جاده تهران- اصفهان حادثه‌خیز شد!

  [نیما شکیبا] در فاصله 5 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، جنگ قهرمانی در این تورنمنت، هیجان‌انگیزترین رقابت ممکن تلقی می‌شود. شکست سپاهان در هفته بیست‌وپنجم و پیروزی استقلال و پرسپولیس، رقابت بر سر کسب جام قهرمانی را مهیج‌تر کرده و حالا در 5 بازی آینده، تیم‌ها برای ادامه روند خوب خود دست به هر کاری خواهند زد.

  با گذشت 25 هفته از لیگ برتر فوتبال، مثلث قهرمانی در جدول شکل گرفته و 3 تیم استقلال، ‌پرسپولیس و سپاهان در کورس قهرمانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. 3 تیم بزرگ و مطرح فوتبال ایران اگرچه در همه سال‌های گذشته رقابت ویژه‌ای با هم داشته‌اند، اما امسال شرایط برای آنها متفاوت است و برخلاف سال‌های قبل، شاهد پیشی‌گرفتن یکی از آنها و قهرمانی زودهنگام نیستیم. اگر پرسپولیس چند سال متوالی زودتر از پایان فصل، جام را در آغوش کشید یا استقلال سال گذشته در فاصله 3 هفته مانده به پایان فصل قهرمان شد، امسال به نظر می‌رسد رقابت برای قهرمانی تا هفته پایانی ادامه داشته باشد و هیچ‌کدام از مدعیان برای کسب جام پاپس نکشند.
در ادامه به بررسی شرایط 3 مدعی قهرمانی در لیگ بیست‌ودوم پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

سپاهان؛ خبری از بازی رو در رو نیست
سپاهان با سرمربیگری ژوزه مورایس پرتغالی، برخلاف سال‌های گذشته به روزهای طلایی خود برگشته و حالا با حضور در صدر جدول روی کاغذ شانس بیشتری دارد. سپاهان تا قبل از هفته بیست‌وپنجم، با 3 امتیاز اختلاف در صدر بود، اما شکست غیرمنتظره در تبریز، آن چیزی نبود که مورایس و شاگردانش انتظار داشته باشند و به همین دلیل صدرنشینی آنها حالا به لطف تفاضل گل بیشتر نسبت به استقلال است. سپاهانی‌ها که هیچ‌کدام از مشکلات استقلال و پرسپولیس را در زمینه سخت‌افزاری ندارند، حالا در 5 هفته پایانی به نظر می‌رسد شرایط بهتری برای نتیجه‌گرفتن دارند.
سپاهان در 5 بازی آینده خود مقابل مس رفسنجان، ملوان، نفت مسجدسلیمان، پیکان و مس کرمان قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در بازی‌های سپاهان این است که آنها 2 بازی حساس خود را با استقلال و پرسپولیس انجام داده و هر دو را با برد پشت سر گذاشته‌اند.



شاگردان مورایس 4 بازی آخر خود را با تیم‌های نیمه پایین جدول برگزار می‌کنند که به نظر می‌رسد کارشان روی کاغذ نسبت به سرخابی‌ها راحت‌تر باشد. سپاهان در ۳ بازی از ۵ بازی باقیمانده میزبان است و به نظر، بازی‌های آسان‌تری روی کاغذ نسبت به بقیه تیم‌ها دارد. زردپوشان اصفهانی دیداری نیز با نفت مسجدسلیمان دارند که ممکن است تا آن موقع سقوطش به دسته یک قطعی شده باشد. هرچند در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست و بدون تلاش نتیجه خوبی برای آنها حاصل نمی‌شود.
طلایی‌پوشان آخرین‌بار ۷ فصل پیش بود که با هدایت حسین فرکی توانستند قهرمانی در لیگ برتر را به دست بیاورند.

استقلال؛ ساپینتو کوتاه نمی‌آید
استقلال بعد از آنکه در هفته شانزدهم لیگ برتر مقابل سپاهان شکست خورد، به جز یک بازی با نساجی که به تساوی رسید، همه بازی‌هایش را برده است. آبی‌پوشان پایتخت در 9 بازی گذشته خود 8 برد و یک تساوی کسب و با اندوختن 25 امتیاز خود را در قواره مدعی‌ای بزرگ مطرح کردند. شاگردان ساپینتوی پرتغالی هم‌اکنون با 52 امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان، در رده دوم قرار دارند. البته برای تعیین قهرمان در پایان فصل، بازی رو در رو ملاک خواهد بود و اگر هم‌امتیاز با سپاهان باقی بمانند، به لطف 2 برد رفت و برگشت طلایی‌پوشان، آنها جام را بالای سر می‌برند.
مهم‌ترین مشکلی که استقلال را تهدید می‌کند، مسائل مالی و مدیریتی است. اگرچه استقلال به دلیل حذف از لیگ قهرمانان آسیا و بدهی‌ها و مشکلات مالی شرایط خوبی ندارد، اما شاگردان ساپینتو عزم خود را برای پایان خوش لیگ برتر بیست‌ودوم جزم کرده‌اند.
استقلال 5 بازی آینده خود را مقابل هوادار، پرسپولیس، نفت آبادان، مس رفسنجان و تراکتور برگزار می‌کند. این تیم در 3 بازی از 5 بازی باقیمانده میزبان است و با توجه به اینکه دربی نیز در ورزشگاه آزادی است، عملا فقط در یک مسابقه خارج از تهران بازی خواهد کرد که دیدار با مس رفسنجان در خانه حریف خواهد بود. دیدار مستقیم با پرسپولیس می‌تواند تاثیر بسیاری روی تعیین قهرمان داشته باشد و بهترین نتیجه این دیدار برای سپاهان، مساوی در دربی تهران خواهد بود.
استقلال آخرین‌بار  فصل پیش بود که با هدایت فرهاد مجیدی توانست قهرمانی در لیگ برتر را به دست بیاورد. قهرمانی استقلال در لیگ در شرایطی رقم خورد که این تیم بدون باخت، عنوان قهرمانی را به دست آورد تا صاحب رکوردی تاریخی در لیگ برتر ایران شود.

پرسپولیس؛ یحیی در اندیشه جبران
پرسپولیس هم در هفته بیست‌وپنجم از لغزش سپاهان استفاده کرد و فاصله خود را با تیم صدرنشین کاهش داد. شاگردان یحیی گل‌محمدی که مدت‌ها صدرنشین بودند، به واسطه چند نتیجه ضعیف، یک امتیاز از 2 تیم مدعی دیگر عقب افتادند  و حالا امیدوار به جبران هستند. شکست مقابل سپاهان و هوادار پرسپولیس را کمی عقب انداخت، اما آنها شانس خوبی برای جبران و رسیدن به جام دارند.
شاگردان گل‌محمدی در 5 بازی آینده خود مقابل مس کرمان، ‌استقلال،‌ پیکان، گل‌گهر و نساجی قرار می‌گیرند.
پرسپولیس برخلاف استقلال و سپاهان، فقط 2 دیدار خانگی دارد، البته اگر بازی با پیکان را در تهران فاکتور بگیریم. این تیم در 2 دیدار خارج از تهران باید در کرمان و مازندران به مصاف دیگر رقیبانش برود. نباید فراموش کرد که پرسپولیس و استقلال هنگام این رقابت‌ها در جام حذفی نیز باید برابر حریفان خودشان بازی کنند، ولی سپاهان بازی نخواهد داشت و این نکته می‌تواند به سود تیم اصفهانی باشد.
پرسپولیس در 5 بازی آینده خود با 3 تیم نیمه دوم جدول (مس، پیکان و نساجی) روبه‌رو می‌شود و برد در این دیدارها برای تیم گل‌محمدی حیاتی است. اگر این اتفاق بیفتد و در 2 بازی با استقلال و گل‌گهر هم نتیجه خوبی حاصل شود،‌ آن‌وقت می‌توان شانس خوبی برای سرخ‌پوشان در نظر گرفت.

گمانه‌زنی‌هایی که بی‌فایده است
این روزها هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و سپاهان به گمانه‌زنی‌های متعددی درباره بازی‌های آینده تیم محبوب خود می‌پردازند. حدس می‌زنند تیم‌شان در چه بازی‌هایی پیروز می‌شود و چگونه نتیجه می‌گیرد و شانس قهرمانی را محک می‌زنند. موضوع مهم اما نتایجی است که درون مستطیل سبز رقم می‌خورد. همه تیم‌های لیگ برتر مقابل 3 مدعی قهرمانی انگیزه زیادی دارند و همین موضوع می‌تواند برای آنها در مسیر کسب جام دردسرساز شود. پس برنده واقعی لیگ بیست‌ودوم تیمی است که بتواند از فرصت‌ها و بازی‌هایش بهتر استفاده کند و نتایج دلخواه را به دست بیاورد.

پیکان رنگ جام را تغییر می‌دهد؟
سرنوشت‌سازترین دربی تاریخ!

 اگرچه در فوتبال هیچ نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی نیست، اما در مسیر کسب عنوان قهرمانی، سپاهانی‌ها خوشحالند که بازی رو در رو با پرسپولیس و استقلال ندارند و در عین حال دربی پایتخت در پیش است. استقلال و پرسپولیس که در بازی رفت به تساوی 2 بر 2 رسیدند، در هفته بیست‌و‌هفتم لیگ برتر مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت و این بازی می‌تواند در تعیین قهرمان لیگ بسیار تعیین‌کننده باشد.
بی‌شک تساوی پرسپولیس و استقلال به شرطی که سپاهان بتواند از پس حریفان خود بربیاید، شانس قهرمانی طلایی‌پوشان اصفهانی را بالاتر خواهد برد و به همین دلیل دربی پیش ‌رو، ‌شاید حساس‌ترین رقابت استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر لقب بگیرد.
ساپینتو و گل‌محمدی هرگز دوست ندارند جام قهرمانی را به ژوزه مورایس و شاگردانش تقدیم کنند و به همین دلیل آنها برای برنده‌شدن در دربی به میدان می‌روند. از طرفی، تیمی که برنده دربی باشد، با روحیه‌ای که کسب می‌کند در 3 هفته پایانی نیز شرایط بهتری خواهد داشت و رقیب جدی سپاهان برای کسب جام خواهد بود.
در کنار حساسیت بالایی که دربی پایتخت در هفته بیست‌وهفتم خواهد داشت، یک تیم لیگ برتری هم نقش ویژه‌ای در تعیین قهرمان لیگ بیست‌ودوم ایفا می‌کند: پیکان. شاگردان مجتبی حسینی که در دور رفت لیگ برتر، استقلال و پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل متوقف کردند و سپاهان را در کرج یک بر صفر شکست دادند، در دور برگشت مقابل استقلال شکست خوردند، اما 2 بازی مهم با پرسپولیس و سپاهان خواهند داشت.
پیکانی‌ها که در دور رفت نشان دادند در بازی‌های بزرگ بهتر عمل می‌کنند، در هفته بیست‌وهشتم از پرسپولیس میزبانی می‌کنند و بعد در هفته بیست‌ونهم در اصفهان رو در روی سپاهان قرار می‌گیرند. از این رو، استقلالی‌ها امیدوارند تا پیکان مانند دور رفت در مصاف با پرسپولیس و سپاهان هم عملکرد خوبی داشته باشد و آنها را متوقف کند.