانی که معتقد است دینش را در برابر رفیقش که همان خداست، ادا کرده است: «‌من قبل از اینکه از طریق برادرم با جمعیت هلال‌احمر و فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه‌اش آشنا شوم، شناختی از این مجموعه نداشتم تااینکه بعد از ساخت مدرسه‌ای در شیراز و مشارکت در طرح‌های نذر آب توسط برادرم کم‌کم با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و شکل و شیوه کارهایی که برای کمک به نیازمندان انجام می‌دادند، به دلم نشست.»
او امسال درحالی‌که فقط قصد داشت مبلغ یکصد میلیون تومان را صرف امور خیریه در پایان سال کند، بعد از صحبت با سازمان داوطلبان و درخواست معرفی محروم‌ترین مناطق کشور، برای کمک به استان کهگیلویه‌وبویراحمد معرفی شد: «بعد از گفت‌وگو با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان متوجه شدم مردمی که از سر فقر و ناامیدی به این جمعیت پناه آورده‌اند بسیار زیاد و امکانات شهرستان بسیار محدود است. تعداد خانواده‌های نیازمند آنقدر زیاد بود که تصمیم گرفتیم با افزایش مبلغ اهدایی خود، بستری را فراهم کنیم که همه مردم نیازمند منطقه را در بر بگیرد.»
او هلال‌احمر را بزرگ‌ترین انگیزه برای اهدای این کمک به مردم نیازمند می‌داند و معتقد است اعتماد و اطمینان خاطری که بابت عملکرد هلال‌احمر در انتقال کمک خیرین به نیازمندان دارد، باعث شد که با خیالی آسوده این کار را انجام دهد: «وقتی از مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه‌وبویراحمد شنیدم نیازمندان مراجعه‌کننده به این مجموعه از همه جا ناامید و درمانده شده و به هلال‌احمر پناه آورده‌اند و هیچ نوع خدمات حمایتی از هیچ ارگانی دریافت نمی‌کنند، تصمیم گرفتم کمک صد میلیون تومانی را به 500میلیون تومان افزایش دهم.»

هلال‌احمر امن‌ترین مرجع کمک به نیازمندان است



حاج‌حسین گروسی از خیرین استان قزوین هم مانند نقی‌زاده، مشارکت قابل‌توجهی در طرح هلال رحمت دارد. سابقه همکاری و تعامل با سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به دهه 60 برمی‌گردد: «آن سال‌ها ساختمان جمعیت هلال‌احمر استان قزوین در حال ساخت بود و ما که در بازار آهن فعالیت داشتیم، این پروژه را حمایت می‌کردیم. از همان سال‌ها عاشق فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر شدم و خوشحال بودم بالاخره توانستم در کنار مجموعه‌ای قرار بگیرم که نفعم به مردم می‌رسد.»
گروسی به واسطه همکاری و تعامل طولانی‌مدتش با جمعیت هلال‌احمر حالا خود را جزیی از این مجموعه می‌داند و می‌گوید: «چه مرجعی مطمئن‌تر از هلال‌احمر در واگذاری کمک‌های مردم به‌دست حادثه‌دیدگان و نیازمندان. من سال‌های سال است که در کنار جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه دارم و ایمان دارم تمامی کمک‌های مردمی واصله به جمعیت، صرف مردم نیازمندان واقعی می‌شود.»
به اعتقاد او، یک داوطلب باید از هر امکاناتی که در اختیار دارد در مسیر کمک به نیازمندان بهره بگیرد؛ یکی با پول و ثروتش، دیگری با روح و اندیشه پاکش: «مردم نباید گمان کنند که فقط ثروتمندان امکان کمک به نیازمندان را دارند. گاهی اوقات یک معلم، استاد دانشگاه و مربی با آموزش‌های خود می‌تواند در تولد امید در دل یک نفر دیگر موفق باشد؛ امیدی که باعث سرزندگی فرد و ساختن آینده سالم جامعه می‌شود.»
این داوطلب در ادامه با اشاره به خدمات بشردوستانه هلال‌احمر در همه بحران‌ها و حوادث می‌گوید هلال‌احمر در بخش خدمات بشردوستانه و حمایت از نیازمندان هم با قدرت وارد شده است و توانسته اعتماد و اطمینان جامعه خیرین را جلب کند. به‌طوری‌که بعد از تشکیل مجموعه خیرین کشوری، دبیرخانه این مجموعه به هلال‌احمر سپرده شد تا از این پس کمک‌های خیرین به نیازمندان با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار هلال‌احمر است بین نیازمندان توزیع شود. به اعتقاد ما هلال‌احمر امن‌ترین جایی است که کمک خیرین به‌دست اهلش می‌رسد.

از هلال‌احمر ممنونیم
در کنار طرح همای رحمت هلال، تعداد زیادی از داوطلبان هلال‌احمر هم در برنامه داوطلب یار امدادونجات سال‌جاری مشارکت کردند. پزشکان و پیراپزشکانی که از تعطیلی نوروز خود گذشتند تا در خدمت مردم به‌خصوص بیماران نیازمند باشند. دکتر محمود فرهادی، رئیس بیمارستان امیرالمومنین قزوین از داوطلب‌های جوان و باانگیزه‌ای است که هر سال در طرح‌های داوطلبانه هلال‌احمر در قالب کاروان‌های سلامت و... مشارکت می‌کند. او با اینکه جوان است و 36سال بیشتر ندارد اما همواره می‌کوشد تا دوستان، رفقا، همکاران و حتی دانشجویانش را به سمت‌وسوی مشارکت در برنامه‌های داوطلبانه هلال‌احمر دعوت کند: «از 10سال پیش به واسطه یکی از دوستانم با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و در تمام این سال‌ها یکی از داوطلبان پای‌ثابت در طرح‌های نذر آب، کاروان سلامت و حتی طرح‌های برون‌مرزی مثل خدمت در عراق بوده‌ام.»
از تلاش شبانه‌روزی‌اش در ایام نوروز امسال برایمان می‌گوید: «در بیمارستان امیرالمومنین قزوین تمام امکانات را به‌کار گرفتیم تا بهترین خدمات را به بیماران نیازمند معرفی‌شده از سوی هلال‌احمر ارائه کنیم. علاوه بر این، در خارج از بیمارستان هم ماموریت بازرسی از پایگاه‌های امداد جاده‌ای را برعهده داشتیم و در کنار این بازرسی‌ها، ویزیت رایگان مسافران نوروزی را هم درصورت نیاز انجام می‌دادیم. »
دکتر فرهادی همواره یکی از مُبلغان فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر و خدمات بشردوستانه این جمعیت است و می‌کوشد با جذب پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص همواره تیم‌هایی آماده از پزشکان برای خدمت به بیماران نیازمند در استان قزوین وجود داشته باشند: «ما از هلال‌احمر ممنون هستیم که بستر خدمات‌رسانی داوطلبانه ما را به مردم نیازمند فراهم کرده است. همان لبخند رضایتی که بر چهره بیماران نیازمند بعد از ویزیت و کسب بهبودی نسبی برای ما ارزشمندترین دارایی و ثروت جهان است. به شخصه تاثیر این اقدامات داوطلبانه را در زندگی شخصی‌ام دیده‌ام و از همه کسانی که به‌نحوی می‌توانند در کاهش آلام نیازمندان کمک کنند، می‌خواهم به این جمعیت بپیوندند.»